Newsy

Powstał dekalog dobrych praktyk dla turystów. Najczęstsze grzechy Polaków to nieważne dokumenty i brak orientacji w zagrożeniach

2020-03-09  |  06:10
Mówi:Marcin Wujec
Funkcja:prezes
Firma:Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych
  • MP4
  • Analiza umowy z touroperatorem, ważność dokumentów umożliwiających podróż oraz bezpieczeństwo zdrowotne podczas wakacji to najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę podczas wizyty w biurze podróży i planowania urlopu. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) przestrzega turystów przed zbyt pobieżnym przygotowaniem się do wyjazdów zagranicznych. – Zarówno w przypadku pandemii koronawirusa, jak i innych zagrożeń związanych z podróżowaniem należy zapoznać się z potencjalnymi niebezpieczeństwami i korzystać z wiarygodnych źródeł informacji – podkreśla Marcin Wujec, prezes zarządu OSAT.

    Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych przygotowało nowy dokument zawierający listę dobrych praktyk dla turystów – „OSAT radzi i przypomina”. Poprzednia wersja została zaktualizowana z uwagi na zmiany na rynku turystycznym – coraz większą popularność wyjazdów zagranicznych i wzrost zainteresowania egzotycznymi krajami. Dokument podpisał wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki. Poradnik omawia 10 obszarów, na które należy zwrócić uwagę podczas planowania wakacji i zakupu usługi turystycznej w biurze podróży. 

    – Jednym z najważniejszych elementów są kwestie formalne związane z wyborem touroperatora i podpisaniem umowy. Bezwzględnie należy przeczytać warunki uczestnictwa w imprezie oraz wszelkie informacje od organizatora – wymienia Marcin Wujec. – Kolejna kwestia związana z formalnościami to sprawdzenie ważności swoich dokumentów – dowodu osobistego i paszportu. Coraz częściej zdarza się, że turyści tego nie kontrolują.

    Poza formalnościami należy zadbać o bezpieczeństwo zdrowotne, a szczególnie kwestię ubezpieczeń. Warto sprawdzić, jaki jest zakres ubezpieczenia zawartego w umowie, i zastanowić się, czy jest konieczne rozszerzenie zakresu ochrony. Podróż, szczególnie poza granice Unii Europejskiej, może powodować wzrost kosztów, np. związanych z transportem medycznym.

    – Zwracamy również uwagę na odpowiednie przygotowanie zdrowotne do podróży. Nie każdy ma kondycję, która pozwoli wejść na Kilimandżaro. Do ekstremalnych wycieczek należy się przygotować – podkreśla prezes zarządu OSAT. – Warto również zapytać swojego lekarza o zalecenia dotyczące szczepień ochronnych. Aktualne komunikaty dotyczące szczepień znajdują się na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego, którą podajemy w poradniku. Udostępniamy również link do strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie znajdują się najbardziej aktualne i wiarygodne informacje na temat bezpieczeństwa podróżowania do poszczególnych krajów.

    Jak zauważa Marcin Wujec, wiele osób o tym nie pamięta. Czujność turystów dotyczącą zagrożeń wzmogła pandemia koronawirusa. Jednak przestrzega, aby korzystać wyłącznie z wiarygodnych źródeł informacji, a nie z informacji w internecie, które mogą opierać się na nierzetelnych źródłach.

    – Warto śledzić komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które są aktualizowane na bieżąco. Zachęcam, żeby traktować je jako główne źródło wiedzy na temat bezpieczeństwa podróży do jakiegoś kraju – dodaje.

    Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która obowiązuje od 1 lipca 2018 roku, nałożyła na firmy nowe obowiązki informacyjne. OSAT jest pośrednikiem pomiędzy touroperatorami a klientami i bazuje na własnej wiedzy, ale także na sprawdzonych informacjach. W zakresie obowiązków informacyjnych mieszczą się przede wszystkim kwestie związane z podpisaniem umowy i opisem oferty zwiedzania na każdy dzień.

    – Jeżeli następują jakiekolwiek zmiany w programie, jesteśmy zobowiązani po otrzymaniu komunikatu od touroperatora informować o tym klientów. Podobnie w przypadku stacjonarnych imprez pobytowych jest dużo elementów, które mogą wpływać na zadowolenie klienta. Dotyczy to nawet remontu w sąsiedztwie hotelu, który może wpływać na komfort wypoczynku gości. Zgodnie z prawem tego typu kwestie także stanowią obowiązek informacyjny – wyjaśnia prezes zarządu OSAT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.