Newsy

Kobiety zdominowały bankowość. Stanowią blisko 70 proc. osób zatrudnionych w sektorze finansowym

2016-03-08  |  06:40

Kobiety zajmują 68 proc. miejsc pracy w polskiej bankowości. Dominują przede wszystkim w sprzedaży, księgowości oraz marketingu, ale zasiadają także w radach nadzorczych oraz zarządach. Płeć piękna stanowi obecnie już około 50 proc. wszystkich osób korzystających z usług sektora finansowego. Banki dostrzegają ten trend, oferując kobietom produkty przygotowane specjalnie dla nich.

– W sektorze finansowym 68 proc. zatrudnionych to właśnie kobiety, stanowią więc zdecydowaną większość kadry. Są również obecne w rolach uważanych za typowo męskie – stanowią istotną część kadry menadżerskiej, pełnią funkcje prezesów i członków zarządu, zasiadają też w radach nadzorczych banków. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, rzecznik prasowy w Banku Millennium.

Jak wynika z analizy zatrudnienia w Banku Millennium, kobiety odgrywają dominującą rolę m.in. w takich obszarach jak operacje i kadry. W tych miejscach zatrudnienie osób płci pięknej jest aż 5-krotnie wyższe niż mężczyzn. Panie stanowią również większość w księgowości oraz pionie odpowiedzialnym za marketing. Poza tym, jak podkreśla Jarzębska, ich rola jest niezwykle ważna w działach zajmujących się sprzedażą – aż 3/4 przedstawicieli banku kontaktujących się z klientami to kobiety.

– Są skrupulatne i umieją budować dobre relacje z klientami. W zespołach, których podstawowym zadaniem jest sprzedaż i obsługa klientów, jest to bardzo ważna kompetencja i bardzo ważna umiejętność – uważa Iwona Jarzębska.

Panie odgrywają coraz istotniejszą rolę również jako klientki. Rzeczniczka Banku Millennium tłumaczy, że jeszcze 100 lat temu kobiety nie miały prawa do swobodnego dysponowania posiadanym majątkiem. Dziś stanowią połowę wszystkich osób korzystających z usług sektora bankowego.

– Co druga osoba korzystająca z karty płatniczej naszego banku to kobieta. Gdyby spotkały się w jednym miejscu, mogłyby stworzyć miasto wielkości Krakowa, Poznania czy Łodzi, a damska torebka, do której włożyłyby wszystkie swoje karty, ważyłaby 4 tony – podkreśla.

Banki zauważają wysoką aktywność kobiet w coraz lepszym zarządzaniu środkami zgromadzonymi na kontach, lokatach i kartach, dlatego z myślą o nich wprowadzają specjalne produkty.

– Mamy w swojej ofercie kartę kredytową o nazwie Impresja stworzoną specjalnie dla kobiet. Statystycznie posiadaczka takiej karty ma 44 lata, mieszka w dużym mieście, dziesięciokrotnie częściej korzysta z karty płatniczej niż posiadaczki innych kart. I wbrew stereotypom ponad 60% wydatków Impresją stanowią zakupy artykułów spożywczych w supermarketach i sklepach spożywczych, a tylko 11 proc. ubrania i 8 proc. rozrywka – informuje rzeczniczka banku.

Ekspertka dostrzega istotne różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami korzystającymi z usług bankowych. Zauważa, że panie charakteryzują się przede wszystkim dużą uwagą i skrupulatnością w kwestii gospodarowania pieniędzmi. Jak tłumaczy, wynika to głównie z odpowiedzialności za stan domowego budżetu. 

– Dzisiaj kobiety są równoprawnymi partnerami i na równi z mężczyznami nie tylko korzystają z usług sektora bankowego, lecz także w równy sposób jak mężczyźni przyczyniają się do rozwoju sektora bankowego – podsumowuje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.