Newsy

Polskie marki rosną w siłę. PZL-Świdnik i Ursus wśród nagrodzonych Godłem „Teraz Polska”

2016-05-31  |  06:50
Mówi:Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska"

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters

Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus

  • MP4
  • Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy chętnie sięgają po krajowe marki, wspierając w ten sposób polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu pozycji rodzimych produktów służy Godło „Teraz Polska”, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Wśród nagrodzonych w tym roku firm znalazły się producent śmigłowców PZL-Świdnik i producent ciągników firma Ursus. Marki te z powodzeniem reprezentują Polskę na wielu rynkach zagranicznych.

    Polskie produkty i usługi, które najlepiej reprezentują polski biznes w kraju i za granicą, już po raz 26. zostały nagrodzone w Konkursie „Teraz Polska”. Warunkiem udziału w nim jest zarejestrowanie firmy w Polsce.

    Kryzys, który się pojawił w Europie parę lat temu, spowodował powrót do narodowości. My nie mieliśmy wcześniej tego problemu, bo w odróżnieniu od wielu innych państw mieliśmy około 50-proc. konsumpcję własnej produkcji. To bardzo ważne, bo to właściwie są podwaliny patriotyzmu konsumenckiego. Teraz dołączamy do tego kwestie edukacji społecznej i zachęcamy, by wybierać produkty polskie, bo to wspiera polskie firmy i przekłada się na wyższe PKB – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

    Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dra Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.

    Polskie produkty i usługi coraz częściej doceniane są także za granicą, z uwagi na wysoką jakość i przystępną cenę. Mają silną pozycję w krajach ościennych. Największym partnerem eksportowym są kraje Unii Europejskiej, szczególnie Niemcy, ale polskie firmy z powodzeniem radzą sobie także na dalekich rynkach. Hitem eksportowym są produkty z różnych branż, zarówno artykuły rolno-spożywcze, jak i zaawansowane maszyny przemysłowe. 

    Oczywiście tutaj liczy się też marka – trzeba ją systematycznie budować i nad tym bardzo dużo pracujemy. Już pewną markę sobie wypracowaliśmy, pomagali nam w tym wielcy Polacy – Jan Paweł II i Lech Wałęsa. Dzięki temu popularność Polski rosła, a siła marki coraz bardziej się zwiększała – dodaje Przybył.

    Propagowaniu polskiej marki w kraju i za granicą służyć ma Konkurs „Teraz Polska”. Kapituła konkursu, przyznając co roku wyróżnienie polskim firmom, produktom, gminom i osobistościom, kieruje się przede wszystkim jakością.

    Chcemy być dumni z tego, że potrafimy robić wyroby wysokiej jakości, wysoko zaawansowane technologicznie. Takie wyroby w Polsce powstają i o tym trzeba mówić za granicą, ale ja bym powiedział przewrotnie, że przede wszystkim tutaj w Polsce musimy bardziej uwierzyć w siebie i w nasze możliwości i osiągnięcia – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik, laureata tegorocznego Godła „Teraz Polska” za śmigłowiec SW-4.

    Jak podkreśla, Polska od 60 lat jest bardzo dobrze rozpoznawana na świecie jako jeden z wiodących producentów i projektantów śmigłowców. W Europie – poza Polska – są tylko cztery kraje, które się tym zajmują. Kilkadziesiąt różnych państw korzysta ze śmigłowców produkowanych w Polsce.

    Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem Godła „Teraz Polska” dla śmigłowca SW-4. Jest to najmniejszy z oferowanych przez nas śmigłowców, a jednocześnie najmłodsze polskie dziecko, bo to maszyna zaprojektowana i wybudowana w Polsce. To śmigłowiec, który jest przeznaczony przede wszystkim na eksport. Liczymy na to, że będziemy sławili imię polskiego przemysłu jeszcze mocniej, mając właśnie ze sobą to Godło – dodaje Krzysztof Krystowski.

    Godło „Teraz Polska” często jest ukoronowaniem wieloletniej pracy. Firma Ursus z ponad 120-letnią tradycją otrzymała Godło za ciągnik C-380, który jest w tej chwili najlepiej sprzedającym się ciągnikiem w kraju. Sprzedaż sięgnęła 800 tys.

    Jest to ciągnik, który konkuruje z największymi produktami największych producentów światowych. Cieszymy się, że ma taki dobry odbiór nie tylko u nas w kraju, lecz także w Europie Zachodniej. Pierwsze ciągniki już trafiły do Niemiec, Francji, Włoch i Irlandii. To są największe rynki dla nas w Unii Europejskiej – mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA. – Mamy całą gamę ciągników, od 50 do 280 koni mechanicznych, przeznaczonych nie tylko na rynek europejski, lecz także na rynki wschodnie i afrykańskie. Bardzo ważne, żebyśmy dawali tutaj na miejscu pracę, na miejscu płacili podatki i na miejscu rozwijali własne marki i produkty.

    Tegoroczna edycja Konkursu była jedną z najbardziej interesujących pod względem różnorodności zgłoszonych produktów i usług. 58 proc. zgłoszeń jeszcze na etapie oceny ekspertów otrzymało co najmniej 900 punktów na 1000 możliwych, co potwierdza wysoki poziom konkurentów.

    Kapituła Konkursu „Teraz Polska” po raz piąty przyznała honorowe wyróżnienia wyjątkowym wydarzeniom i inicjatywom promującym Polskę w kraju i za granicą. Otrzymali je Stowarzyszenie WIOSNA za organizację akcji Szlachetna Paczka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Polski Związek Piłki Siatkowej za organizację Ligi Światowej. 

    W tym roku tytuły Wybitnego Polaka otrzymali Irena Eris, Elżbieta Wysoczańska oraz prof. Krzysztof Matyjaszewski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie

    60 proc. polskich rolników ocenia, że zmiany klimatu mają już duży wpływ na kondycję sektora. 75 proc. z nich obawia się skutków suszy i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak huraganowe wiatry, grad czy nawalne deszcze. Co trzeci ocenia, że zmiany klimatu są obecnie dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego – wynika z raportu opublikowanego w ubiegłym roku przez Instytut Spraw Publicznych. Eksperci wskazują, że adaptacja do zmian klimatycznych jest niezbędna, żeby utrzymać zarówno rentowność gospodarstw rolnych, jak i ciągłość produkcji żywności. Rolników w coraz większym stopniu wspierają w tym nowe technologie.

    Transport

    Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje

    W ubiegłym roku sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt na główne paliwa transportowe – benzyny, olej napędowy i gaz LPG – wzrósł o 7 proc. Przełożyło się to na rekordowe wpływy, które branża wpłaciła do budżetu państwa. Daniny od sprzedaży paliw wyniosły w ub.r. łącznie ponad 93 mld zł – wynika z podsumowania POPiHN. Krajową konsumpcję paliw wspomagała w ubiegłym roku m.in. turystyka paliwowa i znaczna liczba samochodów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych poruszających się po polskich drogach. Ten rok, w opinii ekspertów, może się okazać jeszcze lepszy. Zapotrzebowanie na paliwa będą napędzać nowe inwestycje rozpoczynane dzięki środkom z UE.

    Handel

    Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze

    Notowany na GPW producent makaronów i dań gotowych ma za sobą bardzo udany rok i szykuje się na kolejne inwestycje. Grupa zamierza intensywnie się rozwijać w segmencie dań gotowych, w którym dostrzega duży potencjał, i ma ambicję, żeby pozostać liderem tego rynku. Pod koniec tego roku planuje poszerzyć swoje portfolio w tym obszarze. Nie wyklucza także przejęcia firmy z segmentu dań gotowych, bo organiczny rozwój spółki, zgodnie ze strategią, ma być wspierany przez akwizycje na rynku spożywczym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.