Newsy

Francuzi pomagają polskiej młodzieży wejść na rynek pracy

2013-03-14  |  06:25
Mówi:Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje, Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”, Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis, Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor
  • MP4
  • Francuskie globalne firmy przyjmują na płatne staże w Polsce osoby z tzw. trudnych domów. Chcą im ułatwić start na rynku pracy. To nie tylko pomoc, ale także projekt biznesowy dla takich marek jak Sodexo, L’Oreal Professionnel czy Dalkia, bo dzięki niemu pozyskują młodych, zaangażowanych pracowników. Na cały program wspierania młodych Francuzi przeznaczyli już 22 tys. euro.

     – Wspieranie tego projektu oznacza dla nas także to, że możemy pozyskać bardzo dobrze przygotowanych ludzi: zaangażowanych, pełnych pasji, pewnych siebie, będących dobrymi pracownikami. Byłbym zadowolony witając kilkoro ze stażystów jako pracowników w Novotel Warszawa Centrum albo w Novotel Warszawa Lotnisko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Laurent Picheral, prezes zarządu Orbis.

    Prezes Orbisu liczy, że co najmniej połowa uczestników programu zostanie zatrudniona po okresie stażu na stałe. I jak podkreśla, wiele wskazuje na to, że to założenie zostanie zrealizowane.

    To właśnie pracownicy hotelu Novotel Warszawa Centrum (należącego do grupy hotelowej Orbis) zainicjowali projekt „Accordeon samodzielności” i zwrócili się do Fundacji Accor o pomoc merytoryczną i finansową. Fundacja ta wspiera działania non-profit firmy Accor – strategicznego partnera grupy hotelowej Orbis. Następnie Accor przekazała 22 tys. euro „Fundacji Dzieci Niczyje”, największej w Polsce organizacji pozarządowej zajmującej się pomocą dzieciom i młodzieży. Projekt jest realizowany przez te dwie organizacje.

    W pierwszej edycji projektu udział wzięło siedem firm: Sodexo, L’Oreal Professionnel, Norauto, GEFCO, Dalkia Warszawa oraz Novotel Warszawa Centrum i Novotel Warszawa Airport. Wszystkie to globalne marki z francuskim kapitałem.

     – To jest prośba Fundacji Accor, która jest francuską organizacją pozarządową i do tych firm kierowaliśmy się w pierwszej kolejności – tłumaczy Maria Keller-Hamela, członkini zarządu Fundacji Dzieci Niczyje. – Niektóre firmy same się zgłaszały z chęcią dołączenia do „Accordeonu samodzielności”, co jest szczególne istotne, bo przedsiębiorcy chcą takich ludzi, którzy od początku są z nimi, są szkoleni według ich standardów.

    Jak podaje „Fundacja Dzieci Niczyje” w Polsce 70 tys. dzieci wychowuje się poza rodziną, co oznacza, że ich start na rynku pracy jest szczególnie trudny. W ramach programu „Accordeon samodzielności” te młode osoby otrzymują możliwość odbycia płatnego stażu w firmach oraz pomoc psychologiczną.

     – Dostają miejsca stażowe w fajnych, dużych firmach z francuskim kapitałem. Ale zanim zostaną tam skierowane, odbywają długie i żmudne przygotowania, polegające na szkoleniu i wsparciu psychologicznym – informuje Joanna Marszał, psycholog z „Fundacji Dzieci Niczyje”. – To są takie małe kroki, które mają doprowadzić do tego, żeby staż zakończył się sukcesem i żeby stażyści zostali w tych firmach lub poradzili sobie na rynku pracy w inny sposób.

    Marie-Caroline Bizet, dyrektor Fundacji Accor podkreśla, że ważnym aspektem jest oparcie działań organizacji o lokalne potrzeby. Dlatego tak ważna jest współpraca z polskimi pracownikami, którzy zainicjowali ten program.

     – Jesteśmy dumni z tego, że to ludzie stąd wskazują nam jak wspierać innych Polaków. Nasze podstawowe idee to właśnie wspieranie projektów socjalnych, które rzeczywiście pomagają ludziom, bo dzięki nim stają się autonomiczni. Co więcej, w te projekty muszą być też zaangażowani pracownicy naszej grupy – mówi Marie-Caroline Bizet.

    Fundacja Accor wspiera ponad 150 projektów w 35 krajach. Pierwsza edycja „Accordeonu samodzielności” rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku. Wówczas 18 osób w wieku 18-21 lat podjęło płatne staże w firmach partnerskich, część z nich już dostała propozycje zatrudnienia stałego. Program stażów trwa do sierpnia tego roku.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie

    60 proc. polskich rolników ocenia, że zmiany klimatu mają już duży wpływ na kondycję sektora. 75 proc. z nich obawia się skutków suszy i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak huraganowe wiatry, grad czy nawalne deszcze. Co trzeci ocenia, że zmiany klimatu są obecnie dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego – wynika z raportu opublikowanego w ubiegłym roku przez Instytut Spraw Publicznych. Eksperci wskazują, że adaptacja do zmian klimatycznych jest niezbędna, żeby utrzymać zarówno rentowność gospodarstw rolnych, jak i ciągłość produkcji żywności. Rolników w coraz większym stopniu wspierają w tym nowe technologie.

    Transport

    Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje

    W ubiegłym roku sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt na główne paliwa transportowe – benzyny, olej napędowy i gaz LPG – wzrósł o 7 proc. Przełożyło się to na rekordowe wpływy, które branża wpłaciła do budżetu państwa. Daniny od sprzedaży paliw wyniosły w ub.r. łącznie ponad 93 mld zł – wynika z podsumowania POPiHN. Krajową konsumpcję paliw wspomagała w ubiegłym roku m.in. turystyka paliwowa i znaczna liczba samochodów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych poruszających się po polskich drogach. Ten rok, w opinii ekspertów, może się okazać jeszcze lepszy. Zapotrzebowanie na paliwa będą napędzać nowe inwestycje rozpoczynane dzięki środkom z UE.

    Handel

    Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze

    Notowany na GPW producent makaronów i dań gotowych ma za sobą bardzo udany rok i szykuje się na kolejne inwestycje. Grupa zamierza intensywnie się rozwijać w segmencie dań gotowych, w którym dostrzega duży potencjał, i ma ambicję, żeby pozostać liderem tego rynku. Pod koniec tego roku planuje poszerzyć swoje portfolio w tym obszarze. Nie wyklucza także przejęcia firmy z segmentu dań gotowych, bo organiczny rozwój spółki, zgodnie ze strategią, ma być wspierany przez akwizycje na rynku spożywczym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.