Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Wiceminister Tansportu |
Połączenia kolejowe między miastami-gospodarzami Euro wciąż w remoncie
Dodatkowe połączenia, wydłużenie składów pociągów i wyznaczanie tras objazdowych - tak wyglądają przygotowania kolejarzy do zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej. Wiceminister transportu Andrzej Massel uważa, że kolej ma możliwości, by dobrze obsłużyć tłumy pasażerów-kibiców.
Choć, jak podkreśla, do euforii jeszcze daleko.
- Wiadomo, że nasza kolej nie jest idealna. Trzeba patrzeć na to rozsądnie, ale biorąc pod uwagę możliwości, kolej jest w stanie wykonać bardzo dużą prace w czasie Euro - dodaje wiceminister.
Wiadomo, że przed mistrzostwami nie uda się zakończyć modernizacji żadnej linii kolejowej pomiędzy miastami-gospodarzami. Na trasie Warszawa-Gdańsk remont torów, który miał być sztandarową inwestycją przed Euro, potrwa jeszcze co najmniej dwa lata.
Przedstawiciele kolei zapewniają, że mimo pewnych utrudnień z tym związanych, warunki ruchu na czas Euro będą poprawione. W tym celu przygotowano trasy objazdowe, które nieco przyspieszą podróż.
- Czas przejazdu z Warszawy do Gdańska trasą objazdową od 1 czerwca wyniesie 4h 40 min, więc dużo krócej niż dotychczas. Na szeregu tras, np. Wrocław-Poznań, te roboty zostaną zatrzymane. Pociągi będą mogły skorzystać z obu torów na remontowanym odcinku Wrocław-Rawicz, dzięki czemu przepustowość odcinka będzie lepsza. Powinno to wystarczyć, żeby potoki kibiców na Euro przewieźć - deklaruje Andrzej Massel.
- Przewoźnicy uruchamiają dodatkowe pociągi, które mają przewieźć duże grupy kibiców pomiędzy arenami mistrzostw. To również są połączenia międzynarodowe. Kolej ma duże możliwości dlatego, że wiemy, że nie da się tego potoku przenieść na drogę, choćby z powodu ograniczonej liczby miejsc parkingowych w miastach, w których się będą odbywały mecze - wyjaśnia Andrzej Massel.
Wśród przewoźników przygotowania idą pełną parą. PKP Intercity od 1 czerwca zmienia rozkład jazdy, pod kątem kibiców, którzy będą podróżować podczas Euro 2012. Przewoźnik zaoferuje m.in. więcej połączeń do miejscowości turystycznych, bezpośrednie połączenie między Gdynią a Berlinem oraz ok. 50 dodatkowych pociągów, które będą zawozić kibiców na mecze, a później ich odwozić.
Spółka szacuje, że z tych połączeń skorzysta nawet 45 tys. osób. PKP Intercity zapowiada również, że w razie potrzeby na tory wjadą dodatkowe składy.
Dziewięćdziesiąt dodatkowych pociągów przygotowuje również spółka Przewozy Regionalne. Nowe połączenia w Warszawie do Dworca Stadion i Lotniska Chopina oferują Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie.
- Cieszymy się, że duzi przewoźnicy weszli do systemu Polish Pass. To dotyczy zarówno PKP Intercity, jak i Przewozów Regionalnych. To jest bardzo ważne, bo dzięki temu pasażerowie będą mogli w sposób nieograniczony przemieszczać się przez określoną liczbę dni po całej sieci kolejowej tak, jak będzie im to potrzebne - mówi wiceminister transportu.
W ramach Polish Pass, czyli elektronicznego vouchera, który umożliwi zakupy przez Internet różnych usług związanych z udziałem w Euro, kibice będą mogli kupić nie tylko bilety kolejowe w okresie od 6 czerwca do 2 lipca, ale również bilety lotnicze, miejskie, nocleg, a nawet ubezpieczenie zdrowotne.
Dobrą obsługę podróżnych mają umożliwić również dobiegające końca remonty infrastruktury dworcowej i kolejowej.
- To są m.in. dworce kolejowe, które będą tych pasażerów obsługiwały. W Warszawie to jest odświeżony Dworzec Centralny, kończąca się modernizacja Dworca Wschodniego, nowy przystanek przy Stadionie, połączenie do lotniska. Mamy też piękny dworzec we Wrocławiu czy nowy dworzec w Poznaniu. Jest się czym pochwalić - twierdzi Andrzej Massel.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.