Newsy

Polscy siatkarze z wielkim sukcesem na mistrzostwach Europy. Dzięki świetnym wynikom ta dyscyplina zyskuje popularność wśród sponsorów

2023-09-15  |  06:15
Mówi:Michał Gradzik, partner zarządzający, Sponsoring Insight
Kamil Składowski, dyrektor Działu Komunikacji, Polska Liga Siatkówki

Aktualizacja 10:19

Polska siatkówka przeżywa obecnie najlepszy czas pod względem osiągnięć na arenie międzynarodowej. Dotyczy to nie tylko wyników reprezentacji, która świetnie radzi sobie podczas mistrzostw Europy, ale i siatkówki klubowej. Mecze reprezentacji i klubów, także towarzyskie, przyciągają tłumy kibiców. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów. Według danych Sponsoring Insight udział tego sportu w przychodach ze sprzedaży praw sponsoringowych wynosi 19,7 proc. – Rynek sponsoringu i praw, jeżeli chodzi o kluby, federacje, ligę siatkówki, wynosi 450–500 mln zł – mówi Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight.

 Siatkówka rośnie pod względem popularności zarówno wśród kibiców, jak i wśród marek sponsorów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Gradzik. – W siatkówkę inwestują firmy prywatne, firmy z udziałem Skarbu Państwa, globalne kooperacje. Na przestrzeni ostatnich kilku lat siatkówka zyskała na zainteresowaniu, jeżeli za punkt odniesienia obierzemy liczbę marek, która jest obecna przy meczach siatkarskich w kontekście swojej promocji.

Z raportu Sponsoring Insight wynika, że w Polsce firmy najwięcej inwestują w piłkę nożną, czyli najchętniej oglądany sport na świecie. Udział futbolu w przychodach ze sprzedaży praw sponsoringowych wynosi 37,1 proc. Za piłką nożną plasuje się siatkówka z wynikiem 19,7 proc.

– Siatkówka i piłka nożna to dwie najbardziej popularne dyscypliny sportu w Polsce, zarówno pod względem deklaratywnego zainteresowania, ale również pod względem liczby marek, które korzystają z promocji przez sport, oraz ilości środków, które do tych dyscyplin trafiają w kontekście kontraktów zawieranych przez kluby sportowe, ligę sportową czy też federację – tłumaczy ekspert.

Systematycznie rośnie liczba transmisji od sezonu 2020/2021 na kanałach Telewizji Polsat – Tauron Ligi oraz Tauron 1. Ligi. Efektem jest większe zainteresowanie ze strony marek sponsorów i niemal dwukrotne podwojenie wydatków na kontrakty sponsoringowe zawierane przez kluby występujące w tych rozgrywkach w ciągu kilku lat. Z danych Sponsoring Insight wynika, że wśród 20 firm najmocniej zaangażowanych w sponsoring krajowego sportu większość stanowią te państwowe.

Siatkówka przyciąga nie tylko sponsorów. Od lat należy do jednego z najpopularniejszych sportów wśród kibiców.

– Fenomen siatkówki w Polsce bierze się z tego, co możemy wspólnie przeżywać, oglądając mecze siatkarzy, zarówno tych ligowych, jak i reprezentacyjnych. W ostatnich latach mnóstwo sukcesów reprezentacji, jak i naszych klubów PlusLigi na arenie międzynarodowej przyciągnęło wielu kibiców, którzy lubią, gdy Biało-Czerwoni wygrywają z drużynami z całego świata – zaznacza Kamil Składowski, dyrektor Działu Komunikacji Polskiej Ligi Siatkówki.

Męska reprezentacja w ubiegłym roku wywalczyła srebrny medal na mistrzostwach świata, w tym roku dołożyła złoty krążek podczas Ligi Narodów. W tegorocznych mistrzostwach Europy pokazała świetną formę, wychodząc z grupy z kompletem zwycięstw, a potem eliminując Belgię, Serbię i Słowenię. Jutro siatkarze powalczą z Włochami o tytuł najlepszej drużyny kontynentu. Coraz lepiej radzą sobie także panie, które choć na mistrzostwach Europy musiały uznać w ćwierćfinale wyższość Turczynek, to w Lidze Narodów zdobyły brązowy medal. Z kolei w meczu finałowym siatkarskiej Ligi Mistrzów zmierzyły się polskie kluby – Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle pokonała w nim Jastrzębski Węgiel.

– Nasi kibice oglądają mecze nie tylko w telewizji, bo wyniki oglądalności są imponujące. Najważniejsze mecze, które rozgrywa reprezentacja, to jest kilkumilionowa widownia w otwartych kanałach. Ale mieliśmy ostatnio przykład, który pokazuje miłość do naszej reprezentacji: turniej towarzyski, Memoriał Huberta Jerzego Wagnera, mecze bez stawki, bez medali, przez trzy dni największa polska hala Tauron Arena Kraków była wypełniona po brzegi, a bilety sprzedały się jeszcze długo przed tym turniejem – wskazuje Kamil Składowski.

Za tym idą także sukcesy w organizacji wielkich siatkarskich imprez międzynarodowych. To była dyscyplina, która jako jedna z pierwszych niepiłkarskich zadebiutowała na Stadionie Narodowym – w 2014 roku odbył się tam mecz otwarcia mistrzostw świata.

Od tego czasu wiele innych turniejów rozgrywanych jest w Polsce, także dlatego że jesteśmy dobrym organizatorem, spisujemy się i mamy fantastycznych kibiców, którzy wypełniają hale i tworzą fantastyczną atmosferę – podkreśla przedstawiciel Polskiej Ligi Siatkówki.

Jak przekonują eksperci, przed polską siatkówką jeszcze lata sukcesów. Oprócz charyzmatycznych zawodników, którzy od wielu lat grają w reprezentacji, pojawiają się także młodsi, którzy osiągają coraz lepsze wyniki.

– Wyzwaniem jest utrzymanie wysokiego poziomu polskiej siatkówki. Na przestrzeni lat udało się przekroczyć wiele wskaźników, które wydawały się poza zasięgiem. Utrzymanie pozycji lidera i rywalizacja z licznymi challengerami zawsze jest wielkim wyzwaniem, żeby utrzymać, jak w sporcie, motywację, zaangażowanie, i na to trzeba zwrócić szczególną uwagę. Ale osoby, które decydują o sile polskiej siatkówki, mają tego doskonałą świadomość – ocenia Michał Gradzik.

Zagrożenia dla przyszłości siatkówki są takie same jak dla innych sportów. Dzisiaj młodzi ludzie od samego początku dostają bardzo dużo różnych bodźców, nie tylko związanych ze sportem. Nie wszyscy mogą się tym sportem zainteresować, a wiemy, że aby grać na poziomie reprezentacyjnym czy na poziomie mistrzowskim w klubach, szukamy wyjątkowych talentów. Mamy nadzieję, że siatkówka, ale też inne sporty, jak piłka ręczna, koszykówka, piłka nożna, będą w stanie wyławiać młodych ludzi z internetu, będą w stanie odciągać ich od konsoli i sprawiać, by mieli ochotę w tych młodych latach ciężko trenować, a później zasilać nasze najlepsze drużyny – mówi Kamil Składowski. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Newseria na Europejskim Forum Nowych Idei

Konsument

Handel

Zmiany klimatyczne stanowią zagrożenie dla rolnictwa i bezpieczeństwa żywnościowego. Dla niektórych grup żywność może stać się zbyt droga

Coraz rzadsze i obfitsze opady oraz ekstremalne zjawiska pogodowe zagrażają uprawom i infrastrukturze rolnej. Wymaga to od rolników stosowania nowych metod walki np. z gradem czy opadaniem wód, ale także dostosowania się do wymogów unijnych nakierowanych na walkę ze zmianami klimatu. Obydwa kierunki działania, jak podkreślają eksperci i rolnicy, powinny być wspierane przez rząd. Mimo zagrożeń w Polsce żywności w krótkim terminie nie zabraknie, ale może ona podrożeć i dla najuboższych grup stać się niedostępna ekonomicznie.

Prawo

Negatywne nastroje wśród polskich przedsiębiorców. W firmach skończyły się rezerwy na inwestycje

Polscy przedsiębiorcy od miesięcy funkcjonują w niekorzystnym otoczeniu rynkowym i w warunkach dużej niepewności. To zaś przekłada się na negatywne nastroje i mniejszą skłonność do inwestycji. Z uwagi na planowane podwyżki płacy minimalnej w nadchodzących miesiącach polskie firmy czekają dodatkowe wyzwania związane ze wzrostem kosztów pracowniczych. – Poza tym brak rzetelnych prognoz, brak przewidywalności i stabilności gospodarczej utrudnia planowanie dalszej działalności, obliczanie rentowności, płynności i podejmowanie na tej podstawie jakichkolwiek decyzji biznesowych – zwraca uwagę prezes Business Centre Club Jacek Goliszewski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.