Newsy

Kończy się największa umowa offsetowa w historii Polski. Negocjowane są kolejne

2013-04-08  |  06:55

Za kilka dni zakończy się umowa offsetowa z Lockheed Martin Corporation dotycząca zakupu samolotów F16. Ostatni element tej umowy jest związany z transferem technologii do obsługi i serwisu tych maszyn do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. Pod koniec stycznia Rada Ministrów potwierdziła pełną realizację innego offsetu, z holenderskim Thales Nederland B.V., który w opinii resortu gospodarki spełnił oczekiwania. Ministerstwo już rozmawia z Holendrami o kolejnej umowie offsetowej dotyczącej okrętu patrolowego Ślązak.

Pierwsza umowa offsetowa została w pełni zrealizowana. Rada Ministrów potwierdziła jej wykonanie. Chodzi o kontrakt z Thales Nederland B.V. na modernizację trzech okrętów Marynarki Wojennej. Holenderska firma dostarczyła uzbrojenie oraz sprzęt wojskowy do polskich okrętów typu Orkan. W zamian było dziewięć zobowiązań offsetowych. Wszystkie zostały zrealizowane, i to z nadwyżką.

 – To jest przykład dobrej umowy offsetowej, której głównym elementem był transfer technologii i zakup usług – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.

Wartość umowy offsetowej przekroczyła 76 mln euro, ale rzeczywiste wykonanie było blisko 4 mln euro większe. Na umowie zyskali przede wszystkim Centrum Techniki Morskiej, Radmor, Stocznia Marynarki Wojennej i WB Electronics.

Jest szansa na to, że m.in. te firmy będą promowane przy kolejnej umowie.

 – Mamy nadzieje, że ci, którzy wykorzystali ten offset najbardziej efektywnie, będą również mogli być promowani i będziemy mogli kontynuować dobre rozwiązania offsetowe – mówi Dariusz Bogdan. – Jesteśmy teraz w określonej procedurze, dotyczącej zawarcia nowej umowy offsetowej w związku z okrętem patrolowym Ślązak.

Na razie nie chce jednak mówić o możliwej wartości kontraktu.

Offsety dobiegają końca

W tym roku planowane jest zakończenie kolejnych umów, m.in. z Lockheed Martin Corporation, Patrią, Otto Melarą. W połowie kwietnia sfinalizowane będzie jedno z największych zobowiązań w historii offsetu, związane z transferem technologii do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.

 – Będziemy starali się podejść z należytą skrupulatnością do rozliczenia tych umów offsetowych. Mam nadzieję, że będzie dobrze tak samo jak w przypadku Thales Nederland – przekonuje wiceminister.

Umowa z LMC jest związana z dostawą dla polskich Sił Zbrojnych samolotów wielozadaniowych F-16. Została zawarta na 10 lat 18 kwietnia 2003 roku. Jej wartość to ponad 6 mld dolarów.

Wiceminister jednocześnie podkreśla, że wokół offsetu nagromadziło się wiele mitów, a wśród opinii publicznej offset kojarzony jest tylko z jedną umową, z LMC dotyczącą zakupu F16, mimo że łącznie Polska podpisał 18 takich umów.

 – Offset w mojej ocenie jest doskonałym narzędziem. Na początku lat dwutysięcznych napompowano wielką bańkę, że offset dźwignie polską gospodarkę – mówi Dariusz Bogdan. – Jednak jak patrzymy na realne liczby, musimy zdawać sobie z tego sprawę, że takich szans nigdy nie było. Były i są natomiast szanse na wsparcie poszczególnych firm, przede wszystkim sektora obronnego. Wydaje się, że te szanse wykorzystamy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Polityka

Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.