Mówi: | Sebastian Gościniarek |
Funkcja: | partner |
Firma: | BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze |
Potrzebne zmiany w strategii rozwoju polskich sieci lotnisk. Wersja sprzed 7 lat jest nieaktualna
W Polsce wciąż brakuje zaktualizowanej strategii rozwoju sieci lotnisk. Ostatni taki dokument pochodzi z 2007 r. Od tego czasu lotnictwo cywilne znacznie się rozwinęło. Kończący się rok jest kolejnym bardzo dobrym dla portów lotniczych, a to nie koniec wzrostów – pasażerów będzie przybywać zwłaszcza na dużych lotniskach, choć małe mogą mieć problemy z utrzymaniem ruchu.
‒ Od jakiegoś czasu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju funkcjonuje pomysł aktualizacji „Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych” z 2007 roku. Niestety, to cały czas jest pomysłem, nie pojawiło się jednak konkretne zapytanie czy zlecenie dla firm, która mogłyby taką strategię opracować – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sebastian Gościniarek, partner w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze. ‒ Ciągle jeszcze nie ma nic, co można by nazwać strategią rozwoju sektora, czyli dokumentu, który pozwalałby adresować m.in. spory formalne czy sposób, w jaki lotnictwo będzie się rozwijało wobec transportu samochodowego czy kolejowego.
Gościniarek podkreśla, że kończący się rok to kolejne dobre 12 miesięcy dla polskiego lotnictwa. Niektóre z portów lotniczych mogą osiągnąć szczególnie dobre wyniki – Lotnisko Chopina w Warszawie po raz drugi z rzędu przekroczy próg 10 mln odprawionych pasażerów rocznie, a gdański port lotniczy obsłuży ponad 3 mln podróżnych.
Ekspert dodaje, że w kolejnych latach należy spodziewać się kontynuacji trendu wzrostowego. Ruch lotniczy w Polsce rośnie dynamicznie od przystąpienia do Unii Europejskiej. O ile w 2004 r. polskie lotniska obsłużyły ok. 9 mln podróżnych, o tyle w ubiegłym roku było to już niemal 25 mln osób. Od 1993 r., czyli odkąd Urząd Lotnictwa Cywilnego publikuje dane roczne, spadek liczby pasażerów rok do roku miał miejsce tylko w 2009 r. Gościniarek przypomina jednak, że był to rok kryzysowy, ale po spowolnieniu nie ma już śladu.
Nie oznacza to jednak, że na wzroście korzystają w taki sam sposób wszystkie lotniska. Niektóre małe lotniska notują nawet spadki – w pierwszym półroczu br. rok do roku zmalała liczba pasażerów m.in. w Łodzi (-39 proc.), Bydgoszczy (-19 proc.) i Szczecinie (-12 proc.).
‒ Sytuację każdego z portów trzeba rozpatrywać indywidualnie. Natomiast jeśli mówimy o ogólnym trendzie, to moim zdaniem duże porty będą jeszcze większe, a małe pozostaną małe. Część z nich pewnie będzie przeżywała trudności już w niedalekiej przyszłości – ocenia Gościniarek.
Dodaje, że dla niektórych lotnisk szansą może być specjalizacja. Taką strategię obrały Katowice-Pyrzowice, które poza ruchem czarterowym i niskokosztowym stawiają na przewozy cargo. Zdaniem Gościniarka problemem jest jednak struktura ruchu lotniczego w Katowicach. Ponad połowa ładunków przewożonych samolotami jest transportowana w lukach bagażowych samolotów pasażerskich na regularnych połączeniach linii sieciowych, a ten ruch w Pyrzowicach jest niewielki. Jednak w miarę wzrostu liczby połączeń all-cargo, czyli samolotów przewożących tylko towary, lotnisko to może notować coraz lepsze wyniki.
Czytaj także
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.