Newsy

Pozycja mediów drukowanych niezagrożona przez e-wydania. Dystrybutorzy prasy notują najlepsze od lat wyniki sprzedaży

2016-04-22  |  06:40

Dobre perspektywy przed rynkiem dystrybucji prasy. Dla Kolportera ubiegły rok był najlepszy od ośmiu lat mimo odnotowanego na rynku spadku sprzedaży o 2 proc. – Cyfryzacja mediów nie powinna zagrażać tradycyjnej prasie – ocenia rzecznik spółki. E-wydania stanowią niewiele ponad 3 proc. całkowitej sprzedaży największych gazet.

Potencjał rynku dystrybucji prasy jest bardzo dobry. Ubiegły rok był dla nas, jako dystrybutora, najlepszym od 8 lat. Spadki sprzedaży prasy, które notuje cała branża, w ubiegłym roku wyniosły około 2 proc., są to więc spadki minimalne. Oczywiście były też tytuły, które zwiększyły sprzedaż – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera.

W ubiegłym roku większość dzienników zanotowała spadki sprzedaży. Z raportu Wirtualnemedia.pl wynika, że liderzy sprzedaży wśród dzienników, czyli „Fakt”, „Gazeta Wyborcza” i „Super Express”, zanotowali kilkuprocentowe spadki. Rok wcześniej dynamika spadków była jednak znacznie większa. W 2015 roku wzrosła natomiast sprzedaż „Gazety Giełdy Parkiet” (ok. 4,5 proc.) i „Rzeczpospolitej” (ok. 0,1 proc.).

Wbrew prognozom nie sądzę, aby cyfryzacja mediów była dla nas istotne zagrożenie. Oczywiście obserwujemy uważnie ten proces, nie możemy udawać, że go nie ma. Natomiast wszystkie dane pokazują, że postępuje on bardzo powoli i po okresie zachłyśnięcia się, wyraźnie widać, że będzie on jeszcze trwał latami – ocenia Materek.

Wydawcy inwestują w rozwój elektronicznych wersji tytułów. Wszystkie opiniotwórcze dzienniki mają nie tylko e-wydania, lecz także oferty online, do których dostęp jest płatny. Rośnie liczba osób, które przeglądają prasę w internecie i są w stanie za to płacić. Liczba aktywnych subskrybentów ogólnopolskich dzienników jest coraz większa, np. „Gazeta Wyborcza” miała na koniec 2015 roku ok. 77 tys. subskrybentów płatnych treści. Agora zakłada, że za rok będzie ich 90 tys. W sprzedaży elektronicznych edycji liderem jest „Rzeczpospolita” (blisko 10 tys. egzemplarzy) – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, na które powołują się Wirtualnemedia.pl.

Według Związku Kontroli Dystrybucji Prasy e-wydania prasy, które obecnie się sprzedają, to ilości znikome w stosunku do wydań tradycyjnych. Dla przykładu wiodący dziennik, który sprzedaje ponad 300 tys. egzemplarzy swojego wydania dziennie, ma sprzedaż e-wydań na poziomie 0,6 proc. Jeszcze bardziej tę różnicę widać w segmencie tygodników, dwutygodników, miesięczników, gdzie sprzedaż e-wydań w stosunku do wydań tradycyjnych stanowi 0,1 proc. – przekonuje rzecznik prasowy Kolportera.

Zdaniem eksperta branża wydawnicza kryzys ma już za sobą. Świadczą o tym nowe tytuły, które pojawiają się na rynku. W ubiegłym roku w ofercie dystrybucyjnej Kolportera pojawiło się ok. 200 nowych tytułów. Największą grupę stanowiły wydania kolekcjonerskie (33), więcej było też propozycji dla najmłodszych (22), pojawiły się nowe czasopisma skierowane do pań (13) oraz wydawnictwa edukacyjne i historyczne. W ubiegłym roku liderem w grupie czasopism popularnonaukowych był „Świat Wiedzy”, o tematyce historycznej największe zainteresowanie zanotowało „W Sieci Historii”.

Wydawnictwa historyczne przygotowywane przez wydawców prasowych sprzedają się bardzo dobrze. Zakładamy, że w dalszym ciągu będzie widoczna tendencja zahamowania spadków sprzedaży prasy i przynajmniej o 0,5 proc. ten proces uda się zahamować. Myślę, że liczba tytułów, które pojawią się na rynku, będzie podobna jak w tym roku. Zakładamy, że wydawcy przygotują 150250 nowych tytułów – ocenia Dariusz Materek.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Prawo

Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole legalności zatrudnienia. Pod lupę weźmie umowy o dzieło, zlecenia i jednoosobowe działalności gospodarcze

W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 54 tys. kontroli, z których 11,5 tys. dotyczyło legalności zatrudnienia. Prawie połowa z nich skończyła się stwierdzeniem nieprawidłowości w tym zakresie. Od przyszłego roku rząd – w ramach Polskiego Ładu – chce walczyć z pracą na czarno i wypłacaniem wynagrodzeń „pod stołem”, więc wzmożone kontrole w tym zakresie zapowiada również PIP. Inspekcja uważniej przyjrzy się też umowom cywilnoprawnym i przypadkom, w których pracownicy zostali zmuszeni przez pracodawcę do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Transport

Mieszkańcy Wrocławia chętniej niż na początku pandemii korzystają z komunikacji miejskiej. Miasto zapowiada zakup nowych pojazdów

Spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej to efekt pandemii koronawirusa notowany powszechnie w miastach. Wrocław nie jest wyjątkiem, choć w stolicy Dolnego Śląska widać już powrót mieszkańców do codziennego korzystania z autobusów i tramwajów. We wrześniu 2021 roku w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat było tylko o 11 proc. mniej pasażerów. – To bardzo dobry wynik, który pokazuje, że mieszkańcy, pasażerowie nadal ufają komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Balawejder, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Zachęcanie do transportu publicznego będzie zadaniem miast na kolejne lata, przede wszystkim ze względów ekologicznych. To z tego powodu Wrocław stawia na wymianę wykorzystywanego taboru na bardziej zielony.

Edukacja

Rynek innowacji w edukacji znacząco zyskał w trakcie pandemii. Coraz więcej polskich start-upów wychodzi ze swoimi produktami na globalne rynki

Pandemia wymusiła na szkołach naukę zdalną, co otworzyło drogę dla rozwoju innowacyjnych rozwiązań i przyspieszyło wdrażanie nowych technologii w  edukacji. Eksperci oceniają, że w ostatnich miesiącach rynek „przeskoczył” co najmniej trzy lata rozwoju. Sektorem interesuje się coraz więcej start-upów. Najczęściej pracują one nad szkoleniami z zakresu kodowania, aplikacjami oraz grami edukacyjnymi i materiałami szkoleniowymi dla pracowników – wynika z raportu Fundacji Startup Poland. Globalnie rynek ten przyciąga duży kapitał, ale polscy inwestorzy są ostrożniejsi niż zagraniczni koledzy w finansowaniu tego typu przedsięwzięć.

Transport

Ceny paliw będą rosnąć. W najbliższym czasie nie ma szans na spadek cen benzyny i diesla poniżej 6 zł za litr

Zaledwie tydzień temu po raz pierwszy w historii średnie ogólnopolskie ceny benzyny Pb95 i diesla przekroczyły psychologiczną barierę 6 zł za litr. Nie oznacza to jednak końca podwyżek, bo jak wynika z najnowszego badania e-petrol.pl, na stacjach znów jest drożej. W kolejnych tygodniach zaczną obowiązywać obniżka akcyzy na paliwa, zapowiedziana w czwartek przez premiera Mateusza Morawieckiego, oraz zwolnienie od podatku od sprzedaży detalicznej i z opłaty emisyjnej. Jednak kierowcy tankujący w najbliższych dniach muszą się przygotować na podwyżki cen.