Newsy

Polski rynek opakowań rośnie dwa razy szybciej niż światowy. W 2020 roku będzie wart 46 mld zł

2017-03-14  |  06:30

Wraz z rosnącą konsumpcją dynamiczne wzrosty notuje także rynek opakowań, który jest dziś wart 33,5 mld zł. Do 2020 roku ma on rosnąć w tempie ok. 7 proc. rocznie, do poziomu 46 mld zł – wynika z raportu Equity Advisors. Eksperci oceniają, że szybszy wzrost będzie charakteryzował segmenty opakowań z tworzyw sztucznych i papieru. Tempo rozwoju rynku sprawia, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej międzynarodowych graczy. Wciąż jednak jest to rynek rozdrobniony, dlatego należy się spodziewać konsolidacji.

– Wzrostowi rynku producentów opakowań sprzyja coraz większy popyt konsumentów, rosnąca sprzedaż produktów spożywczych oraz rozwój innowacji, czyli wszystkie elementy kształtujące koniunkturę w branży FMCG – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Błażej Żarna, wiceprezes zarządu w Equity Advisors. – Spośród segmentów rynku opakowania z tworzyw sztucznych i papieru będą rosły szybciej niż metalowe i szklane. Produkcja tych ostatnich wymaga bowiem znacznie większych inwestycji. To sektor dużo bardziej poukładany.

Według raportu Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020” rynek opakowań w Polsce będzie rósł o blisko 7 proc. rocznie, by w 2020 roku osiągnąć wartość 46 mld zł (o 37 proc. więcej niż w ubiegłym roku). Taka dynamika wzrostu byłaby dwa razy wyższa niż na świecie. Zdaniem specjalistów międzynarodowej firmy doradczej Smithers Pira do 2020 roku wartość światowego sektora opakowań będzie rosnąć o 3,5 proc. rocznie do poziomu 1 bln dolarów.

Na rynku dominują segmenty opakowań plastikowych i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja odpowiada za prawie połowę przychodów rynku (16,5 mld zł). Na kolejnych miejscach znalazły się papier (25 proc.), metal (13 proc.) i szkło (10 proc.).

Jak podkreśla Żarna, rynek jest dość rozdrobniony. Przychody ze sprzedaży wygenerowane przez 20 największych przedsiębiorstw stanowią 32 proc. przychodów całego sektora (dane za 2015 rok).

– Dużo globalnych graczy wchodzi na rynek, kupuje firmy w Polsce, czasem w  regionie. Naszym zdaniem ta tendencja się utrzyma w najbliższej przyszłości. Najwięcej transakcji odbędzie się w sektorze opakowań plastikowych i papierowych – zauważa Błażej Żarna.

Branża w Polsce już mocno się konsoliduje. Krajowy rynek odpowiada za blisko jedną trzecią wartości zrealizowanych fuzji i przejęć w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 2010–2016 przeprowadzone na polskim rynku transakcje szacowane są przez Equity Advisors na 599 mln euro.

– Obecne warunki rynkowe zdecydowanie sprzyjają łączeniu firm – wskazuje Błażej Żarna. – Wpływ na to mają zarówno otoczenie makroekonomiczne związane z tempem rozwoju gospodarki w regionie, jak i trendy związane ze wzrostem produkcji artykułów konsumpcyjnych. Do tego dochodzi temat sukcesji. Wiele przedsiębiorstw staje dzisiaj przed wyzwaniem związanym z przekazaniem firmy w ręce następców lub sprzedaży podmiotu. To wszystko sprzyja konsolidacjom.

Zgodnie z danymi Polskiej Izby Opakowań (PIO) przeciętny konsument z krajów wysokorozwiniętych zużywa rocznie opakowania o wartości 300–340 euro. W Polsce ta wartość jest o prawie 100 euro niższa. To pokazuje potencjał krajowego rynku.

Siłą polskiego rynku jest także eksport. Rosną zamówienia na opakowania, które są cenione za granicą za wysoką jakość. Wzrost eksportu wynika m.in. z nadwyżek produkcyjnych, które szacowane są na 25–30 proc.

Kolejną siłą polskiego rynku opakowań, zdaniem Equity Advisors, ma być sprzedaż zagraniczna z jednej strony samych opakowań, które na świecie uznawane są za najwyższej jakości, będąca konsekwencją nadwyżek zdolności produkcyjnych (według szacunków PIO wynoszą one około 20-25 proc.).

– W rezultacie nadwyżek produkcyjnych sektora jego eksport staje się coraz bardziej widoczny, a liczne innowacje powodują, że jest coraz ciekawszy dla zagranicznych podmiotów – tłumaczy Błażej Żarna.

Na wzrost sprzedaży zagranicznej wpływają także wyniki eksportowe innych branż, odbiorców opakowań, m.in. spożywczej czy meblowej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.