Newsy

Polacy wydadzą na Święta ponad 10 mld zł

2012-04-06  |  06:55
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Co roku przedświąteczne wydatki rosną o 5-10 proc. Tym razem będzie to wynikać z podwyżek cen żywności, bo wielkość zakupów raczej się nie zmieni. Podobnie jak typ kupowanych produktów. Do świątecznego koszyka Polacy tradycyjnie wkładają jajka, mięso, warzywa i pieczywo.

    Wielkanoc to drugie po Bożym Narodzeniu święta, które są znaczącym obciążeniem dla domowego budżetu.

     - W tym roku wydatki przekroczą 10 mld zł - szacuje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    To i tak połowa tego, co Polacy wydają przed Bożym Narodzeniem. Głównie dlatego, że wielkanocny zajączek nie przynosi jeszcze tak wielu prezentów co Święty Mikołaj.

     - Tendencja od kilkunastu lat jest taka, że z roku na rok wydajemy więcej od 5 do 10 proc. Jesteśmy coraz zamożniejsi i coraz bardziej ufamy, że warto konsumować, kiedy jest okazja - mówi Andrzej Faliński.

    W tym roku również wydatki będą większe, ale nie dlatego, że Polacy jedzą coraz więcej lub coraz bardziej wystawnie.

     - Podejrzewam, że wolumen zakupów będzie taki sam jak w zeszłym roku, ale ceny żywności skoczyły, chociażby jajek, mięsa i warzyw. Rynek ruszył z cenami i to będzie widoczne również w wartości zakupów świątecznych - podkreśla dyrektor POHiD.

    Na przedświątecznych listach zakupów dominują produkty żywnościowe i to zwykle te tradycyjne.

     - Święta to jest tradycja. Może jest trochę więcej rzeczy, jak np. ryby, frutti di mare, owoce egzotyczne. Ale to jest kilkuprocentowy udział w zakupach. Święta to jest przede wszystkim mięso, warzywa, jajka, chleb, alkohol, przyprawy typu chrzan, grzybki i inne utensylia zakąskowe - wymienia Andrzej Faliński.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania

    Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

    Ochrona środowiska

    Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

    Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

    Edukacja

    Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

    Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.