Newsy

Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra

2016-05-12  |  06:55
Mówi:Mariusz Jędrzejczyk
Funkcja:dyrektor oddziału w Krakowie
Firma:Hochtief Polska
  • MP4
  • Ponad jedna trzecia środków zainwestowanych w 2015 roku przez inwestorów zagranicznych trafiła do południowych województw Polski. Najwięcej przyciągnęły Opolszczyzna, Górny Śląsk i Dolny Śląsk. Największa liczba nowych miejsc pracy powstała dzięki tym inwestycjom w województwie dolnośląskim – 1585. To więcej niż na drugim pod tym względem Mazowszu, gdzie utworzono ich 1420. ​ 

    Aktywność inwestorów na południu Polski jest cały czas mniej więcej taka sama, z lekką tendencją wzrostową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Jędrzejczyk, dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie – To jest jeden z najlepszych rynków oprócz rynku warszawskiego. Wzdłuż autostrady A4 jest mnóstwo terenów pod zabudowę przemysłową, logistyczną. Obserwujemy bardzo dobry wzrost na tym rynku.

    W 2015 roku w całej Polsce zagraniczni inwestorzy zostawili niemal 660 mln euro. Zatrudnienie dzięki tym inwestycjom znalazło 8,5 tys. osób. Pięć województw z południa Polski: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie, przyciągnęło prawie 264 mln euro. Zdaniem Mariusza Jędrzejczyka jedną z zalet południa Polski jest dobra infrastruktura drogowa.

    – Atutem południa Polski są przede wszystkim coraz lepsza infrastruktura drogowa oraz związana z tym korzystna lokalizacja inwestycji. Efektem tego jest zainteresowanie inwestorów  m.in.  Krakowem i Małopolską – podsumowuje Mariusz Jędrzejczyk.

    Przez Małopolskę przebiega międzynarodowa trasa tranzytowa – Autostrada A4 łącząca Niemcy z Ukrainą (Drezno – Legnica – Wrocław – Opole – Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl – przejście graniczne Korczowa). Jest to paneuropejski korytarz tranzytowy TENT III, łączący Europę Zachodnią z Azją, którego osią na terenie Polski jest Autostrada A4.

    Wśród innych zalet południa wymieniane są także duży potencjał badawczy uczelni oraz dostęp do wykształconej kadry. Duże znaczenie mają też zachęty inwestycyjne i preferencyjne warunki oferowane inwestorom na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, m.in. w strefach katowickiej, krakowskiej, mieleckiej, starachowickiej, wałbrzyskiej czy legnickiej.

    – W regionie jest dużo terenów objętych Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi. To w połączeniu z dobrą logistyką i współpracą z samorządami sprzyja rozwojowi tego regionu – podkreśla Jędrzejczyk.

    Jak zaznacza Jędrzejczyk, budowa m.in. projektów przemysłowych i logistycznych odgrywa bardzo ważną rolę w strategii krakowskiego oddziału Hochtief Polska. To właśnie z tymi segmentami rynku oraz planowanymi obiektami komercyjnymi i użyteczności publicznej firma wiąże plany dalszego rozwoju działalności oddziału w Krakowie. 

    W ostatnich latach krakowski oddział zaprojektował i wybudował obiekt Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego, centrum handlowo-usługowe Supersam w Katowicach oraz fabrykę i centrum logistyczne dla firmy Sopem w Niepołomicach.

    Budowa zakładów przemysłowych i hal magazynowych jest jednym z obszarów strategii rozwoju Hochtief Polska. W ostatnich latach zbudowaliśmy 44 zakłady przemysłowe i hale magazynowe. Dodając obiekty komercyjne i obiekty użyteczności publicznej, mamy bardzo dużą szansę na ciągły dynamiczny rozwój – podsumowuje dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie.

    Hochtief Polska jest spółką należącą do Hochtief Solutions. Firma specjalizuje się w budownictwie obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych. Oferta firmy obejmuje realizację głównie obiektów biurowych, mieszkaniowych, przemysłowych, użyteczności publicznej, handlowo-rozrywkowych, a także robót budowlanych lądowych i wodnych dla dużych projektów infrastrukturalnych, robót budowlanych w ramach realizacji instalacji termicznego przekształcania odpadów oraz projektów dla sektora energetyki zawodowej. Firma wraz z Hochtief PPP Solutions oferuje udział w realizacji projektów w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze infrastruktury socjalnej na rynku polskim. Hochtief Polska prowadzi działalność na terenie całego kraju poprzez swoje oddziały i przedstawicielstwa w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Katowicach.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Motoryzacja

    Przez pandemię europejska branża motoryzacyjna nie wyprodukowała co najmniej 2 mln samochodów. Producenci aut i części mogą odczuwać skutki kryzysu przez kilka lat

    Od popytu konsumenckiego na nowe samochody zależy to, jak szybko europejska branża motoryzacyjna poradzi sobie z kryzysem wywołanym pandemią. – Branża motoryzacyjna jest szczególnie poszkodowana z uwagi na spadek popytu i zamknięcie fabryk. Niewykluczone, że firmy będą zmuszone zwalniać pracowników, a powrót do poziomu produkcji z czasów przed pandemią będzie trudny i długotrwały – mówi Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ratunkiem dla branży może być wsparcie ze strony rządów oraz Unii Europejskiej, które pobudzi popyt rynkowy na nowe samochody.

    Bankowość

    Trudniej o kredyt mieszkaniowy. Banki zaostrzają wymagania dotyczące wkładu własnego i wiarygodności kredytowej

    Dane BIK pokazują, że w kwietniu spadła liczba i wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. Banki udzieliły ich o 23 proc. mniej. Na początku maja jednak liczba zapytań o nowe kredyty hipoteczne wzrosła o 25 proc. w porównaniu do tygodnia wcześniej. W związku z pandemią polityka kredytowa banków się zaostrza, więc o kredyt będzie trudniej. Z drugiej strony kredytobiorcom sprzyja dwukrotna obniżka stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu, która oznacza, że z banku będzie można pożyczyć więcej. Nie ma jednak co liczyć, że ceny nieruchomości spadną.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Konsument

    Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć

    Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach i tygodniach powróci część połączeń lotniczych, a na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa. – Cała branża czeka na odmrożenie, bo dotychczasowe straty przewoźników globalnie szacowane są na 350 mld dol. – mówi Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa. Pytanie tylko, czy popyt na ich usługi będzie wystarczający, żeby zapewnić rentowność. Tym bardziej że ograniczenia w sprzedaży mogą spowodować wzrost cen biletów.

    Handel

    Małe firmy audytorskie w obliczu problemów. Szansą dla nich może być konsolidacja

    Wprowadzenie wyśrubowanych międzynarodowych standardów badania audytorskiego oraz szczegółowych kontroli ze strony publicznego organu nadzoru powoduje, że usługi audytorskie drożeją. To paradoksalnie może być problem dla mniejszych firm badających sprawozdania finansowe małych podmiotów, bo przerzucenie na klientów rosnących kosztów pracy może skutkować utratą zleceń. To dlatego w branży biegłych rewidentów coraz wyraźniejsza jest tendencja do konsolidacji.