Newsy

Polacy optymistycznie oceniają swój standard życia. Więcej osób spodziewa się poprawy sytuacji finansowej niż pogorszenia

2016-06-10  |  06:40
Mówi:Przemysław Kasza
Funkcja:ekspert ds. badań rynkowych
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • 38 proc. Polaków spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższego roku, a tylko 18 proc. z nich uważa, że się pogorszy – wynika z badań GfK wśród klientów Providenta. Ponad połowa deklaruje, że jest usatysfakcjonowana ze swojego standardu życia. Jednak tylko 15 proc. twierdzi, że żyje mu się lepiej niż osobom z jego otoczenia.

    Wyniki badań przeprowadzonych wśród klientów Providenta w Polsce oraz w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Meksyku wskazują na to, że osób pesymistycznie oceniających perspektywy swojej sytuacji finansowej jest dwa razy mniej niż optymistów.

    – Wynik ten jest lepszy, niż ten, który uzyskaliśmy rok temu, co przekłada się na większą skłonność do swobodnego wydawania pieniędzy. Około 13 proc. Polaków uważa, że w tym roku będzie z większą swobodą wydawać pieniądze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych Provident Polska, komentując wyniki cyklicznego badania zamawianego przez firmę.

    38 proc. badanych przyznało, że największe obawy w zakresie finansów rodzą wysokie koszty życia. 15 proc. przejmuje się utratą dochodu rozporządzalnego. Dla 10 proc. ankietowanych problemem są rosnące koszty ochrony zdrowia. Bezrobocie powoduje strach u 9 proc., a napływ imigrantów spoza UE – u 7 proc.

    Obserwowana w tegorocznym badaniu pozytywna ocena perspektyw finansowych nie przekłada się na ocenę respondentów w porównaniu do osób z najbliższego otoczenia.

    ­ Około 26 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja jest gorsza niż sąsiadów, 30 proc. uważa, że jest taka sama, a tylko 15 proc. uważa, że ma lepiej niż najbliższe sąsiedztwo. Pozostałe osoby nie potrafią porównać tej sytuacji – wyjaśnia Przemysław Kasza.

    Jak wynika z badań GfK dla Providenta, Polacy bardzo rozsądnie podejmują decyzje o zaciągnięciu pożyczki. 56 proc. wcześniej rozważa swoje możliwości w zakresie spłaty zobowiązania. Podobny odsetek zwraca uwagę na to, ile wyniesie całkowity jej koszt. Co trzeci pytany zastanawia się, czy rzeczywiście potrzebuje dodatkowych pieniędzy. Z badania wynika, że dopiero w dalszej kolejności pożyczkobiorcy zwracają uwagę na łatwość uzyskania pożyczki (29 proc.). Połowa klientów z polskiego rynku ufa pozabankowym firmom pożyczkowym. 51 proc. z chęcią poleciłaby swojego dostawcę pożyczki znajomemu lub rodzinie.

    Badanie przeprowadziło GfK w kwietniu 2016 roku na próbie 1272 klientów Providenta na terenie Polski. Podobne badanie, na odpowiedniej próbie respondentów przeprowadzono także w Czechach, Rumunii, Meksyku, na Litwie, Słowacji oraz Węgrzech. 

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.