Newsy

Polacy rozsądni w podejściu do prezentów. Kierują się ich praktycznością i ceną

2024-12-11  |  06:15
Mówi:Katarzyna Ciechanowska-Ciosk
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Amazon.pl
  • MP4
  • Polacy coraz częściej z wyprzedzeniem kupują prezenty świąteczne. Kierują się przy tym ich funkcjonalnością, ale przede wszystkim ceną. Wielu z nich z tego właśnie powodu wybiera do zakupów okres Black Friday i towarzyszących mu przecen. Na liście najchętniej kupowanych prezentów wysoką pozycję zajmują książki, wśród zabawek dominują za to klocki. 

    Po pierwsze, siedmiu na 10 Polaków twierdzi, że ich wymarzonym prezentem jest prezent praktyczny. Po drugie, aż 84 proc. Polaków mówi o tym, że dla nich ważna jest cena produktu. W te ramy idealnie wpasowują się książki – mówi agencji Newseria Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektor zarządzająca Amazon.pl. – Widzimy, że podczas różnych okazji zakupowych w okresie przedświątecznym Polacy bardzo chętnie kupują książki papierowe, ale zauważamy też zmianę tendencji na rynku – oprócz tego, że czytamy książki papierowe, powieści, biografie, to zaczynamy też sięgać po e-książki i czytniki książek, takie jak Kindle.

    Jak wynika z ubiegłorocznego badania Amazon.pl, przeprowadzonego we współpracy z IBRiS, przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.), a w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na preferencje osoby obdarowywanej (35 proc.) czy emocjonalny przekaz (30 proc.).

    – Polacy kupują też chętnie produkty kosmetyczne, elektronikę, czy to drony, czy sprzęt AGD, jak ekspresy do kawy, różne produkty beauty, nie tylko kosmetyki, ale też inne produkty, ale przede wszystkim zabawki. Jesteśmy w okresie przedświątecznym, listy do świętego Mikołaja już napisane i rodzice przygotowują się, by podarować dzieciom ich wymarzone prezenty, buszują w sieci i kupują wymarzone zabawki – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

    Ankietowani przez IBRiS Polacy lubią poszukiwanie i kupowanie prezentów – 75 proc. respondentów w ubiegłym roku zamierzało wręczyć swoim bliskim upominek. Jak wskazuje badanie zlecone przez VeloBank, co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a prawie połowa stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Podobny odsetek korzysta przy tym z promocji. Dlatego też Black Friday i towarzyszące mu akcje promocyjne są tak popularne w Polsce.

    – Niektórzy klienci szukali już prezentów świątecznych, inni kupowali produkty codziennego użytku, a my staraliśmy się zapewnić im wyjątkowe promocje we wszystkich kategoriach zakupowych. Tegoroczny Black Friday Week był dla naszego sklepu rekordowy – zarówno pod kątem wartości sprzedaży, jak i liczby zamówionych produktów – podsumowuje dyrektor zarządzająca Amazon.pl.

    Tegoroczne badanie Amazon.pl wskazuje, że 30 proc. rodziców czekało na Black Friday, by kupić prezenty mikołajkowe lub świąteczne. Najpopularniejsze prezentowe wybory to przede wszystkim klocki (56 proc.) oraz gry planszowe i łamigłówki (42 proc.). Mniej więcej jedna trzecia rodziców wskazała na puzzle, a ponad jedna czwarta na zabawki interaktywne lub elektroniczne (28 proc.) oraz pluszaki lub misie (26 proc.). Najliczniejsza grupa rodziców przeznacza na zakup zabawek jednorazowo budżet w wysokości od 100 do 200 zł (41 proc.) lub od 51 do 100 zł (39 proc.).

    W ubiegłym roku 44 proc. badanych Polaków deklarowało, że kupuje prezenty w sklepach internetowych. Największą korzyścią, ich zdaniem, jest to, że online można łatwiej i szybciej nabyć prezenty.

    Nie ma idealnej odpowiedzi, kiedy zrobić zakup, żeby dostać go przed świętami, natomiast wchodząc na stronę produktową, można sprawdzić, kiedy dany produkt zostanie do nas wysłany. Teraz pojawia się pytanie, co zrobić, żeby ta dostawa była jeszcze szybsza, i tutaj z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju subskrypcje. Na Amazon.pl oferujemy subskrypcję Amazon Prime, w ramach której klienci dostają szybszą darmową dostawę milionów produktów bez minimalnej wartości zamówienia – podkreśla Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania

    Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

    Ochrona środowiska

    Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

    Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

    Edukacja

    Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

    Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.