Mówi: | Tadeusz Jarmuziewicz |
Funkcja: | Wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej |
Powrót urzędów do papierowych dokumentów. Resort transportu: to system zapasowy na wypadek awarii
Papierowe dokumenty wracają do obiegu pomiędzy starostwami a Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego. To tylko system awaryjny na wypadek awarii systemów informatycznych – tłumaczy resort transportu. Przywrócenie dokumentacji papierowej powinno też rozwiązać problemy z brakiem połączenia systemów elektronicznych pomiędzy starostwami a WORD-ami.
– Zawsze należy liczyć się z taką sytuacją, że system informatyczny, który obsługuje relacje pomiędzy wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego a starostwem może nie działać. W związku z tym stwórzmy jakąś protezę, żeby obywatel na tym nie cierpiał, żeby nie było tak, że mimo że zdał egzamin, nie może się doczekać aż ktoś mu wyda prawo jazdy – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Dodaje, że taką możliwość przewiduwał już pierwotny rządowy projekt.
Wiceminister podkreśla, że dostarczyciele usług informatycznych dla Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Ddrogowego zgodnie z umowami mają trzy dni na usunięcie awarii. Może jednak zdarzyć się tak, że pewnych usterek nie da się naprawić w takim czasie. Resort chce zabezpieczyć zdających przed taką sytuacją.
Jak tłumaczy Jarmuziewicz. papierowy obieg dokumentów pomiędzy starostwami a WORD-ami ma zostać wprowadzony jako rozwiązanie awaryjne. Będzie wykorzystany jedynie w przypadku przedłużających się awarii systemu komputerowego.
– Chcemy im dać narzędzie, niech sobie leży w skrzynce narzędziowej, a jak będą potrzebowali to skorzystają – mówi wiceminister transportu.
Nowy system elektronicznego obiegu dokumentów pomiędzy starostwami a WORD-ami wprowadzono 19 stycznia, razem z nowymi zasadami zdawania na prawo jazdy. Jednak system nie wszędzie działa, bo starostwa mają problemy z połączeniem z ośrodkami. Spośród 49 WORD-ów tylko 15 ma podpisane umowy z Państwową Wytwórnią Papierów Wartościowych, która zajmuje się wydawaniem praw jazdy i stworzyła system informatyczny dla starostw. Pozostałe 34 ośrodki podpisały umowy z drugim dostawcą systemu – Instytutem Transportu Samochodowego. Ten jednak nie jest kompatybilny i przez to większość WORD-ów nie może połączyć się ze starostwami.
Czytaj także
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
- 2024-07-05: Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
- 2024-05-16: Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
- 2024-05-29: Tomasz Ciachorowski: Publiczna służba zdrowia wymaga reform. Kiedy chciałem zapisać się do gastrologa, to okazało się, że na wizytę muszę czekać pół roku
- 2024-05-23: Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne
- 2024-04-09: Sądy w Polsce nadużywają tymczasowego aresztowania. W wielu przypadkach mógłby go zastąpić areszt domowy
- 2024-03-27: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.