Newsy

Pomimo debiutu w samym środku pandemii Primark w Polsce notuje dobre wyniki sprzedaży. Irlandzka sieć pracuje nad otwarciami sklepów w Katowicach i Krakowie

2021-07-19  |  06:15
Mówi:Maciej Podwojski
Funkcja:area manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy
Firma:Primark

– Sprzedaż w Polsce, zarówno w Warszawie, jak i Poznaniu, jest dla nas bardzo satysfakcjonująca i napawa optymizmem na dalsze plany ekspansji w regionie – mówi Maciej Podwojski, area manager w Primark na Polskę, Słowenię oraz Czechy. Popularna irlandzka sieć otworzy wkrótce w Polsce dwa nowe sklepy: w Katowicach i Krakowie. Planuje także otwarcia w Czechach oraz na Słowacji. Ambitnych planów ekspansji nie zahamowała nawet pandemia COVID-19, która dla całej branży odzieżowej była bezprecedensowym wyzwaniem.

– Pandemia okazała się czymś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy jako biznes – ani my, ani cała branża. Na początku zeszłego roku w ciągu 12 dni musieliśmy zamknąć wszystkie nasze sklepy, co wiązało się ze spadkiem sprzedaży na poziomie około 650 mln funtów miesięcznie. Mamy jednak to szczęście być częścią dużej grupy, mamy zaplecze ludzi i zasobów, dzięki czemu możemy stawiać czoła wyzwaniom – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Podwojski.

Primark to popularna irlandzka sieć odzieżowa, która do Polski weszła w sierpniu zeszłego roku, otwierając swój pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Młociny. Drugi ruszył w maju tego roku w poznańskiej galerii Posnania. Debiut Primark na polskim rynku przypadł w środku pandemii COVID-19, dlatego marka musiała dołożyć wiele starań, żeby otwarcia nowych sklepów przebiegały w zgodzie z zasadami reżimu sanitarnego.

– Plany otwarcia sklepu w Poznaniu zostały zweryfikowane – planowaliśmy otworzyć go w marcu, ale postanowiliśmy przesunąć otwarcie do momentu, kiedy byliśmy przekonani, że możemy zabezpieczyć naszych pracowników i klientów, przygotować bezpieczną przestrzeń zakupową – mówi manager Primark w Polsce.

Jak podkreśla, mimo kolejnych lockdownów i ograniczeń w sprzedaży oba sklepy marki pod względem odwiedzalności i wyników finansowych radzą sobie bardzo dobrze.

– Warszawski sklep od samego początku cieszył się bardzo dobrymi wynikami. Przeżyliśmy kilka lockdownów, po każdym wracaliśmy lepsi i silniejsi, klienci na nas czekali, z czego bardzo się cieszymy, a wyniki sprzedażowe są satysfakcjonujące. Natomiast sklep w Poznaniu otworzyliśmy w maju tego roku i też od samego początku funkcjonuje bardzo dobrze – zapewnia Maciej Podwojski. – Te dwie lokalizacje są zupełnie inne pod względem potencjału. W Warszawie jesteśmy w Galerii Młociny, która ma świetną ofertę rozrywkową i gastronomiczną dla klientów. To nowe centrum handlowe i cieszymy się, że wspólnie możemy budować nową bazę lojalnych klientów. Natomiast w Poznaniu jesteśmy obecni w stabilnym centrum handlowym Posnania, które jest centrum lifestyle’owym i zakupowym dla Poznania i okolic.

Kolejny sklep Primark w Polsce ruszy w 2022 roku w Katowicach. Salon o powierzchni ponad 3,5 tys. mkw. będzie zlokalizowany w jednej z największych galerii w całym województwie śląskim – Silesia City Center. Następne otwarcie Primark planuje również w krakowskim centrum handlowym Bonarka. To właśnie galerie handlowe są w centrum zainteresowania sieci, chociaż przykłady z Wielkiej Brytanii czy Ameryki Północnej wskazują, że ulice handlowe również mają potencjał.

– Warto jednak zauważyć, że powierzchnie, których szukamy, są dosyć specyficzne, bo są to duże lokale – wyjaśnia Maciej Podwojski. – Otwarcie nowego sklepu to duże przedsięwzięcie, które wymaga przygotowania i aranżacji powierzchni handlowej, zabezpieczenia odpowiednich sprzętów, wyposażenia, zatowarowania sklepu i przede wszystkim zrekrutowania i przeszkolenia ekipy. Jest więc zbyt wcześnie, żeby mówić o jeszcze dalszych planach. Na razie naszym priorytetem są Katowice, Kraków oraz dwa obecne sklepy w Warszawie i Poznaniu.

Manager marki podkreśla, że pandemia COVID-19 nie zahamowała ambitnych planów dalszej ekspansji Primark w Europie Środkowo-Wschodniej.

 Ekspansja jest bardzo ważną częścią strategii naszej firmy i zakłada penetrację rynków, na których już jesteśmy, oraz nowych. Z kolei Polska jest dla nas bardzo ważną częścią Europy Centralnej i Wschodniej, do której należą również nasze sklepy w Słowenii, w Lublanie i nowo otwarty trzy tygodnie temu sklep w Pradze – w centrum miasta, na placu Wacława. Kolejne kroki to otwarcia w Polsce – w Katowicach oraz w Krakowie. Będziemy też otwierali pierwszy sklep na Słowacji – w Bratysławie – oraz drugi w Czechach, w Brnie – mówi Maciej Podwojski.

Primark na całym świecie posiada obecnie ponad 390 sklepów w 14 krajach i zatrudnia ponad 70 tys. pracowników.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2021

Handel

Najemcy centrów handlowych wycofują się z przedłużanych umów najmu. Mają na to czas do 6 sierpnia

Najemcy sklepów w centrach handlowych, którzy w zamian za brak opłat czynszowych w okresie lockdownów decydowali się na przedłużanie umów najmu o pół roku, mogą się z tych zobowiązań wycofać. Tę możliwość wprowadziła ustawa covidowa, która weszła w życie 23 lipca br. i która dała najemcom dwa tygodnie na skorzystanie z tego rozwiązania. Zdaniem prawników dla większości najemców jest to zapis korzystny, bo wygasza dotychczasowe roszczenia wynajmujących. Jednocześnie zastrzegają oni, że uchylenie anuluje wszystkie zapisy aneksów covidowych, a z prawnego punktu widzenia jest to kontrowersyjna zmiana, bo zostawia „na lodzie” zarządców centrów handlowych.

Sport

Coraz więcej nieruchomości w Polsce jest smart. Polacy najczęściej inwestują w inteligentne systemy zarządzania oświetleniem i ogrzewaniem

Średnio co czwarte spośród blisko 14 mln gospodarstw domowych w Polsce posiada subskrypcję streamingu treści. Skandynawska NENT Group prognozuje, że ten rynek czeka dynamiczny wzrost, dlatego właśnie uruchomiła w Polsce swoją platformę streamingową Viaplay. Widzów chce przyciągnąć m.in. lokalnymi produkcjami własnymi i transmisjami najważniejszych wydarzeń sportowych na żywo. – Długoterminowo chcemy stać się wiodącą platformą streamingową w Polsce – zapowiada prezes NENT Group, Anders Jensen.

Nauka

Polscy naukowcy szukają nowych zastosowań światłowodów. Skonstruowali już unikatowy w skali świata sejsmograf rotacyjny i pracują nad liniami odpornymi na podsłuchy

Coraz popularniejszy w Polsce światłowód w klasycznym zastosowaniu pozwala przesyłać dane z ogromną prędkością i zapewnia superszybki dostęp do internetu. Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej szukają jednak innych, nietelekomunikacyjnych zastosowań włókien optycznych. Efektem ich prac jest już jeden z dwóch istniejących na świecie światłowodowych sejsmografów rotacyjnych, który pozwala badać zjawiska sejsmiczne towarzyszące trzęsieniom ziemi, rejestrować ruchy rotacyjne wysokich budowli i przewidywać tąpnięcia w kopalniach. Z myślą o administracji rządowej badacze rozwijają też metody kodowania binarnego, które pozwolą zabezpieczyć światłowody przed podsłuchami z zewnątrz.

Edukacja

Największy producent energii w Polsce chce podnosić świadomość historyczną młodych Polaków. Ruszył konkurs fotograficzny upamiętniający postać Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

– Edukacja historyczna jest ważnym elementem naszej działalności, chociaż kojarzymy się głównie z produkcją energii elektrycznej – mówi prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej, Wojciech Dąbrowski. Ostatnią inicjatywą jest upamiętnienie poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który zginął w pierwszych dniach powstania warszawskiego w wieku 23 lat. Służyć temu ma ogłoszony właśnie konkurs fotograficzny „Baczyński bez filtra”, skierowany do młodzieży szkolnej i licealnej, której zadaniem będzie współczesna interpretacja jego twórczości. Wspólnie z Fundacją na rzecz Wielkich Historii PGE pracuje też nad projektem Wirtualnego Muzeum Polskiego Państwa Podziemnego, które ma rozpocząć działalność w przyszłym roku.