Newsy

Powstało pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej. Do połowy przyszłego roku ma ich być 500

2015-08-26  |  06:55
Mówi:Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji

Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej

  • MP4
  • W Sosnowcu w jednej z placówek Poczty Polskiej otwarto w tym tygodniu pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej, mające ułatwić dostęp do usług administracji elektronicznej. W ten sposób Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce zachęcić Polaków do załatwiania spraw urzędowych online. Na miejscu będzie można skorzystać z ponad stu usług, w tym otworzyć działalność gospodarczą bądź złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku jego zagubienia.

    – Dzięki Centrum Aktywności Cyfrowej mamy możliwość dostępu do wszystkich usług administracji rządowej i możliwość korzystania z nich w przyjaznym środowisku z pomocą specjalistów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. – Bo tak naprawdę chodzi tylko o to, żeby zapoznać się z tymi narzędziami, do których wystarczy komputer. Aby jednak wejść w ten cyfrowy świat, potrzebny jest ktoś, kto nas będzie w niego wprowadzał – dodaje.

    W nowo otwartych punktach będzie można korzystać z wszystkich usług oferowanych przez platformę o nazwie ePUAP. W połowie 2016 roku, przy uwzględnieniu pozyskania finansowania, takich punktów ma być nawet 500. W większości w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma urzędów. Projekt ma ułatwić życie mniejszym społecznościom w załatwianiu spraw administracyjnych. Umiejscowienie punktów w lokalach Poczty Polskiej ma natomiast zapewnić petentom asystę ze strony specjalistów z organizacji pozarządowych.

    W Centrach Aktywności Cyfrowej będzie można skorzystać z ponad stu usług. Część z nich ułatwi załatwianie formalności przez przedsiębiorców, m.in. otwieranie działalności gospodarczej w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Oprócz tego możliwe będzie zakładanie i potwierdzanie profilu zaufanego, który jest potrzebny do tego, by korzystać z platformy ePUAP.

    – Tę pierwszą placówkę otworzyliśmy tutaj, w Sosnowcu, po to, by z daleka wysyłać wnioski i prośby o wydanie dokumentów, uzyskać dowód osobisty, kartę ubezpieczenia zdrowotnego, potwierdzić stan ubezpieczenia społecznego, wysokość emerytury, płatności do urzędu skarbowego czy zaświadczenia z różnych urzędów – wymienia minister administracji i cyfryzacji. – Dostępnych jest około 140 usług, a będziemy pracować dalej nad rozszerzeniem tego katalogu – dodaje.

    Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Poczta Polska podpisały porozumienie ws. współpracy w zakresie budowy usług e-administracji. Współpraca Poczty i MAC to część programu Polska Cyfrowa, który ma przyczynić się do upowszechnienia dostępu do szybkiego internetu i e-administracji oraz przyśpieszyć rozwój usług cyfrowych.

    – Nasze plany oczywiście są dużo szersze, bo jedna placówka wiosny nie czyni. To jest pierwsze, ale nie ostatnie otwarcie – podkreśla Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej. – Oczywiście wszystkie punkty nie będą wyglądać tak samo, bo będą dopasowane do danych placówek, będzie to również uzależnione od finansowania i środków pomocowych. Mamy jednak nadzieję, że uda nam się ten proces zakończyć do połowy przyszłego roku.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Prawo

    Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

    16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

    Konsument

    Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

    Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.