Mówi: | Tomasz Froelich |
Funkcja: | poseł do Parlamentu Europejskiego, Alternatywa dla Niemiec |
Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
Najpierw wywiad z Alice Weidel, współprzewodniczącą AfD, a ostatnio wystąpienie na platformie X podczas inauguracji kampanii wyborczej – w ten sposób Elon Musk wyraża swoje poparcie dla tej niemieckiej frakcji politycznej. – Wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD poprawiła swój image za granicą – mówi Tomasz Froelich, poseł do Parlamentu Europejskiego z Alternatywy dla Niemiec. Jak wskazuje, trudno przy takim poparciu utrzymać zarzut, że AfD jest ugrupowaniem prorosyjskim.
W ostatnim czasie w międzynarodowej debacie nazwisko Elona Muska, twórcy Tesli i SpaceX oraz właściciela serwisu X (dawny Twitter), jest mocno wiązane z poparciem dla niemieckiej skrajnie prawicowej partii AfD (Alternatywa dla Niemiec, Alternative für Deutschland). To budzi wiele kontrowersji szczególnie teraz, kiedy miliarder stał się ważną postacią w administracji nowego amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa.
Uwagę politologów oraz polityków z innych partii przykuła niedawna rozmowa Muska ze współprzewodniczącą AfD i kandydatką na kanclerza Alice Weidel, która została przeprowadzona na należącej do miliardera platformie X. Wówczas pojawiły się krytyczne głosy, że w ten sposób amerykański przedsiębiorca, a od niedawna także polityk wykorzystuje swoje gigantyczne zasięgi i wpływa na wynik zbliżających się wyborów federalnych, które odbędą się 23 lutego. Dzieje się to w chwili, w której Alternatywa dla Niemiec ma szansę na najlepszy wynik w historii. Już teraz w sondażach odnotowuje poparcie na poziomie 20–22 proc. i jest drugą siłą za chadecką CDU/CSU, a przed socjaldemokratami z SPD.
– Na pewno wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD przez to polepszyła swój image za granicą, swoją renomę. Ludzie widzą, że AfD zawsze była partią, która ma program wielobiegunowy, jeśli chodzi o politykę zagraniczną, a nie prorosyjską. Bo często się czyta, że AfD jest partią prorosyjską. To jest absurd, jesteśmy przede wszystkim partią proniemiecką, która po prostu dba o interesy Niemiec w różnych państwach, w różnych regionach tego świata, i dlatego dbamy o to, żeby mieć dobre relacje ze wszystkimi, z Ameryką i innymi mocarstwami – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Froelich, europoseł z AfD. – Jeżeli taka osoba jak Elon Musk albo administracja Donalda Trumpa wspiera AfD, to chyba nie można zarzucić AfD prorosyjskości.
Elon Musk nie pierwszy raz krytykowany jest za próbę ingerencji w procesy polityczne. To niepokoi poszczególne państwa, ale też instytucje unijne, które zapowiadają uważne przyglądanie się sprawie, potencjalnemu wpływaniu na wybory w Niemczech i algorytmom stosowanym na platformie X wobec wypowiedzi politycznych.
– Jak była debata pomiędzy Elonem Muskiem a Alice Weidel, przewodniczącą AfD, monitorowało ją chyba 150 urzędników Unii Europejskiej. Ja uważam, że to jest absurdalna rzecz, absurdalna sytuacja, Elon Musk w tym momencie był jeszcze osobą prywatną i ma prawo mieć własne zdanie – mówi Tomasz Froelich podczas rozmowy w trakcie ubiegłotygodniowej sesji w Parlamencie Europejskim. – Kiedy na przykład Bill Gates inwestował 5,7 mln euro w niemieckiej gazecie „Der Spiegel”, to to można uznać za ingerencję. Albo na przykład projekty polityczne George’a Sorosa. Elon Musk po prostu wygłosił swoje zdanie i przeprowadził wywiad z Alice Weidel, ja naprawdę w tym nie widzę żadnego problemu.
Rozmowa z Weidel nie była jednak ostatnim przypadkiem wsparcia Muska udzielonego AfD. W sobotę 25 stycznia za pośrednictwem X przemówił on do uczestników wiecu tej partii zorganizowanego w Halle na wschodzie kraju. Jak wskazuje Ośrodek Studiów Wschodnich, relację tę śledziło na całym świecie 4,6 mln użytkowników. Musk mówił m.in. o tym, że Niemcy za bardzo skupiają się na przeszłych winach i że dzieci „nie powinny czuć się winne z powodu grzechów rodziców czy dziadków”. Na wystąpienie to w ostrych słowach zareagował m.in. premier Donald Tusk, wskazując, że brzmiało to złowieszczo, zwłaszcza w kontekście obchodzonej właśnie 80. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz. Zaangażowanie Muska w niemiecką kampanię wyborczą wykorzystywane jest przez wszystkie pozostałe partie do mobilizowania elektoratów.
Eksperci OSW wskazują, że jednym z czynników, który decyduje o coraz lepszych wynikach AfD, jest niespotykane wśród innych niemieckich partii wykorzystanie mediów społecznościowych, które dla AfD są podstawową formą komunikacji z wyborcami (zwłaszcza młodszymi). Przed lutowymi wyborami partia radykalizuje przekaz dotyczący przede wszystkim polityki migracyjnej. Po grudniowym zamachu na jarmarku w Magdeburgu znajduje to odzwierciedlenie w dalszym wzroście poparcia społecznego. AfD postuluje m.in. deportacje, ale też odejście od OZE czy od potępienia Rosji za atak na Ukrainę.
Czytaj także
- 2025-03-25: Polityka powrotów nielegalnych imigrantów do ich krajów pochodzenia jest nieskuteczna. Trwają prace nad zmianami w prawie
- 2025-03-24: Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę
- 2025-03-26: 1,2 tys. więźniów politycznych przebywa w białoruskich więzieniach. Europarlamentarzyści wyrażają wsparcie dla walczących o wolność
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.