Newsy

Pomimo debiutu w samym środku pandemii Primark w Polsce notuje dobre wyniki sprzedaży. Irlandzka sieć pracuje nad otwarciami sklepów w Katowicach i Krakowie

2021-07-19  |  06:15
Mówi:Maciej Podwojski
Funkcja:area manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy
Firma:Primark
  • MP4
  • – Sprzedaż w Polsce, zarówno w Warszawie, jak i Poznaniu, jest dla nas bardzo satysfakcjonująca i napawa optymizmem na dalsze plany ekspansji w regionie – mówi Maciej Podwojski, area manager w Primark na Polskę, Słowenię oraz Czechy. Popularna irlandzka sieć otworzy wkrótce w Polsce dwa nowe sklepy: w Katowicach i Krakowie. Planuje także otwarcia w Czechach oraz na Słowacji. Ambitnych planów ekspansji nie zahamowała nawet pandemia COVID-19, która dla całej branży odzieżowej była bezprecedensowym wyzwaniem.

    – Pandemia okazała się czymś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy jako biznes – ani my, ani cała branża. Na początku zeszłego roku w ciągu 12 dni musieliśmy zamknąć wszystkie nasze sklepy, co wiązało się ze spadkiem sprzedaży na poziomie około 650 mln funtów miesięcznie. Mamy jednak to szczęście być częścią dużej grupy, mamy zaplecze ludzi i zasobów, dzięki czemu możemy stawiać czoła wyzwaniom – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Podwojski.

    Primark to popularna irlandzka sieć odzieżowa, która do Polski weszła w sierpniu zeszłego roku, otwierając swój pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Młociny. Drugi ruszył w maju tego roku w poznańskiej galerii Posnania. Debiut Primark na polskim rynku przypadł w środku pandemii COVID-19, dlatego marka musiała dołożyć wiele starań, żeby otwarcia nowych sklepów przebiegały w zgodzie z zasadami reżimu sanitarnego.

    – Plany otwarcia sklepu w Poznaniu zostały zweryfikowane – planowaliśmy otworzyć go w marcu, ale postanowiliśmy przesunąć otwarcie do momentu, kiedy byliśmy przekonani, że możemy zabezpieczyć naszych pracowników i klientów, przygotować bezpieczną przestrzeń zakupową – mówi manager Primark w Polsce.

    Jak podkreśla, mimo kolejnych lockdownów i ograniczeń w sprzedaży oba sklepy marki pod względem odwiedzalności i wyników finansowych radzą sobie bardzo dobrze.

    – Warszawski sklep od samego początku cieszył się bardzo dobrymi wynikami. Przeżyliśmy kilka lockdownów, po każdym wracaliśmy lepsi i silniejsi, klienci na nas czekali, z czego bardzo się cieszymy, a wyniki sprzedażowe są satysfakcjonujące. Natomiast sklep w Poznaniu otworzyliśmy w maju tego roku i też od samego początku funkcjonuje bardzo dobrze – zapewnia Maciej Podwojski. – Te dwie lokalizacje są zupełnie inne pod względem potencjału. W Warszawie jesteśmy w Galerii Młociny, która ma świetną ofertę rozrywkową i gastronomiczną dla klientów. To nowe centrum handlowe i cieszymy się, że wspólnie możemy budować nową bazę lojalnych klientów. Natomiast w Poznaniu jesteśmy obecni w stabilnym centrum handlowym Posnania, które jest centrum lifestyle’owym i zakupowym dla Poznania i okolic.

    Kolejny sklep Primark w Polsce ruszy w 2022 roku w Katowicach. Salon o powierzchni ponad 3,5 tys. mkw. będzie zlokalizowany w jednej z największych galerii w całym województwie śląskim – Silesia City Center. Następne otwarcie Primark planuje również w krakowskim centrum handlowym Bonarka. To właśnie galerie handlowe są w centrum zainteresowania sieci, chociaż przykłady z Wielkiej Brytanii czy Ameryki Północnej wskazują, że ulice handlowe również mają potencjał.

    – Warto jednak zauważyć, że powierzchnie, których szukamy, są dosyć specyficzne, bo są to duże lokale – wyjaśnia Maciej Podwojski. – Otwarcie nowego sklepu to duże przedsięwzięcie, które wymaga przygotowania i aranżacji powierzchni handlowej, zabezpieczenia odpowiednich sprzętów, wyposażenia, zatowarowania sklepu i przede wszystkim zrekrutowania i przeszkolenia ekipy. Jest więc zbyt wcześnie, żeby mówić o jeszcze dalszych planach. Na razie naszym priorytetem są Katowice, Kraków oraz dwa obecne sklepy w Warszawie i Poznaniu.

    Manager marki podkreśla, że pandemia COVID-19 nie zahamowała ambitnych planów dalszej ekspansji Primark w Europie Środkowo-Wschodniej.

     Ekspansja jest bardzo ważną częścią strategii naszej firmy i zakłada penetrację rynków, na których już jesteśmy, oraz nowych. Z kolei Polska jest dla nas bardzo ważną częścią Europy Centralnej i Wschodniej, do której należą również nasze sklepy w Słowenii, w Lublanie i nowo otwarty trzy tygodnie temu sklep w Pradze – w centrum miasta, na placu Wacława. Kolejne kroki to otwarcia w Polsce – w Katowicach oraz w Krakowie. Będziemy też otwierali pierwszy sklep na Słowacji – w Bratysławie – oraz drugi w Czechach, w Brnie – mówi Maciej Podwojski.

    Primark na całym świecie posiada obecnie ponad 390 sklepów w 14 krajach i zatrudnia ponad 70 tys. pracowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.