Newsy

Połączenia kolejowe między miastami-gospodarzami Euro wciąż w remoncie

2012-05-30  |  06:55
Mówi:Andrzej Massel
Funkcja:Wiceminister Tansportu
  • MP4

    Dodatkowe połączenia, wydłużenie składów pociągów i wyznaczanie tras objazdowych - tak wyglądają przygotowania kolejarzy do zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej. Wiceminister transportu Andrzej Massel uważa, że kolej ma możliwości, by dobrze obsłużyć tłumy pasażerów-kibiców.

    Choć, jak podkreśla, do euforii jeszcze daleko.

    - Wiadomo, że nasza kolej nie jest idealna. Trzeba patrzeć na to rozsądnie, ale biorąc pod uwagę możliwości, kolej jest w stanie wykonać bardzo dużą prace w czasie Euro - dodaje wiceminister.

    Wiadomo, że przed mistrzostwami nie uda się zakończyć modernizacji żadnej linii kolejowej pomiędzy miastami-gospodarzami. Na trasie Warszawa-Gdańsk remont torów, który miał być sztandarową inwestycją przed Euro, potrwa jeszcze co najmniej dwa lata.

    Przedstawiciele kolei zapewniają, że mimo pewnych utrudnień z tym związanych, warunki ruchu na czas Euro będą poprawione. W tym celu przygotowano trasy objazdowe, które nieco przyspieszą podróż.

    - Czas przejazdu z Warszawy do Gdańska trasą objazdową od 1 czerwca wyniesie 4h 40 min, więc dużo krócej niż dotychczas. Na szeregu tras, np. Wrocław-Poznań, te roboty zostaną zatrzymane. Pociągi będą mogły skorzystać z obu torów na remontowanym odcinku Wrocław-Rawicz, dzięki czemu przepustowość odcinka będzie lepsza. Powinno to wystarczyć, żeby potoki kibiców na Euro przewieźć - deklaruje Andrzej Massel.

     - Przewoźnicy uruchamiają dodatkowe pociągi, które mają przewieźć duże grupy kibiców pomiędzy arenami mistrzostw. To również są połączenia międzynarodowe. Kolej ma duże możliwości dlatego, że wiemy, że nie da się tego potoku przenieść na drogę, choćby z powodu ograniczonej liczby miejsc parkingowych w miastach, w których się będą odbywały mecze - wyjaśnia Andrzej Massel.

    Wśród przewoźników przygotowania idą pełną parą. PKP Intercity od 1 czerwca zmienia rozkład jazdy, pod kątem kibiców, którzy będą podróżować podczas Euro 2012. Przewoźnik zaoferuje m.in. więcej połączeń do miejscowości turystycznych, bezpośrednie połączenie między Gdynią a Berlinem oraz ok. 50 dodatkowych pociągów, które będą zawozić kibiców na mecze, a później ich odwozić.

    Spółka szacuje, że z tych połączeń skorzysta nawet 45 tys. osób. PKP Intercity zapowiada również, że w razie potrzeby na tory wjadą dodatkowe składy. 

    Dziewięćdziesiąt dodatkowych pociągów przygotowuje również spółka Przewozy Regionalne. Nowe połączenia w Warszawie do Dworca Stadion i Lotniska Chopina oferują Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie.

     - Cieszymy się, że duzi przewoźnicy weszli do systemu Polish Pass. To dotyczy zarówno PKP Intercity, jak i Przewozów Regionalnych. To jest bardzo ważne, bo dzięki temu pasażerowie będą mogli w sposób nieograniczony przemieszczać się przez określoną liczbę dni po całej sieci kolejowej tak, jak będzie im to potrzebne - mówi wiceminister transportu.

    W ramach Polish Pass, czyli elektronicznego vouchera, który umożliwi zakupy przez Internet różnych usług związanych z udziałem w Euro, kibice będą mogli kupić nie tylko bilety kolejowe w okresie od 6 czerwca do 2 lipca, ale również bilety lotnicze, miejskie, nocleg, a nawet ubezpieczenie zdrowotne.

    Dobrą obsługę podróżnych mają umożliwić również dobiegające końca remonty infrastruktury dworcowej i kolejowej.

     - To są m.in. dworce kolejowe, które będą tych pasażerów obsługiwały. W Warszawie to jest odświeżony Dworzec Centralny, kończąca się modernizacja Dworca Wschodniego, nowy przystanek przy Stadionie, połączenie do lotniska. Mamy też piękny dworzec we Wrocławiu czy nowy dworzec w Poznaniu. Jest się czym pochwalić - twierdzi Andrzej Massel.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.