Mówi: | Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska" Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus |
Polskie marki rosną w siłę. PZL-Świdnik i Ursus wśród nagrodzonych Godłem „Teraz Polska”
Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy chętnie sięgają po krajowe marki, wspierając w ten sposób polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu pozycji rodzimych produktów służy Godło „Teraz Polska”, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Wśród nagrodzonych w tym roku firm znalazły się producent śmigłowców PZL-Świdnik i producent ciągników firma Ursus. Marki te z powodzeniem reprezentują Polskę na wielu rynkach zagranicznych.
Polskie produkty i usługi, które najlepiej reprezentują polski biznes w kraju i za granicą, już po raz 26. zostały nagrodzone w Konkursie „Teraz Polska”. Warunkiem udziału w nim jest zarejestrowanie firmy w Polsce.
– Kryzys, który się pojawił w Europie parę lat temu, spowodował powrót do narodowości. My nie mieliśmy wcześniej tego problemu, bo w odróżnieniu od wielu innych państw mieliśmy około 50-proc. konsumpcję własnej produkcji. To bardzo ważne, bo to właściwie są podwaliny patriotyzmu konsumenckiego. Teraz dołączamy do tego kwestie edukacji społecznej i zachęcamy, by wybierać produkty polskie, bo to wspiera polskie firmy i przekłada się na wyższe PKB – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dra Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.
Polskie produkty i usługi coraz częściej doceniane są także za granicą, z uwagi na wysoką jakość i przystępną cenę. Mają silną pozycję w krajach ościennych. Największym partnerem eksportowym są kraje Unii Europejskiej, szczególnie Niemcy, ale polskie firmy z powodzeniem radzą sobie także na dalekich rynkach. Hitem eksportowym są produkty z różnych branż, zarówno artykuły rolno-spożywcze, jak i zaawansowane maszyny przemysłowe.
– Oczywiście tutaj liczy się też marka – trzeba ją systematycznie budować i nad tym bardzo dużo pracujemy. Już pewną markę sobie wypracowaliśmy, pomagali nam w tym wielcy Polacy – Jan Paweł II i Lech Wałęsa. Dzięki temu popularność Polski rosła, a siła marki coraz bardziej się zwiększała – dodaje Przybył.
Propagowaniu polskiej marki w kraju i za granicą służyć ma Konkurs „Teraz Polska”. Kapituła konkursu, przyznając co roku wyróżnienie polskim firmom, produktom, gminom i osobistościom, kieruje się przede wszystkim jakością.
– Chcemy być dumni z tego, że potrafimy robić wyroby wysokiej jakości, wysoko zaawansowane technologicznie. Takie wyroby w Polsce powstają i o tym trzeba mówić za granicą, ale ja bym powiedział przewrotnie, że przede wszystkim tutaj w Polsce musimy bardziej uwierzyć w siebie i w nasze możliwości i osiągnięcia – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik, laureata tegorocznego Godła „Teraz Polska” za śmigłowiec SW-4.
Jak podkreśla, Polska od 60 lat jest bardzo dobrze rozpoznawana na świecie jako jeden z wiodących producentów i projektantów śmigłowców. W Europie – poza Polska – są tylko cztery kraje, które się tym zajmują. Kilkadziesiąt różnych państw korzysta ze śmigłowców produkowanych w Polsce.
– Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem Godła „Teraz Polska” dla śmigłowca SW-4. Jest to najmniejszy z oferowanych przez nas śmigłowców, a jednocześnie najmłodsze polskie dziecko, bo to maszyna zaprojektowana i wybudowana w Polsce. To śmigłowiec, który jest przeznaczony przede wszystkim na eksport. Liczymy na to, że będziemy sławili imię polskiego przemysłu jeszcze mocniej, mając właśnie ze sobą to Godło – dodaje Krzysztof Krystowski.
Godło „Teraz Polska” często jest ukoronowaniem wieloletniej pracy. Firma Ursus z ponad 120-letnią tradycją otrzymała Godło za ciągnik C-380, który jest w tej chwili najlepiej sprzedającym się ciągnikiem w kraju. Sprzedaż sięgnęła 800 tys.
– Jest to ciągnik, który konkuruje z największymi produktami największych producentów światowych. Cieszymy się, że ma taki dobry odbiór nie tylko u nas w kraju, lecz także w Europie Zachodniej. Pierwsze ciągniki już trafiły do Niemiec, Francji, Włoch i Irlandii. To są największe rynki dla nas w Unii Europejskiej – mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA. – Mamy całą gamę ciągników, od 50 do 280 koni mechanicznych, przeznaczonych nie tylko na rynek europejski, lecz także na rynki wschodnie i afrykańskie. Bardzo ważne, żebyśmy dawali tutaj na miejscu pracę, na miejscu płacili podatki i na miejscu rozwijali własne marki i produkty.
Tegoroczna edycja Konkursu była jedną z najbardziej interesujących pod względem różnorodności zgłoszonych produktów i usług. 58 proc. zgłoszeń jeszcze na etapie oceny ekspertów otrzymało co najmniej 900 punktów na 1000 możliwych, co potwierdza wysoki poziom konkurentów.
Kapituła Konkursu „Teraz Polska” po raz piąty przyznała honorowe wyróżnienia wyjątkowym wydarzeniom i inicjatywom promującym Polskę w kraju i za granicą. Otrzymali je Stowarzyszenie WIOSNA za organizację akcji Szlachetna Paczka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Polski Związek Piłki Siatkowej za organizację Ligi Światowej.
W tym roku tytuły Wybitnego Polaka otrzymali Irena Eris, Elżbieta Wysoczańska oraz prof. Krzysztof Matyjaszewski.
Czytaj także
- 2019-12-13: W ciągu 6 lat fundusz PGNiG zainwestuje 100 mln zł w start-upy. Szuka odnoszących sukcesy projektów z Polski i zagranicy
- 2019-12-13: Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom
- 2019-12-11: System gospodarki odpadami w gminach wymaga poprawy. Potrzeba więcej pieniędzy i nowoczesnych instalacji
- 2019-12-12: Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy
- 2019-12-09: Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek
- 2019-12-04: 10 firm będzie dostarczać odpady do najnowocześniejszej spalarni w Polsce. Rzeszowska PGE EC będzie je przetwarzać na ciepło i energię
- 2019-12-03: Branża budowlana przechodzi cyfrową rewolucję. Robotyzacja i systemy modelowania 3D to mniej błędów w projektach i niższe koszty inwestycji
- 2019-11-29: Polska pozostanie wśród liderów Europy pod względem tempa wzrostu gospodarczego. Musi jednak inwestować w innowacje i poprawę klimatu
- 2019-11-29: Polacy nie mają podstawowej wiedzy o zakażeniu HIV. 90 proc. uważa, że problem ich nie dotyczy, a co trzeci, że wirusa przenoszą komary
- 2019-12-02: Poczta Polska szykuje się na rekord przedświątecznych przesyłek. Już zatrudniła dodatkowe 1,3 tys. osób
Więcej ważnych informacji
Kalendarium
Konsument

Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok. URE: Punktem odniesienia powinien być rok 2019
Do wtorku 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki powinien wydać decyzję w sprawie taryf za energię elektryczną na 2020 rok. To umożliwi przedsiębiorcom wprowadzenie nowych stawek od 1 stycznia, chyba że dialog ze spółkami obrotu się przeciągnie. Jak podkreśla prezes URE, przy podejmowaniu decyzji urząd bierze pod uwagę zmianę otoczenia gospodarczego i inne czynniki, które mają wpływ na cenę. – Te w ciągu ostatniego roku nie zmieniły się znacząco – podkreśla Rafał Gawin.
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Idą święta

Propozycja materiałów
Pięć ostatnich publikacji dotyczących Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestra
Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych
Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.
Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl
Jak korzystać z materiałów Newserii?
Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów
Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów.
Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Motoryzacja
Niebezpieczne miejsca na drogach w pobliżu szkół będą eliminowane. W ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych

Dzieci coraz częściej poruszają się po drogach zapatrzone w ekrany smartfonów, ze słuchawkami na uszach. Bez względu na to, czy poruszają się pieszo, czy jeżdżą hulajnogami, zwiększa to ryzyko wypadku. Każdego roku na drogach UE ginie około 600 dzieci. W Polsce w ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych. Do poprawy statystyk ma się przyczynić zainicjowany przez Budimex program społeczny Hello ICE. Jego główny cel to zwiększyć świadomość najmłodszych oraz znaleźć i wyeliminować niebezpieczne miejsca na drogach, które znajdują się w pobliżu szkół i przedszkoli. Do tej pory rodzice i nauczyciele zgłosili już blisko 300 takich czarnych punktów.
Problemy społeczne
Osoby 50+ cenne dla pracodawców. Są dobrze wykształcone, aktywne w social mediach i znają języki obce

Na rynku pracy wciąż funkcjonują stereotypy dotyczące pokolenia 50+, ale badania pokazują, że wiele z nich to mity. Wbrew powszechnym opiniom silversi to wartościowa grupa pracowników. Wyróżnia ich m.in. duże doświadczenie zawodowe i życiowe oraz dobre wykształcenie. Ponad 30 proc. to absolwenci wyższych uczelni, a 59 proc. z nich ukończyło dodatkowo studia podyplomowe, ma stopień naukowy doktora lub wyższy. Nieobce są im także nowe technologie.