Newsy

PolskiBus.com umacnia swoją pozycję w przewozach autokarowych. Nie wyklucza zainteresowania przewozami kolejowymi

2014-09-10  |  06:35

W pierwszym półroczu br. liczba podróżnych obsłużonych przez  firmę PolskiBus.com, potentata tanich połączeń autobusowych, była o ok. 65 proc. wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Na niektórych trasach liczba podróżujących prawie się podwoiła. Dlatego przewoźnik zapowiada zwiększanie częstotliwości połączeń i nowe trasy. Dobrze sobie radzą zarówno połączenia krajowe, jak i zagraniczne. Jeśli pojawiłaby się taka możliwość, firma chciałaby wejść na rynek kolejowy.

W ciągu ostatnich dwóch lat firma przynosiła zyski, więc jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników finansowych i operacyjnych – mówi Brian Souter, prezes zarządu PolskiBus.com. – Chociaż nasza marka ma silną pozycję w segmencie międzynarodowych usług transportowych, głównym celem będą jednak usługi krajowe, na terenie Polski. Na rynku operuje wielu innych przewoźników, którzy obsługują trasy międzynarodowe i robią to całkiem dobrze.

W sierpniu firma ogłosiła wprowadzenie do swojej sieci połączeń czterech nowych linii, dwóch międzynarodowych: WarszawaWilno, SzczecinBerlin oraz dwóch krajowych: SzczecinGorzów Wlkp.PoznańWrocław oraz Wrocław–Opole–Kraków. Dodatkowo zwiększy częstotliwość połączeń na najbardziej popularnych trasach, np. między Wrocławiem a Krakowem będą 33 kursy w ciągu dnia.

Wierzymy, że w Polsce nasza pozycja w ciągu najbliższych lat będzie rosła. Na rynku było ogromne zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi. Dzięki nam wiele osób w ogóle zaczęło podróżować. Sprawiliśmy, że podróże stały się osiągalne finansowo i przyjemne. Jesteśmy bardzo zadowoleni z odbioru naszej oferty w Polsce – mówi Brian Souter.

Przewoźnik nie obawia się konkurencji ani ze strony kolei, ani tanich linii lotniczych.

Im lepsza będzie jakość transportu publicznego, tym więcej osób będzie z niego korzystać – mówi szef taniego przewoźnika autobusowego. –Nie postrzegałbym raczej innych środków transportu jako zagrożenia. Nasza oferta jest unikatowa, kreujemy własny rynek. Naszym głównym konkurentem są samochody prywatne.

Firma nie planuje ograniczenia połączeń w związku z zakończeniem modernizacji na niektórych liniach kolejowych. Przeciwnie, zamierza podnieść poziom obsługi i zintensyfikować kursowanie na wybranych trasach (na przykład z Warszawy do Gdańska).

Najchętniej obsługiwałbym część połączeń kolejowych, tak jak to ma miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie jesteśmy partnerami z Virgin i prowadzimy połączenia na West Coast Main Line, głównej linii kolejowej w Wielkiej Brytanii łączącej Londyn z regionami West Midlands, North West England, północną Walią i południową Szkocją – mówi Brian Souter.

Jego zdaniem w krajowym polskim transporcie kolejowym powinno również być miejsce dla prywatnych przewoźników.

Gdyby pojawiła się taka możliwość, na pewno byśmy ją rozważyli – zapewnia Souter. – Nasze umiejętności w zakresie zarządzania i umiejętności marketingowe mogłyby przynieść ogromne korzyści dla polskiej kolei. W przyszłości chciałbym zobaczyć w Polsce rozwinięty system transportu publicznego, który zawierałby wszystkie niezbędne elementy: transport kolejowy, powietrzny, dobre drogi. Wszystko to sprawia, że kraj funkcjonuje prawidłowo.

Spadek zainteresowania świadczonymi przez PolskiBus.com usługami raczej firmie nie grozi. Jak wynika z badań prowadzonych przez specjalizującą się w wyszukiwaniu tanich połączeń platformę rezerwacyjną e-podróżnik, pasażerowie podczas wyboru środka transportu wciąż najbardziej zwracają uwagę na cenę. W ubiegłym roku tylko za pośrednictwem tego portalu sprzedano 250 tys. biletów. W bieżącym prawdopodobnie liczba ta zwiększy się do 400 tys.

PolskiBus.com obsługuje 19 tras, docierając do 22 polskich miast i 6 europejskich lokalizacji. Przewoźnik w ciągu trzech lat obecności w Polsce przewiózł ponad 8 milionów pasażerów. Flota ponad 130 autokarów wykonuje ponad 300 kursów dziennie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Globalna pozycja węgla nie jest zagrożona w najbliższych latach. Popyt napędzają państwa azjatyckie, głównie Chiny i Indie

W ubiegłym roku światowe zapotrzebowanie na węgiel spadło o 5 proc. r/r, najmocniej od II wojny światowej. To w dużej mierze efekt globalnego spowolnienia w przemyśle wywołanego przez COVID-19. W tym roku wraz ze stopniowym powrotem gospodarek do normalności Międzynarodowa Agencja Energii spodziewa się wzrostu popytu na czarny surowiec o 2,6 proc., głównie za sprawą państw azjatyckich. – Energetyka światowa jest oparta na węglu i takie państwa jak Chiny, Indie, Indonezja nie odstąpią od tego najtańszego, najbardziej bezpiecznego nośnika energii. Czyli praktycznie świat poza Unią Europejską będzie nadal opierał swoje systemy energetyczne na tym paliwie – mówi Janusz Olszowski, prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej

Farmacja

Od dziś farmaceuci zyskują nowe uprawnienia. Właścicieli aptek czeka szereg wyzwań

16 kwietnia wchodzi w życie większość zapisów nowej ustawy o zawodzie farmaceuty, która rozszerza uprawnienia tego zawodu. Magister farmacji będzie mógł przeprowadzić z pacjentem wywiad farmaceutyczny, doradzić mu w kwestii przyjmowanych leków, przeprowadzić podstawowe nieinwazyjne badania diagnostyczne i przeszkolić w używaniu prostego sprzętu medycznego, np. glukometru. Otwartą kwestią pozostaje to, kto będzie płacił za opiekę farmaceutyczną jako świadczenie – sam pacjent czy może NFZ. Z kolei dla właścicieli aptek wyzwaniem będzie stworzenie miejsca, gdzie takie konsultacje mogą się odbywać, oraz zapewnienie odpowiednich zasobów kadrowych.

Problemy społeczne

W Polsce co roku przeprowadza się ok. 145 transplantacji serca, ale oczekujących jest trzy razy więcej. Problemem często jest brak zgody rodziny zmarłego

W 2020 roku wykonano 145 operacji transplantacji serca i podobna liczba utrzymuje się od kilku lat. Potrzeby są jednak znacznie większe, bo liczba osób oczekujących na przeszczep to 415 – wynika ze statystyk Poltransplantu. Choć większość Polaków zgadza się zostać dawcą narządów po swojej śmierci, rzadko informują o tym bliskich. – Nawet w 10–20 proc. przypadków rodzina nie zgadza się na przeszczep – wskazuje dr n. med. Zygmunt Kaliciński, transplantolog ze Szpitala MSWiA w Warszawie. Problemami są także nieodpowiednie przygotowanie szpitalnych koordynatorów oraz ich częsta rotacja.

Problemy społeczne

Pandemia ograniczyła aktywność fizyczną dzieci o ponad 30 proc. Wśród najmłodszych rośnie problem nieprawidłowej masy ciała i problemów z kręgosłupem

Już od ok. 20 lat poziom kondycji fizycznej dzieci i młodzieży systematycznie spada, a pandemia jeszcze pogłębiła ten problem. Nauka online, zamknięte szkoły, baseny, sale sportowe i boiska spowodowały, że aktywność fizyczna wśród najmłodszych spadła o 33 proc. – wynika z raportu „Aktywność fizyczna i żywienie dzieci w czasie pandemii”. – Możemy mieć przyrost populacji osób otyłych i z nadwagą, prawdopodobnie zwiększy się także częstotliwość występowania wad postawy i bólu  kręgosłupa – wymienia prof. Bartosz Molik, rektor AWF w Warszawie. Na zdrowie i kondycję dzieci przełożenie może mieć także coraz częściej diagnozowany zespół pocovidowy.