Newsy

Ponad 20 firm wyróżnionych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Ich produkty mają szansę na międzynarodowy sukces

2013-09-30  |  05:55
Mówi:Daniel Maksym
Funkcja:zarządzający projektem GO_GLOBAL.pl
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • 22 spośród ponad 50 innowacyjnych firm, które starowały w drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL dostaną wsparcie finansowe od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze muszą być przeznaczone na komercjalizację badań naukowych i prac rozwojowych firm na rynkach światowych. Na ten cel NCBR przeznaczył ponad 4 mln złotych.

     – Planujemy kolejne edycje programu jeszcze na jesieni tego roku – mówi Daniel Maksym, zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Tym razem mieliśmy bardzo dużo firm, które wystartowały i bardzo dużo firm, które były tak dobre, że musieliśmy zastanawiać się, które z nich „wyciąć”.

    W drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL wystartowało 55 firm. Wyróżniono 22 najlepsze projekty, czyli ponad czterokrotnie więcej niż w pierwszej edycji, rozstrzygniętej w marcu br. Wtedy zaopiniowano pozytywnie pięć wniosków.

    Konkurs przeznaczony jest dla start-upów, które oferują nowatorskie technologie lub produkty, powstałe w wyniku prac badawczo rozwojowych.
    Jak podkreśla Maksym, w tej edycji wśród projektów zgłoszonych do konkursu był bardzo duży rozrzut, zarówno technologiczny, jak i produktowy.

     – Na przykład firma Sellbox, która oferuje rozwiązania, potrafiące przekształcić dysk posiadany w chmurze do wirtualnego sklepu czy też rozwiązania, które dotyczą robotyki – wylicza Maksym.

    Chodzi na przykład o specjalne odkurzacze, które sprzątają w przestrzeniach międzystropowych, w wielkich fabrykach. W ten sposób udaje się uniknąć ryzykownych działań na wysokościach, które musiałyby być podjęte przez człowieka. To rozwiązanie zaproponowanie przez firmę Robotics Inventions. Z kolei LGBS Polska proponuje seryjną produkcję i eksport specjalnych czujników, które będą służyły osobom niepełnosprawnym. Apeiron Systems przedłożył komisji konkursowej projekt, związany z produkcją nowoczesnych katalizatorów syntezy chemicznej. Natomiast M3System wymyślił energooszczędną technologię budowlaną, która pozwala zaoszczędzić do 70 proc. kosztów ogrzewania lub chłodzenia. 

     – NCBR przeznacza do 200 tys. złotych dla każdej z tych firm na rozwinięcie ich modelu biznesowego za granicą – mówi zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Nie finansujemy produkcji, nie finansujemy rozwoju tego produktu lub technologii, bo to już zostało wypracowane w toku rozwoju firmy, ale dla tych firm polski rynek jest zbyt płytki lub jeszcze nie istnieje, albo firmy te chcą się związać z poważnym partnerem zagranicznym.

    Chodzi m.in. o partnerów operujących w Dolinie Krzemowej, w Stanach Zjednoczonych, czyli na najbardziej konkurencyjnym rynku z łatwym dostępem do kapitału. Daniel Maksym zapewnia, że dzięki środkom, uzyskanym w ramach programu GO_GLOBAL.PL, beneficjenci będą mogli dostosować model biznesowym, znany im z rynku krajowego do modelu globalnego, światowego.

    NCBR oferuje wsparcie partnerów, m.in. Plug and Play Tech Center, czy US-PTC, działających w Dolinie Krzemowej, czy Fraunhofer MOEZ na rynku europejskim.

     – Zakładamy dużą samodzielność w wydatkowaniu tych środków – mówi Daniel Maksym. – Firmy dostają od nas bon, który mają wykorzystać zgodnie z dosyć ogólnymi zasadami.

    Firmy już na etapie ubiegania się o finansowanie musiały przedłożyć kompletne wnioski i w trakcie przesłuchań przekonać do swoich pomysłów grono ekspertów, decydujących o podziale środków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.