Newsy

Polacy są skłonni oszczędzać na wypadek ciężkiej choroby. Coraz więcej osób decyduje się na dodatkowe ubezpieczenie

2017-01-30  |  06:40

Lekarze podkreślają, że na stan zdrowia w 53 proc. wpływa styl życia. Dla Polaków coraz ważniejsza staje się profilaktyka zdrowotna, czyli regularne badania, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna. Co ważne, zwiększa się także poziom wiedzy w zakresie  profilaktyki finansowej. Polacy wiedzą, że poważna choroba może nadszarpnąć domowy budżet i deklarują, że są skłonni odkładać pieniądze, aby się przed tym zabezpieczyć. Coraz więcej osób kupuje dodatkowe ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania, ale wciąż odsetek osób objętych ochroną ubezpieczeniową w Polsce jest niski.

– Od kilku lat obserwujemy pozytywny trend w kwestii profilaktyki zdrowotnej. Polacy coraz bardziej dbają o siebie i swoich bliskich – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Martyna Kucicka-Witek, menedżer ds. produktów ochronnych w Nationale Nederlanden. – Skuteczna profilaktyka jest dosyć szerokim pojęciem. Kryje się pod tym zarówno aktywność fizyczna, jak i dieta, a więc to, w jaki sposób się odżywiamy, jak często wykonujemy badania profilaktyczne oraz jakie mamy relacje z bliskimi, jak dbamy o nich i o siebie. Każdy z tych elementów jest ważny.

Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że liczba zachorowań na raka w ciągu ostatnich trzech dekad wrosła ponaddwukrotnie. Na nowotwory złośliwe choruje ok. 140 tys. Polaków, a rocznie umiera blisko 100 tys. Oprócz chorób serca to właśnie rak jest najczęstszą przyczyną zgonów. Eksperci przekonują jednak, że części zachorowań można uniknąć, przede wszystkim poprzez odpowiednią dietę i prowadzenie zdrowego trybu życia. Zdaniem lekarzy ma to w 53 proc. wpływ na nasze zdrowie.

Z raportu „Miej serce dla zdrowia” Nationale Nederlanden wynika, że świadomość profilaktyki zdrowotnej jest wśród Polaków coraz większa. Blisko połowa kobiet uważa, że regularne badania stanowią ważny element profilaktyki, ponad 60 proc. uprawia sport, a 84 proc. jest przekonana o skuteczności badań profilaktycznych. Blisko 70 proc. mężczyzn deklaruje, że prowadzi zdrowy tryb życia, jednak tylko co czwarty wierzy, że regularne badania to dobra zasada profilaktyki. Na badania okresowe stawia się blisko połowa Polaków.

– Prawie 70 proc. z nas deklaruje, że prowadzi zdrowy tryb życia. Prawie 90 proc. z nas przynajmniej raz w tygodniu jest aktywnych fizycznie. To pokazuje, że świadomość profilaktyczna i zdrowotna rośnie – wskazuje Martyna Kucicka-Witek. – Osoby, które troszczą się o swoje zdrowie i przyszłość, powinny zacząć od wykształcenia dobrych nawyków. Może to być aktywność fizyczna, badania profilaktyczne, dieta i dbanie o siebie od strony fizycznej i psychicznej.

Choroba to często ogromne koszty, nie tylko związane z samym leczeniem. Nowotwór oznacza utratę części zarobków, bo chory nie jest w stanie pracować. Część zabiegów medycznych jest refundowana przez NFZ, część wydatków chory musi jednak pokryć sam, np. gdy chce skorzystać z drugiej opinii medycznej u innego specjalisty. Dlatego cytując raport „Miej serce dla zdrowia”, ponad 60 proc. Polaków uważa, że warto oszczędzać na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Z raportu Związku Banków Polskich wynika jednak, że tylko co trzeci Polak odkłada na czarną godzinę.

 Polacy są coraz bardziej skłonni do oszczędzania środków na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak poważne choroby. Większość z nas deklaruje, że byłoby skłonnych odkładać 100 zł miesięcznie na ten cel. Jedni wolą odkładać środki regularnie, inni wybierają np. ubezpieczenia na życie i na zdrowie, żeby być zabezpieczonym na wypadek nieszczęśliwych zdarzeń – ocenia przedstawicielka Nationale-Nederlanden.

Koszty leczenia nowotworu w zależności od jego rodzaju sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nawet po wyleczeniu należy się liczyć z wysokimi kosztami rekonwalescencji czy późniejszą wymuszoną zmianą stylu życia. Dlatego tak ważna jest poduszka finansowa w postaci odłożonych środków lub polisy ubezpieczeniowej.

 W Polsce nie wykształciliśmy jeszcze kultury ubezpieczeń, natomiast widzimy, że to się zmienia. Co piąty Polak ma ubezpieczenie na życie, jeszcze mniej ma ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób. Natomiast już około 50 proc. Polaków przyznaje, że warto mieć takie ubezpieczenie, co również obserwujemy jako trend rynkowy – podkreśla Martyna Kucicka-Witek.

Jak podkreślają eksperci, takie ubezpieczenie nie musi się wiązać z wysokimi kosztami. Podobnie jak regularne oszczędzanie nie musi oznaczać rezygnacji z przyjemności. Ważna jest jednak systematyczność. Rodzaj zabezpieczenia finansowego powinien być uzależniony m.in. od wielkości ryzyka zachorowania. Powinno ono być wyższe np. w sytuacji, gdy prowadzimy stresujący tryb życia albo w naszej rodzinie były przypadki nowotworów.

O różnych aspektach profilaktyki zdrowotnej będzie można się dowiedzieć podczas obchodów Światowego Dnia Walki z Rakiem, które odbędą się 4 lutego w warszawskiej Hali Koszyki.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.