Newsy

Polacy wydają coraz więcej na dobrej jakości sprzęt audio. Producenci notują dynamiczne wzrosty sprzedaży

2016-04-01  |  06:30

Wartość rynku elektroniki użytkowej w Polsce szacuje się na 10 mld zł. W tym są również wydatki Polaków na specjalistyczny sprzęt audio, które z roku na rok rosną. Producenci zestawów oraz obudów głośnikowych notują coraz lepsze wyniki. Firma Pylon Audio sprzedała w ubiegłym roku łącznie ponad 1,4 tys. zestawów głośnikowych, ok. 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rynek audio jest podobny do rynku Harleya-Davidsona. Jest bardzo sprecyzowany, dla konkretnej grupy ludzi. W Polsce rynek elektroniki użytkowej to przynajmniej 10 mld zł. Ile z tego należy wprost do zestawów głośnikowych, trudno jest oszacować. W Polsce są jeszcze trzy firmy, z którymi współpracujemy, ale siłą rzeczy również konkurujemy – mówi agencji Newseria Biznes Mikołaj Rubeńczyk, przewodniczący rady nadzorczej spółki Pylon, polskiego producenta wysokiej jakości zestawów oraz obudów głośnikowych.

Z analizy firmy PMR „Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015–2020” wynika, że rynek wart jest ok. 23 mld zł. Choć oznacza to niewielki wzrost względem 2014 roku, to Polacy wydają coraz więcej na dobrej jakości sprzęt. Jak wskazuje Rubeńczyk, to trend, który można zaobserwować w większości krajów europejskich.

Im więcej jest pieniędzy na dobra luksusowe, tym więcej funduszy przeznaczanych jest na sprzęt audio. Prognozujemy, że w całej Unii Europejskiej wydatki na ten cel będą rosły o 5–7 proc. rocznie. Średnie wydatki na cele reprezentacyjne to 2 tys. euro, w tym również na sprzęt audio – ocenia Mikołaj Rubeńczyk.

Według firmy KPMG rynek elektroniki domowej jest jednym z segmentów wycenianego na ponad 14 mld zł rynku dóbr luksusowych. Analitycy oceniają, że w 2015 roku wartość tej kategorii wyniosła 183 mln zł, a w 2018 roku wzrośnie o 15 proc., do 211 mln zł. Zgodnie z raportem „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2015 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków sięgnęła 970 tys., a ich dochody netto wyniosły 155 mld zł.

Jak podkreśla Rubeńczyk, wielkość wydatków Polaków na sprzęt audio nie różni się znacząco od wydatków konsumentów w UE.

Sprzęt audio klasy Pylon to koszt od 2 tys. do 7 tys. zł, i jest na to nieustająco zbyt. Kwartał do kwartału spółka wykazuje mniej więcej 30–40-proc. wzrost sprzedaży swoich produktów, w tym tych droższych – podkreśla Rubeńczyk.

W ubiegłym roku Pylon odnotował rekordowe wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży wzrosły z 1,44 do 2,29 mln zł. Producent sprzedał łącznie 1455 zestawów głośnikowych. Dla porównania w 2014 roku było ich 957. Jak wskazuje przedstawiciel firmy, dobre wyniki sprzedaży w dużej mierze zależą od rozpoznawalności firmy na rynku.

Dlatego naszym celem jest, aby każdy Polak, niekoniecznie tylko ten, który kupuje sprzęt audio, wiedział, czym jest Pylon Audio. Wydaje mi się, że docelowym poziomem będzie 15 proc. rynku, to jednak praca na kolejne lata – zapowiada Mikołaj Rubeńczyk.

Pylon jest obecny na polskim rynku od 2011 roku, a od ubiegłego roku również w Norwegii. W tym roku spółka rozpoczęła rozwój struktur w Niemczech, zapowiada też ekspansję w stronę innych niemieckojęzycznych państw, takich jak Austria i część Szwajcarii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.