Mówi: | Agnieszka Czapska |
Funkcja: | konsultant |
Firma: | Hays Polska |
Asystenci zarządu mają coraz więcej obowiązków. W ich pracy oprócz kompetencji liczą się też zdolności interpersonalne
Nie tylko kompetencje zawodowe, lecz także umiejętności miękkie są niezbędne do tego, by być asystentem zarządu. Większość zatrudnionych na tym stanowisku ma duże umiejętności komunikacyjne. Dla pracodawców istotne są również zdolności organizacyjne i umiejętność dokonania gradacji priorytetów podczas organizacji zadań, a z racji na bliską współpracę z przełożonym również ważne są cechy osobowościowe.
– Stanowisko asystenta zarządu nie jest tym samym, co stanowisko sekretarki. Zdecydowanie więcej zadań jest postawionych przed osobą, która wspiera zarząd i najważniejsze osoby w firmie. Można powiedzieć, że to prawa ręka szefa – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Czapska, konsultant w firmie Hays Polska, która zrealizowała badania nad kompetencjami i cechami osobowościowymi asystentów zarządu.
Jedną z najważniejszych umiejętności niezbędnych w zawodzie są zdolności komunikacyjne (podkreśla to 67 proc. badanych). Asystent jest odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji, często też za korespondencję. Bierze udział w spotkaniach zarządu, tworzy podsumowania, odpowiedzialny jest też za korespondencję, dlatego pracodawcy kładą nacisk na lekkie pióro.
Niezbędna jest też znajomość programów komputerowych, przede wszystkim pakietu Office ze względu na tworzenie tabel czy sprawozdań. Pracodawcy często kładą też nacisk na znajomość języków obcych. Choć to od firmy zależą oczekiwania co do wykształcenia kandydata, matura nie wystarcza, potrzebny jest co najmniej licencjat.
Z racji licznych obowiązków na zatrudnienie na stanowisku asystenta zarządu brane są pod uwagę nie tylko kompetencje i doświadczenie, lecz także cechy osobowościowe. Jak wynika z badania, istotna jest dobra organizacja pracy.
– Asystenci są odpowiedzialni za prowadzenie kalendarza przełożonego, muszą w każdym szczególe zaplanować dzień i wszelkie aktywności, często nie tylko prezesa zarządu, lecz także innych członków. Ważna jest także odporność na stres, trzeba sobie bowiem poradzić z licznymi obowiązkami w krótkim czasie – podkreśla Czapska.
Konieczna jest również umiejętność gradacji priorytetów, asertywność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów. Z badania wynika, że niezbędna w zawodzie jest umiejętność współpracy i nawiązania partnerskich relacji z przełożonym.
– Cechy osobowościowe i umiejętności miękkie są trudniejsze do zbadania od doświadczenia, a chemia jest tym, co musi zagrać – ocenia Agnieszka Czapska.
Najlepsi asystenci mogą liczyć na zarobki rzędu 8-10 tys. zł, choć zależy to od pracodawcy. W prestiżowych firmach zarobki sięgają 12 tys. zł.
Czytaj także
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.