Newsy

Francuzi pomagają polskiej młodzieży wejść na rynek pracy

2013-03-14  |  06:25
Mówi:Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje, Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”, Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis, Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor
  • MP4
  • Francuskie globalne firmy przyjmują na płatne staże w Polsce osoby z tzw. trudnych domów. Chcą im ułatwić start na rynku pracy. To nie tylko pomoc, ale także projekt biznesowy dla takich marek jak Sodexo, L’Oreal Professionnel czy Dalkia, bo dzięki niemu pozyskują młodych, zaangażowanych pracowników. Na cały program wspierania młodych Francuzi przeznaczyli już 22 tys. euro.

     – Wspieranie tego projektu oznacza dla nas także to, że możemy pozyskać bardzo dobrze przygotowanych ludzi: zaangażowanych, pełnych pasji, pewnych siebie, będących dobrymi pracownikami. Byłbym zadowolony witając kilkoro ze stażystów jako pracowników w Novotel Warszawa Centrum albo w Novotel Warszawa Lotnisko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis.

    Prezes Orbisu liczy, że co najmniej połowa uczestników programu zostanie zatrudniona po okresie stażu na stałe. I jak podkreśla, wiele wskazuje na to, że to założenie zostanie zrealizowane.

    To właśnie pracownicy hotelu Novotel Warszawa Centrum (należącego do grupy hotelowej Orbis) zainicjowali projekt „Accordeon samodzielności” i zwrócili się do Fundacji Accor o pomoc merytoryczną i finansową. Fundacja ta wspiera działania non-profit firmy Accor – strategicznego partnera grupy hotelowej Orbis. Następnie Accor przekazała 22 tys. euro „Fundacji Dzieci Niczyje”, największej w Polsce organizacji pozarządowej zajmującej się pomocą dzieciom i młodzieży. Projekt jest realizowany przez te dwie organizacje.

    W pierwszej edycji projektu udział wzięło siedem firm: Sodexo, L’Oreal Professionnel, Norauto, GEFCO, Dalkia Warszawa oraz Novotel Warszawa Centrum i Novotel Warszawa Airport. Wszystkie to globalne marki z francuskim kapitałem.

     – To jest prośba Fundacji Accor, która jest francuską organizacją pozarządową i do tych firm kierowaliśmy się w pierwszej kolejności – tłumaczy Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje. – Niektóre firmy same się zgłaszały z chęcią dołączenia do „Accordeonu samodzielności”, co jest szczególne istotne, bo przedsiębiorcy chcą takich ludzi, którzy od początku są z nimi, są szkoleni według ich standardów.

    Jak podaje „Fundacja Dzieci Niczyje” w Polsce 70 tys. dzieci wychowuje się poza rodziną, co oznacza, że ich start na rynku pracy jest szczególnie trudny. W ramach programu „Accordeon samodzielności” te młode osoby otrzymują możliwość odbycia płatnego stażu w firmach oraz pomoc psychologiczną.

     – Dostają miejsca stażowe w fajnych, dużych firmach z francuskim kapitałem. Ale zanim zostaną tam skierowane, odbywają długie i żmudne przygotowania, polegające na szkoleniu i wsparciu psychologicznym – informuje Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”. – To są takie małe kroki, które mają doprowadzić do tego, żeby staż zakończył się sukcesem i żeby stażyści zostali w tych firmach lub poradzili sobie na rynku pracy w inny sposób.

    Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor podkreśla, że ważnym aspektem jest oparcie działań organizacji o lokalne potrzeby. Dlatego tak ważna jest współpraca z polskimi pracownikami, którzy zainicjowali ten program.

     – Jesteśmy dumni z tego, że to ludzie stąd wskazują nam jak wspierać innych Polaków. Nasze podstawowe idee to właśnie wspieranie projektów socjalnych, które rzeczywiście pomagają ludziom, bo dzięki nim stają się autonomiczni. Co więcej, w te projekty muszą być też zaangażowani pracownicy naszej grupy – mówi Marie-Caroline Bizet.

    Fundacja Accor wspiera ponad 150 projektów w 35 krajach. Pierwsza edycja „Accordeonu samodzielności” rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku. Wówczas 18 osób w wieku 18-21 lat podjęło płatne staże w firmach partnerskich, część z nich już dostała propozycje zatrudnienia stałego. Program stażów trwa do sierpnia tego roku.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.