Mówi: | Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje, Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”, Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis, Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor |
Francuzi pomagają polskiej młodzieży wejść na rynek pracy
Francuskie globalne firmy przyjmują na płatne staże w Polsce osoby z tzw. trudnych domów. Chcą im ułatwić start na rynku pracy. To nie tylko pomoc, ale także projekt biznesowy dla takich marek jak Sodexo, L’Oreal Professionnel czy Dalkia, bo dzięki niemu pozyskują młodych, zaangażowanych pracowników. Na cały program wspierania młodych Francuzi przeznaczyli już 22 tys. euro.
– Wspieranie tego projektu oznacza dla nas także to, że możemy pozyskać bardzo dobrze przygotowanych ludzi: zaangażowanych, pełnych pasji, pewnych siebie, będących dobrymi pracownikami. Byłbym zadowolony witając kilkoro ze stażystów jako pracowników w Novotel Warszawa Centrum albo w Novotel Warszawa Lotnisko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis.
Prezes Orbisu liczy, że co najmniej połowa uczestników programu zostanie zatrudniona po okresie stażu na stałe. I jak podkreśla, wiele wskazuje na to, że to założenie zostanie zrealizowane.
To właśnie pracownicy hotelu Novotel Warszawa Centrum (należącego do grupy hotelowej Orbis) zainicjowali projekt „Accordeon samodzielności” i zwrócili się do Fundacji Accor o pomoc merytoryczną i finansową. Fundacja ta wspiera działania non-profit firmy Accor – strategicznego partnera grupy hotelowej Orbis. Następnie Accor przekazała 22 tys. euro „Fundacji Dzieci Niczyje”, największej w Polsce organizacji pozarządowej zajmującej się pomocą dzieciom i młodzieży. Projekt jest realizowany przez te dwie organizacje.
W pierwszej edycji projektu udział wzięło siedem firm: Sodexo, L’Oreal Professionnel, Norauto, GEFCO, Dalkia Warszawa oraz Novotel Warszawa Centrum i Novotel Warszawa Airport. Wszystkie to globalne marki z francuskim kapitałem.
– To jest prośba Fundacji Accor, która jest francuską organizacją pozarządową i do tych firm kierowaliśmy się w pierwszej kolejności – tłumaczy Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje. – Niektóre firmy same się zgłaszały z chęcią dołączenia do „Accordeonu samodzielności”, co jest szczególne istotne, bo przedsiębiorcy chcą takich ludzi, którzy od początku są z nimi, są szkoleni według ich standardów.
Jak podaje „Fundacja Dzieci Niczyje” w Polsce 70 tys. dzieci wychowuje się poza rodziną, co oznacza, że ich start na rynku pracy jest szczególnie trudny. W ramach programu „Accordeon samodzielności” te młode osoby otrzymują możliwość odbycia płatnego stażu w firmach oraz pomoc psychologiczną.
– Dostają miejsca stażowe w fajnych, dużych firmach z francuskim kapitałem. Ale zanim zostaną tam skierowane, odbywają długie i żmudne przygotowania, polegające na szkoleniu i wsparciu psychologicznym – informuje Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”. – To są takie małe kroki, które mają doprowadzić do tego, żeby staż zakończył się sukcesem i żeby stażyści zostali w tych firmach lub poradzili sobie na rynku pracy w inny sposób.
Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor podkreśla, że ważnym aspektem jest oparcie działań organizacji o lokalne potrzeby. Dlatego tak ważna jest współpraca z polskimi pracownikami, którzy zainicjowali ten program.
– Jesteśmy dumni z tego, że to ludzie stąd wskazują nam jak wspierać innych Polaków. Nasze podstawowe idee to właśnie wspieranie projektów socjalnych, które rzeczywiście pomagają ludziom, bo dzięki nim stają się autonomiczni. Co więcej, w te projekty muszą być też zaangażowani pracownicy naszej grupy – mówi Marie-Caroline Bizet.
Fundacja Accor wspiera ponad 150 projektów w 35 krajach. Pierwsza edycja „Accordeonu samodzielności” rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku. Wówczas 18 osób w wieku 18-21 lat podjęło płatne staże w firmach partnerskich, część z nich już dostała propozycje zatrudnienia stałego. Program stażów trwa do sierpnia tego roku.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.