Newsy

Lider w branży przekąsek zwiększa inwestycje we Wrocławiu. Nowe receptury słodyczy trafiają stąd na cały świat

2018-12-10  |  06:20
Mówi:Kevin Powell, wiceprezydent ds. jakości, badań i rozwoju kategorii ciastek, gum i cukierków, Mondelēz International

Adam Gajewski, dyrektor Centrum Badań, Rozwoju i Jakości Mondelēz International

Funkcja:Ewa Kaucz, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej
  • MP4
  • We wrocławskim Centrum Badań, Rozwoju i Jakości firmy Mondelēz International tworzone są nowe produkty kultowych marek słodyczy lubianych na całym świecie – to tutaj powstają m.in. receptury czekolad Milka czy ciastek Oreo. W kilkanaście miesięcy po otwarciu wrocławskiego ośrodka globalny potentat zdecydował o jego rozbudowie. Za 5 mln dol. stworzona zostanie nowa przestrzeń technologiczna i pilotażowa fabryka dla nowych kategorii produktowych. Oprócz czekolady i ciastek we Wrocławiu będą powstawać też nowe receptury gum do żucia i cukierków znanych brandów. Stąd trafią m.in. na rynki Europy Zachodniej, do Rosji, Afryki i na Bliski Wschód. 

    – Innowacje mają dla nas ogromne znaczenie. Nasi klienci cały czas szukają nowych doznań i wariacji na temat ich ulubionych produktów. Staramy się wyprzedzać trendy w branży spożywczej i łączymy to z możliwościami, jakie stwarzają nowe technologie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kevin Powell, wiceprezydent ds. jakości, badań i rozwoju kategorii ciastek, gum i cukierków w Mondelēz International. – Wrocław centrum ma kluczowe znaczenie dla naszych inwestycji, ponieważ zbiegają się w niej różne kategorie produktów – czekolada, gumy i cukierki oraz ciastka. To ważne, bo świetne pomysły rodzą się, gdy łączymy pozornie odmienne rzeczy.

    Uruchomione wiosną ubiegłego roku w Bielanach Wrocławskich warte 17 mln dol. Centrum Badań, Rozwoju i Jakości Mondelēz International jest częścią globalnej sieci i jednym z trzech tego typu ośrodków firmy w Europie. W tutejszych laboratoriach tworzone są nowe produkty kultowych marek słodyczy, testowane są także nowe, innowacyjne technologie ich wytwarzania. We wrocławskim centrum pracuje zespół ok. 200 specjalistów (eksperci 28 narodowości, pochodzący z czterech kontynentów) – poczynając od technologów żywności, przez ekspertów z zakresu prawa żywnościowego, testów konsumenckich, badań jakościowych, projektów opakowań, po inżynierów procesu produkcyjnego.

    W specjalnym Centrum Badań Sensorycznych starannie dobrani testerzy tworzą swego rodzaju kartę identyfikacyjną produktu, za pomocą której precyzyjnie opisuje się ponad  parametrów dotyczących smaku, zapachu czy tekstury produktu.

    – Centrum zajmuje się pracami badawczo-rozwojowymi w czterech kategoriach produktowych, a mianowicie w czekoladzie, ciastkach, gumach do żucia i cukierkach. Mamy tutaj zespoły projektowe złożone z wielu specjalistów, które kreatywnie tworzą nowe produkty dla tych kategorii i udoskonalają obecne procesy produkcyjne – mówi Adam Gajewski, dyrektor Centrum Badań, Rozwoju i Jakości w Mondelēz International.

    – Kategoria gum i cukierków jest dla nas bardzo istotna. To jeden z naszych filarów, obok którego mamy jeszcze ciastka i czekoladę. Należą do nas największe światowe marki, jak np. Trident, Dirol, Sour Patch Kids, Swedish Fish i Halls. Są to duże i prężnie rozwijające się marki, obecne w rosnących kategoriach produktów – dodaje Kevin Powell.

    Kilkanaście miesięcy po otwarciu wrocławskiego ośrodka globalny potentat zdecydował o jego rozbudowie. Kosztem dodatkowych 5 mln dol. stworzona zostanie nowa przestrzeń technologiczna (1,2 tys. mkw.) i pilotażowa fabryka dla nowych kategorii produktowych. W Centrum mają być prowadzone prace nie tylko nad produktami z segmentu czekolady i ciastek, lecz także nad innowacyjnymi recepturami gum do żucia i cukierków marek znanych na całym świecie. Priorytetem będą prace nad rozwojem produktów dla rynków Europy, z Francją, Wielką Brytanią, Rosją i Turcją na czele, oraz dla Bliskiego Wschodu i Afryki. Do rynków o dużym potencjale zalicza się również Europa Centralna, w tym Polska.

    – Dzięki ostatniej inwestycji, która pozwoliła skompletować portfolio produktowe, to centrum stanie się holistycznym ośrodkiem badawczo-rozwojowym dla szeroko rozumianej kategorii przekąsek. Będziemy pracować już nie tylko nad innowacjami w tych poszczególnych kategoriach, lecz także będziemy starali się tworzyć innowacje wynikające z połączenia, z przenikania się tych technologii i receptur, które tutaj zainstalowaliśmy – mówi Adam Gajewski.

    Jak podkreśla, nowa inwestycja we Wrocławiu to kolejny wkład Mondelēz w innowacyjność polskiej gospodarki, która jest dla firmy strategiczną lokalizacją. Sieć produkcyjna firmy na terenie kraju obejmuje siedem zakładów, w tym m.in. fabrykę wyrobów czekoladowych w Skarbimierzu, która – wraz z otwartą trzy lata temu tzw. Linią Przyszłości – jest jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych w Europie.

    – We Wrocławiu możemy liczyć na wspaniałe zaplecze naukowo-intelektualne w postaci uniwersytetów i placówek naukowych, które budują potencjał kreatywności. Możemy liczyć na przyjazną atmosferę biznesową, tworzoną na wszystkich szczeblach władzy – począwszy od lokalnej, a skończywszy na administracji centralnej. Stworzyliśmy tutaj ok. 250 miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Są to osoby, które ukończyły studia wyższe i mają doświadczenie naukowe związane z technologią żywności, inżynierią procesu, jakością, bezpieczeństwem żywności czy doświadczenie prawne związane ze znakowaniem produktu – mówi dyrektor wrocławskiego Centrum Badań, Rozwoju i Jakości.

    – Takie inwestycje mają kolosalne znaczenie dla miasta i całej aglomeracji wrocławskiej. Pomagają nam budować gospodarkę opartą na wiedzy i umacniają naszą pozycję jako lidera w zakresie nowych technologii, miasta, które ma największą liczbę centrów rozwojowo-badawczych w Polsce. Mondelēz oferuje fantastyczne możliwości rozwoju zawodowego dla młodych ludzi, a my się staramy być atrakcyjnym miastem dla mieszkańców i ściągać talenty z zewnątrz. Dzięki takim inwestycjom jesteśmy wysoko pozycjonowani jako atrakcyjne miasto do rozwoju kariery zawodowej – dodaje Ewa Kaucz, prezes zarządu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

    Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

    Ochrona środowiska

    KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

    Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

    Handel

    Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

    Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.