Newsy

Polska firma farmaceutyczna szuka młodych talentów już w liceach. Na najlepszych czekają stypendia naukowe

2019-09-17  |  06:20
Mówi:Katarzyna Dubno, członek zarządu Fundacji Grupy Adamed

Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP

Julia Kalinowska, laureatka nagrody głównej 5. edycji programu ADAMED SmartUP

Marcin Maniak, stypendysta 4. edycji programu ADAMED SmartUP

  • MP4
  • Adamed, jedna z największych w Polsce firm farmaceutyczno-biotechnologicznych, poszukuje młodych talentów. 5 lat temu uruchomiła program ADAMED SmartUP, którego celem jest wyszukiwanie i wspieranie utalentowanych młodych ludzi w dziedzinie nauk ścisłych oraz przyrodniczych już na etapie liceum. Najlepsi z nich mają szansę na udział w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych oraz zdobycie stypendium finansowego, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i dalszy rozwój, ułatwiający im start kariery naukowej. Kolejna 6. edycja rekrutacji do programu ruszyła z początkiem września.

     Dotychczasowe edycje programu ADAMED SmartUP pokazały, że jest w Polsce bardzo wielu zdolnych, a do tego pracowitych młodych ludzi, którzy chcą się uczyć, zdobywać wiedzę i potem dzielić się nią z innymi. Chcą studiować w Polsce i za granicą, a następnie wracać i budować polską naukę oraz gospodarkę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Dubno, członek zarządu Fundacji Grupy Adamed.

    W połowie września na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej odbyła się uroczysta gala podsumowująca 5. edycję programu ADAMED SmartUP, podczas której wyłoniono 10 laureatów nagrody głównej. Ci przez najbliższy rok będą rozwijać swoje kariery naukowe pod okiem doświadczonych naukowców. Ogłoszono również nazwiska trzech stypendystów, którzy od zarządu Fundacji Grupy Adamed i Rady Naukowej otrzymali symboliczne czeki.

    Głęboko wierzę, że warto w życiu realizować swoje pasje, jednak by było to możliwe, trzeba umieć je odkryć. Program ADAMED SmartUP ma przede wszystkim na celu pomóc młodym, utalentowanym ludziom odnaleźć to, co jest dla nich w życiu najbardziej interesujące, co chcą rozwijać i tworzyć. Bo tylko realizując swoje pasje, można osiągać spektakularne sukcesy – powiedziała podczas gali dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, prezes zarządu Fundacji Grupy Adamed.

    Program ADAMED SmartUP ma na celu odkryć i wesprzeć największe młode talenty w dziedzinie nauk ścisłych oraz przyrodniczych. Skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku 15–19 lat. Osoby, które pomyślnie przejdą przez etapy rekrutacji, uczestniczą w obozie naukowym. Spośród 50 uczestników wyłanianych jest 10 laureatów, którzy otrzymują nagrodę główną w postaci 10-miesięcznych indywidualnych konsultacji edukacyjnych. Po roku zmagań najlepsi z nich mają też szansę na zdobycie stypendium, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i rozwój swojej kariery naukowej.

    – Po pięciu edycjach programu mamy ponad 30 tys. zarejestrowanych uczestników, 250 uczestników naszych obozów naukowych, 50 laureatów nagrody głównej i 12 stypendystów. W ramach Roadshow odwiedziliśmy też ponad 100 szkół w całej Polsce. To także 30 szkolnych laboratoriów, które wyposażyliśmy w sprzęt zgodnie z oczekiwaniami nauczycieli i uczniów – wymienia Katarzyna Dubno.

    Udział w tym programie daje ogromne wsparcie w rozwoju naukowym. Otrzymałem opiekę od mentorów w moich dziedzinach: biologii, chemii, ale również z innych przedmiotów. Przygotowywałem się do aplikacji na studia zagraniczne, więc były to bardzo pomocne konsultacje. Stypendium w ramach programu ADAMED SmartUP będę mógł przeznaczyć na pokrycie kosztów studiów na Uniwersytecie w Edynburgu. Bez tego trudno byłoby mi pogodzić własną pasję z utrzymaniem się w mieście – mówi Marcin Maniak, stypendysta 4. edycji programu ADAMED SmartUP.

    Celem programu jest nie tylko wsparcie szczególnie uzdolnionej młodzieży, lecz także popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych.

     Adamed zdecydował, że chce wspierać działalność związaną z rozwojem nauki, ponieważ bez niej oraz innowacji przemysł farmaceutyczny nie istnieje – mówi Katarzyna Dubno. – Nie spoczywamy na laurach. Uruchomiliśmy już rejestrację do 6. edycji programu i bardzo serdecznie zapraszamy wszystkich do wzięcia w niej udziału. Oczywiście po raz kolejny będzie to gra internetowa, następnie wypełnienie aplikacji, rozmowa rekrutacyjna z Radą Naukową, a potem dla najlepszej pięćdziesiątki udział w obozie naukowym.

    Rekrutacja do 6. edycji programu ADAMED SmartUP ruszyła 2 września br. By wziąć w niej udział, należy się zarejestrować na stronie programu i od 1 października spróbować swoich sił w specjalnie zaprojektowanej grze w alternatywnej rzeczywistości.

    Od tej pory zarejestrowani użytkownicy wcielą się w role młodych rzeczników Uniwersytetu ADAMED SmartUP, a ich zadaniem będzie rozwiązanie łamigłówek z zakresu: biologii, medycyny, chemii, informatyki i astrofizyki, rozdzielonych pomiędzy 10 teczek tematycznych. Gra ma wyłonić uczestników cechujących się inteligencją, wiedzą, zdolnością niesztampowego myślenia i szybkiego łączenia faktów.

    Uczestnicy, którzy najlepiej poradzą sobie w tym etapie, zostaną poproszeni o przesłanie aplikacji ze swoimi osiągnięciami, a następnie wezmą udział w rozmowach rekrutacyjnych. Spośród nich 50 uczestników otrzyma zaproszenie na letni obóz naukowy, w trakcie którego będą mogli rozwijać swoje zainteresowania pod okiem praktyków i naukowców. Dziesiątka najlepszych uczestników obozu ma szansę na tytuł laureata nagrody głównej i 10-miesięczne, indywidualne konsultacje naukowe z profesjonalistami, szyte na miarę każdego z nich. Natomiast po roku trójka najlepszych z nich otrzyma stypendium naukowe, które wynosi 40 tys. zł każde.

    Na każdym etapie programu zdobywamy kolejne doświadczenia – najpierw gra w wirtualnej rzeczywistości, potem pisanie pierwszego personala, podobnie jak na studia zagraniczne, następnie jest rozmowa kwalifikacyjna i chociaż to stresujące doświadczenie, to jednak bardzo przydaje się później. Na samym końcu jest obóz, czyli dwa tygodnie niesamowitej naukowej przygody – mówi Julia Kalinowska, laureatka nagrody głównej 5. edycji programu ADAMED SmartUP.

    – Pięć dotychczasowych edycji pokazało nam, że zainteresowanie programem nie słabnie. Mamy dużo informacji zwrotnych od naszych uczestników, a z roku na rok staramy się przyciągnąć kolejnych i pokazać, że nauka jest nie tylko fascynująca, lecz także może być zabawą – mówi Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP. – Młode osoby, które zaczynają interesować się nauką, badać swoje możliwości, potrzebują często mądrego wsparcia, pokazania, co może im to dać. Nauka stwarza bardzo wiele możliwości kariery – nie tylko naukowej, lecz także w różnego rodzaju instytucjach, firmach. To jest naprawdę olbrzymia szansa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.