Newsy

Polacy rozsądni w podejściu do prezentów. Kierują się ich praktycznością i ceną

2024-12-11  |  06:15
Mówi:Katarzyna Ciechanowska-Ciosk
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Amazon.pl
  • MP4
  • Polacy coraz częściej z wyprzedzeniem kupują prezenty świąteczne. Kierują się przy tym ich funkcjonalnością, ale przede wszystkim ceną. Wielu z nich z tego właśnie powodu wybiera do zakupów okres Black Friday i towarzyszących mu przecen. Na liście najchętniej kupowanych prezentów wysoką pozycję zajmują książki, wśród zabawek dominują za to klocki. 

    Po pierwsze, siedmiu na 10 Polaków twierdzi, że ich wymarzonym prezentem jest prezent praktyczny. Po drugie, aż 84 proc. Polaków mówi o tym, że dla nich ważna jest cena produktu. W te ramy idealnie wpasowują się książki – mówi agencji Newseria Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektor zarządzająca Amazon.pl. – Widzimy, że podczas różnych okazji zakupowych w okresie przedświątecznym Polacy bardzo chętnie kupują książki papierowe, ale zauważamy też zmianę tendencji na rynku – oprócz tego, że czytamy książki papierowe, powieści, biografie, to zaczynamy też sięgać po e-książki i czytniki książek, takie jak Kindle.

    Jak wynika z ubiegłorocznego badania Amazon.pl, przeprowadzonego we współpracy z IBRiS, przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.), a w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na preferencje osoby obdarowywanej (35 proc.) czy emocjonalny przekaz (30 proc.).

    – Polacy kupują też chętnie produkty kosmetyczne, elektronikę, czy to drony, czy sprzęt AGD, jak ekspresy do kawy, różne produkty beauty, nie tylko kosmetyki, ale też inne produkty, ale przede wszystkim zabawki. Jesteśmy w okresie przedświątecznym, listy do świętego Mikołaja już napisane i rodzice przygotowują się, by podarować dzieciom ich wymarzone prezenty, buszują w sieci i kupują wymarzone zabawki – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

    Ankietowani przez IBRiS Polacy lubią poszukiwanie i kupowanie prezentów – 75 proc. respondentów w ubiegłym roku zamierzało wręczyć swoim bliskim upominek. Jak wskazuje badanie zlecone przez VeloBank, co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a prawie połowa stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Podobny odsetek korzysta przy tym z promocji. Dlatego też Black Friday i towarzyszące mu akcje promocyjne są tak popularne w Polsce.

    – Niektórzy klienci szukali już prezentów świątecznych, inni kupowali produkty codziennego użytku, a my staraliśmy się zapewnić im wyjątkowe promocje we wszystkich kategoriach zakupowych. Tegoroczny Black Friday Week był dla naszego sklepu rekordowy – zarówno pod kątem wartości sprzedaży, jak i liczby zamówionych produktów – podsumowuje dyrektor zarządzająca Amazon.pl.

    Tegoroczne badanie Amazon.pl wskazuje, że 30 proc. rodziców czekało na Black Friday, by kupić prezenty mikołajkowe lub świąteczne. Najpopularniejsze prezentowe wybory to przede wszystkim klocki (56 proc.) oraz gry planszowe i łamigłówki (42 proc.). Mniej więcej jedna trzecia rodziców wskazała na puzzle, a ponad jedna czwarta na zabawki interaktywne lub elektroniczne (28 proc.) oraz pluszaki lub misie (26 proc.). Najliczniejsza grupa rodziców przeznacza na zakup zabawek jednorazowo budżet w wysokości od 100 do 200 zł (41 proc.) lub od 51 do 100 zł (39 proc.).

    W ubiegłym roku 44 proc. badanych Polaków deklarowało, że kupuje prezenty w sklepach internetowych. Największą korzyścią, ich zdaniem, jest to, że online można łatwiej i szybciej nabyć prezenty.

    Nie ma idealnej odpowiedzi, kiedy zrobić zakup, żeby dostać go przed świętami, natomiast wchodząc na stronę produktową, można sprawdzić, kiedy dany produkt zostanie do nas wysłany. Teraz pojawia się pytanie, co zrobić, żeby ta dostawa była jeszcze szybsza, i tutaj z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju subskrypcje. Na Amazon.pl oferujemy subskrypcję Amazon Prime, w ramach której klienci dostają szybszą darmową dostawę milionów produktów bez minimalnej wartości zamówienia – podkreśla Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

    Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

    Media i PR

    M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

    Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

    Firma

    Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

    Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.