Mówi: | Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG, Grupa Bielenda, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Innowator Roku Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżer ds. ESG, Solaris Bus & Coach, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju, Grupa FLUKAR, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego Janusz Wołejszo, prezes zarządu Troton, laureat Diamentowej Planety w II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP |
Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
21 proc. firm nie dostrzega żadnych korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju, a 16 proc. nie umie takich wskazać – wynika z badania Kantar dla BASF Polska. Organizacje, które takie działania mają w swojej strategii i je realizują, mają w tej kwestii odmienne zdanie. Poza ochroną środowiska wskazują na tak istotne kwestie jak korzyści wizerunkowe, ekonomiczne i szybszy rozwój firmy. Do podnoszenia świadomości mają służyć takie programy jak „Razem dla Planety” spółki BASF, który nagradza liderów takich działań i ich innowacyjne projekty.
Jak wskazuje badanie Kantar dla BASF, osiem na 10 firm podkreśla, że w jakiś sposób uwzględnia w swojej działalności kwestie zrównoważonego rozwoju. Poziom deklaracji jest wysoki, ale w praktyce wygląda to nieco gorzej. Tylko 10 proc. ma strategię dotyczącą ESG, a kolejne 20 proc. nad nią pracuje. Swój ślad węglowy mierzy średnio co piąta badana firma, ale wśród małych podmiotów 61 proc. tego nie mierzy i – co istotne – nie planuje tego robić. Eksperci podkreślają, że może to wynikać z niewiedzy na temat korzyści, jakie dają działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zarówno w obszarze ekologii, jak i społeczeństwa. Dlatego tak istotne jest wskazywanie pozytywnych przykładów firm, które od wielu lat systematycznie realizują swoje strategie w tych obszarach i odczuwają związane z tym korzyści.
– Zrównoważony rozwój to dziś nieodłączny element i powinniśmy traktować go priorytetowo – podkreśla Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG Grupy Bielenda, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Innowator Roku. – W naszym przypadku patrzymy na to holistycznie, nie tylko przez pryzmat śladu węglowego, redukcji emisji i rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej, które już od kilku lat wdrażamy we wszystkich naszych lokalizacjach, ale również pod kątem zanieczyszczeń, oszczędności surowców, odpadów opakowaniowych i tak naprawdę na każdym poziomie wewnątrz organizacji.
Bielenda skupia się na tworzeniu kosmetyków opartych na naturalnych składnikach aktywnych, które są bezpieczne i przyjazne dla skóry. W swojej marce tołpa 99,4 proc. produktów jest bez mikroplastiku, a tam gdzie jest to możliwe, surowce pozyskuje z certyfikowanych źródeł albo z upcyclingu. Dodatkowo firma oblicza ślad węglowy i posiada strategię na jego redukcję – zgodnie z danymi spółki od 221 roku ślad węglowy udało się zredukować o 16 proc.
– Coraz więcej firm jest zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. Jest to związane m.in. z faktem, że dynamicznie zmienia się legislacja, która wymaga od firm dostosowywania się do tych zmian. W efekcie wiele przedsiębiorstw jest coraz dojrzalszych w tym obszarze, ich działania są w tej chwili dużo bardziej zrównoważone, dużo bardziej mierzalne – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżerka ds. ESG w Solaris Bus & Coach, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej. – Podjęliśmy zobowiązanie, że do 2045 roku zredukujemy nasze emisje netto do zera i cały czas dążymy do tego, żeby w strukturze naszej sprzedaży zwiększać udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Wdrażamy też szereg innych działań, które mają obniżyć emisyjność naszych procesów.
Kapituła konkursu doceniła m.in. produkcję zeroemisyjnego autobusu miejskiego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, co przyczynia się do obniżania emisji w miastach. Poza tym Solaris zainwestował w instalacje fotowoltaiczne w swoich zakładach, dzięki czemu udział OZE w miksie energetycznym wzrósł do 90 proc., oraz we flotę elektrycznych wózków widłowych, aut elektrycznych i hybrydowych.
– Zrównoważony rozwój to klucz do rozwijania biznesu, zwłaszcza w przypadku takich firm jak nasza, ponieważ działamy w branży recyklingowej. Naszym surowcem do późniejszej produkcji jest odpad, który zbieramy i zagospodarowujemy, przyczyniając się do ochrony środowiska – dodaje Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju w Grupie FLUKAR, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego.
Flukar, producent środków smarnych, zainwestował w technologię odzysku strumieni odpadów węglowodorowych. Dzięki temu jest w stanie odzyskiwać 70 proc. bazy olejowej i osiągnąć czterokrotnie mniejszą emisję ekwiwalentu CO2 oleju z regeneracji w porównaniu do oleju produkowanego z ropy naftowej.
Ochrona środowiska to główna korzyść, którą wskazują firmy wdrażające działania z obszaru ESG. Jak wynika z badania BASF, ten aspekt motywuje co trzecie przedsiębiorstwo. 22 proc. wskazało z kolei na korzyści wizerunkowe, a 13 proc. – na korzyści ekonomiczne. Po 7 proc. firm wśród korzyści wymieniło: większą liczbę kontrahentów, rozwój firmy i jej produktów oraz dbałość o pracowników i lepsze warunki pracy.
– Nasi pracownicy mają świadomość i dobrze rozumieją to, że jesteśmy firmą chemiczną i w jakim środowisku działamy, więc musimy zadbać o to środowisko i lokalną społeczność. Korzystamy w 100 proc. z odnawianej energii, mamy własną fotowoltaikę, oczyszczamy powietrze systemami węglowymi i recyklingujemy odpady tak, że one wracają do powtórnego przetworzenia. W ramach zrównoważonego rozwoju organizujemy też m.in. społeczną akcję sprzątania brzegów Parsęty we współpracy z miejscową społecznością i szkołami. To jest swego rodzaju festyn, w trakcie którego zbieramy średnio kilkadziesiąt ton odpadów. Przy okazji co roku sadzimy też kilka tysięcy drzew. Do tej pory posadziliśmy ich prawie 150 tys. i to też jest działanie, w które angażujemy lokalną społeczność – mówi Janusz Wołejszo, prezes firmy Troton, która dostała Diamentową Planetę w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP w II edycji programu „Razem dla Planety”.
Troton specjalizuje się w produkcji chemicznych produktów do naprawy i konserwacji karoserii samochodowych. Na terenie zakładu w Gościnie została zainstalowana i uruchomiona nowa instalacja ograniczenia emisji lotnych związków organicznych. Poza tym laboratorium pracuje nad doskonaleniem produktów, zastępując surowce bezpiecznymi zamiennikami.
– Działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pomagają firmom wywiązać się ze zobowiązań w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów wartości. Dla Solaris Bus & Coach zrównoważony rozwój jest jednym z filarów strategii biznesowej i ma taką samą wagę jak rozwój rynkowy, efektywność operacyjna i innowacyjność – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska.
Promowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenie się doświadczeniami w tym obszarze jest ideą programu „Razem dla Planety”, którego inicjatorem jest koncern chemiczny BASF. Organizowany w jego ramach konkurs ma umożliwić firmom pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do jego ubiegłorocznej, pierwszej edycji zgłosiło się ponad 30 firm – klientów BASF z różnych branż. Tegoroczna edycja cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem, a inicjatywy biznesu z zakresu ESG zostały ocenione przez specjalnie powołaną kapitułę, w której skład weszli m.in. przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu oraz organizacji branżowych. Laureaci zostali nagrodzeni podczas uroczystej gali, która odbyła się w Warszawie 20 listopada br.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-09: MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.