Newsy

Coraz więcej firm docenia zaangażowanie i pracowitość niepełnosprawnych. Łatwiej im znaleźć pracę

2014-10-15  |  06:00
Mówi:Sławomir Trzósło, właściciel, Drukarnia Profit Media

Zofia Żuk, prezes zarządu, Łuksja Sp. z o.o.

  • MP4
  • Coraz więcej firm zatrudnia osoby niepełnosprawne. Tacy pracownicy wykazują się często większym zaangażowaniem i lojalnością, chociażby dlatego, że trudniej im znaleźć inną pracę. Wbrew opiniom dostosowanie miejsca pracy nie musi być kosztowne, a zatrudnianie niepełnosprawnych opłaca się nawet bez dofinansowania.

    Jest coraz lepiej na rynku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. Myślę, że niektórzy pracodawcy niechętnie zatrudniali osoby niepełnosprawne, ponieważ nie znali dokładnie przepisów prawnych. Wydawało im się, że trzeba spełniać jakieś bardzo wygórowane warunki  oraz że koszt wyposażenia takiego stanowiska pracy jest bardzo duży. Oczywiście, stanowiska powinny być dostosowane, ale nie każde są tak kosztowne – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zofia Żuk, prezes zarządu Łuksji, firmy produkującej odzież, która zatrudnia aż 159 osób niepełnosprawnych (na 235 pracowników ogółem).

    W ubiegłym tygodniu firmy wspierające rozwój zawodowy niepełnosprawnych uczestniczyły w gali podsumowującej 9. edycję konkursu Lodołamacze. Łuksja otrzymała pierwszą nagrodę w kategorii zakładów pracy chronionej.

    Tytuł Lodołamaczy trafił do spółek, które nie tylko zatrudniają osoby niepełnosprawne, lecz także działają na rzecz ich rozwoju zawodowego. Żuk podkreśla, że niepełnosprawni pracownicy są bardzo dobrymi zatrudnionymi, a do tego dzięki działaniu na ich rzecz firmy mogą liczyć na ulgi podatkowe.

    Jeżeli ktoś nie zatrudnia w swojej firmie osoby niepełnosprawnej, musi płacić podatek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – przypomina Żuk. Podatek na PFRON musi płacić każdy przedsiębiorca zatrudniający powyżej 25 osób, jeśli mniej niż 6 proc. jego pracowników to osoby niepełnosprawne.

    Żuk ocenia, że niepełnosprawni pracownicy bardzo szanują swoje miejsce pracy i są chętni do ciągłego rozwoju zawodowego. To w połączeniu ze wsparciem finansowym oraz nagrodami takimi jak „Lodołamacze” zachęcą przedsiębiorców do dawania pracy tej grupie osób.

    Dzięki zaangażowaniu osób niepełnosprawnych korzystają także te zakłady, które nie mogą liczyć na wsparcie finansowe.

    ‒ Akurat nie korzystam z żadnych tego typu dofinansowań z racji tego, że liczba osób, które zatrudniam jest mniejsza niż 25. Nawet nie mogę założyć zakładu pracy chronionej – mówi Sławomir Trzósło, właściciel Drukarni Profit Media, która na 18 osób zatrudnia aż 13 niepełnosprawnych. ‒ Natomiast tacy pracownicy odwdzięczają się dużo większym zaangażowaniem i dużo większą pracowitością. Różnego rodzaju fizyczne ułomności są rekompensowane zupełnie czymś innym.

    Drukarnia Profit Media zajęła drugie miejsce w kategorii otwarty rynek tegorocznej edycji Lodołamaczy. Zwycięzcą w tej kategorii został Zakład Blacharstwa, Lakiernictwa i Mechaniki Pojazdowej Eugeniusz Kalinowski z Torunia. Patronat honorowy nad 9. edycją konkursu objęła pierwsza dama Anna Komorowska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.