Mówi: | Agnieszka Czapska |
Funkcja: | konsultant |
Firma: | Hays Polska |
Asystenci zarządu mają coraz więcej obowiązków. W ich pracy oprócz kompetencji liczą się też zdolności interpersonalne
Nie tylko kompetencje zawodowe, lecz także umiejętności miękkie są niezbędne do tego, by być asystentem zarządu. Większość zatrudnionych na tym stanowisku ma duże umiejętności komunikacyjne. Dla pracodawców istotne są również zdolności organizacyjne i umiejętność dokonania gradacji priorytetów podczas organizacji zadań, a z racji na bliską współpracę z przełożonym również ważne są cechy osobowościowe.
– Stanowisko asystenta zarządu nie jest tym samym, co stanowisko sekretarki. Zdecydowanie więcej zadań jest postawionych przed osobą, która wspiera zarząd i najważniejsze osoby w firmie. Można powiedzieć, że to prawa ręka szefa – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Czapska, konsultant w firmie Hays Polska, która zrealizowała badania nad kompetencjami i cechami osobowościowymi asystentów zarządu.
Jedną z najważniejszych umiejętności niezbędnych w zawodzie są zdolności komunikacyjne (podkreśla to 67 proc. badanych). Asystent jest odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji, często też za korespondencję. Bierze udział w spotkaniach zarządu, tworzy podsumowania, odpowiedzialny jest też za korespondencję, dlatego pracodawcy kładą nacisk na lekkie pióro.
Niezbędna jest też znajomość programów komputerowych, przede wszystkim pakietu Office ze względu na tworzenie tabel czy sprawozdań. Pracodawcy często kładą też nacisk na znajomość języków obcych. Choć to od firmy zależą oczekiwania co do wykształcenia kandydata, matura nie wystarcza, potrzebny jest co najmniej licencjat.
Z racji licznych obowiązków na zatrudnienie na stanowisku asystenta zarządu brane są pod uwagę nie tylko kompetencje i doświadczenie, lecz także cechy osobowościowe. Jak wynika z badania, istotna jest dobra organizacja pracy.
– Asystenci są odpowiedzialni za prowadzenie kalendarza przełożonego, muszą w każdym szczególe zaplanować dzień i wszelkie aktywności, często nie tylko prezesa zarządu, lecz także innych członków. Ważna jest także odporność na stres, trzeba sobie bowiem poradzić z licznymi obowiązkami w krótkim czasie – podkreśla Czapska.
Konieczna jest również umiejętność gradacji priorytetów, asertywność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów. Z badania wynika, że niezbędna w zawodzie jest umiejętność współpracy i nawiązania partnerskich relacji z przełożonym.
– Cechy osobowościowe i umiejętności miękkie są trudniejsze do zbadania od doświadczenia, a chemia jest tym, co musi zagrać – ocenia Agnieszka Czapska.
Najlepsi asystenci mogą liczyć na zarobki rzędu 8-10 tys. zł, choć zależy to od pracodawcy. W prestiżowych firmach zarobki sięgają 12 tys. zł.
Czytaj także
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.