Mówi: | Marcin Wujec |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych |
Powstał dekalog dobrych praktyk dla turystów. Najczęstsze grzechy Polaków to nieważne dokumenty i brak orientacji w zagrożeniach
Analiza umowy z touroperatorem, ważność dokumentów umożliwiających podróż oraz bezpieczeństwo zdrowotne podczas wakacji to najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę podczas wizyty w biurze podróży i planowania urlopu. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) przestrzega turystów przed zbyt pobieżnym przygotowaniem się do wyjazdów zagranicznych. – Zarówno w przypadku pandemii koronawirusa, jak i innych zagrożeń związanych z podróżowaniem należy zapoznać się z potencjalnymi niebezpieczeństwami i korzystać z wiarygodnych źródeł informacji – podkreśla Marcin Wujec, prezes zarządu OSAT.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych przygotowało nowy dokument zawierający listę dobrych praktyk dla turystów – „OSAT radzi i przypomina”. Poprzednia wersja została zaktualizowana z uwagi na zmiany na rynku turystycznym – coraz większą popularność wyjazdów zagranicznych i wzrost zainteresowania egzotycznymi krajami. Dokument podpisał wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki. Poradnik omawia 10 obszarów, na które należy zwrócić uwagę podczas planowania wakacji i zakupu usługi turystycznej w biurze podróży.
– Jednym z najważniejszych elementów są kwestie formalne związane z wyborem touroperatora i podpisaniem umowy. Bezwzględnie należy przeczytać warunki uczestnictwa w imprezie oraz wszelkie informacje od organizatora – wymienia Marcin Wujec. – Kolejna kwestia związana z formalnościami to sprawdzenie ważności swoich dokumentów – dowodu osobistego i paszportu. Coraz częściej zdarza się, że turyści tego nie kontrolują.
Poza formalnościami należy zadbać o bezpieczeństwo zdrowotne, a szczególnie kwestię ubezpieczeń. Warto sprawdzić, jaki jest zakres ubezpieczenia zawartego w umowie, i zastanowić się, czy jest konieczne rozszerzenie zakresu ochrony. Podróż, szczególnie poza granice Unii Europejskiej, może powodować wzrost kosztów, np. związanych z transportem medycznym.
– Zwracamy również uwagę na odpowiednie przygotowanie zdrowotne do podróży. Nie każdy ma kondycję, która pozwoli wejść na Kilimandżaro. Do ekstremalnych wycieczek należy się przygotować – podkreśla prezes zarządu OSAT. – Warto również zapytać swojego lekarza o zalecenia dotyczące szczepień ochronnych. Aktualne komunikaty dotyczące szczepień znajdują się na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego, którą podajemy w poradniku. Udostępniamy również link do strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie znajdują się najbardziej aktualne i wiarygodne informacje na temat bezpieczeństwa podróżowania do poszczególnych krajów.
Jak zauważa Marcin Wujec, wiele osób o tym nie pamięta. Czujność turystów dotyczącą zagrożeń wzmogła pandemia koronawirusa. Jednak przestrzega, aby korzystać wyłącznie z wiarygodnych źródeł informacji, a nie z informacji w internecie, które mogą opierać się na nierzetelnych źródłach.
– Warto śledzić komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które są aktualizowane na bieżąco. Zachęcam, żeby traktować je jako główne źródło wiedzy na temat bezpieczeństwa podróży do jakiegoś kraju – dodaje.
Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która obowiązuje od 1 lipca 2018 roku, nałożyła na firmy nowe obowiązki informacyjne. OSAT jest pośrednikiem pomiędzy touroperatorami a klientami i bazuje na własnej wiedzy, ale także na sprawdzonych informacjach. W zakresie obowiązków informacyjnych mieszczą się przede wszystkim kwestie związane z podpisaniem umowy i opisem oferty zwiedzania na każdy dzień.
– Jeżeli następują jakiekolwiek zmiany w programie, jesteśmy zobowiązani po otrzymaniu komunikatu od touroperatora informować o tym klientów. Podobnie w przypadku stacjonarnych imprez pobytowych jest dużo elementów, które mogą wpływać na zadowolenie klienta. Dotyczy to nawet remontu w sąsiedztwie hotelu, który może wpływać na komfort wypoczynku gości. Zgodnie z prawem tego typu kwestie także stanowią obowiązek informacyjny – wyjaśnia prezes zarządu OSAT.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.