Mówi: | Adam Łącki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Krajowy Rejestr Długów |
Polacy terminowo regulujący płatności mogą budować pozytywną historię kredytową
Krajowy Rejestr Długów promuje uczciwych płatników. Platforma internetowa FairPay, czyli rejestr osób, które terminowo opłacają rachunki i inne zobowiązania, mimo że działa od niespełna trzech miesięcy, już zgromadziła 100 tys. informacji gospodarczych, a do końca 2015 r. liczba ta ma urosnąć nawet ośmiokrotnie.
– W Krajowym Rejestrze Długów zaczęliśmy gromadzić informację pozytywną w specjalnej części rejestru, nazywanej FairPay – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów. – Rejestr stworzony jest dla klientów, którzy płacą swoje rachunki na czas oraz firm, które doceniają klientów wywiązujących się ze swoich zobowiązań finansowych.
Program został uruchomiony 15 października. Użytkownik, zakładając konto w serwisie fairpay.pl, może śledzić w rejestrze własną sytuację kredytową, może także sprawdzić dowolne przedsiębiorstwo. Poza tym FairPay umożliwia dopisanie uczciwego dłużnika do rejestru.
Głównym założeniem programu jest jednak rejestracja terminowego regulowania należności z ostatnich 12 miesięcy. W takim celu użytkownik winien wysłać wniosek do przedsiębiorstwa (banku, operatora sieci komórkowej, dostawcy internetu itp.), który może zamieścić w rejestrze korzystną informację o płatniku.
– Pozytywna informacja służy kształtowaniu dobrego wizerunku na rynku. Osoby płacące zobowiązania na czas powinny się tym chwalić, a fakt terminowej wpłaty powinien być uwzględniony i doceniony przez innych przedsiębiorców. Mają oni bowiem do czynienia z rzetelnym płatnikiem i mogą zaoferować mu w przyszłości lepsze warunki – tłumaczy prezes KRD.
Jego zdaniem na świecie od dawna istnieją podobne inicjatywy, m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie młodzi ludzie dbają o pozytywną historię płatniczą i często zaciągają kredyty tylko po to, aby budować dobry wizerunek.
– Podejrzewam, że z końcem 2014 r. w programie FairPay znalazło się około 100 tys. informacji gospodarczych. W przyszłym roku pojawia się 700, może 800 tys. nowych informacji – mówi ekspert.
Jak zaznacza Adam Łącki, w rejestrach typu BIG czy BIK przeważają informacje pozytywne, stanowią one 80-90 proc. wszystkich danych.
– Informacja negatywna to tylko 10-20 proc. rejestrów. Mając wgląd do obu tych informacji, będzie mogli ocenić zachowania płatnicze przedsiębiorców i konsumentów, z którymi mamy do czynienia – przekonuje Łącki.
Według danych KRD z listopada całkowite zadłużenie Polaków wynosi 15,84 mld zł. Statystycznym dłużnikiem jest mężczyzna, mieszkaniec województwa mazowieckiego lub śląskiego, w wieku 25-34 lata, który średnio jest winny swoim wierzycielom 7 909 zł.
– Rozpoczęliśmy współpracę z kilkunastoma dużymi przedsiębiorstwami, które są ambasadorami programu FairPay. Te firmy już nagradzają swoich dobrych klientów – za ich zgodą umieszczają w programie informacje o wywiązywaniu się z płatności na czas – podsumowuje Adam Łącki.
Ambasadorami programu FairPay SA takie marki, jak: Play, PGE, Idea Bank, Idea Money, Bibby Financial Services, Poczta Polska, Vivus.pl, Net Credit, Incredit, Ekspres Kasa, Tempo Finanse, Cemex, Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych, Inicjatywa Mikro oraz program Rzetelna Firma.
Czytaj także
- 2025-01-24: Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Transport
Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. – Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu – tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Prawo
UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
Z danych Frontexu wynika, że w ub.r. liczba nielegalnych migracji do UE spadła o 38 proc., ale presja migracyjna na Europę wciąż pozostaje duża. Europol podaje, że 90 proc. migrantów korzysta z usług przemytników, co sprawia, że ten proceder jest jednym z najbardziej dochodowych obszarów przestępczości zorganizowanej, a pozyskane w ten sposób pieniądze mogą być przekazywane organizacjom terrorystycznym. Dlatego też europosłowie podkreślają m.in. konieczność dalszego zwiększenia finansowania Frontexu i lepszej współpracy między agencjami bezpieczeństwa.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.