Mówi: | Kevin Powell, wiceprezydent ds. jakości, badań i rozwoju kategorii ciastek, gum i cukierków, Mondelēz International Adam Gajewski, dyrektor Centrum Badań, Rozwoju i Jakości Mondelēz International |
Funkcja: | Ewa Kaucz, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej |
Lider w branży przekąsek zwiększa inwestycje we Wrocławiu. Nowe receptury słodyczy trafiają stąd na cały świat
We wrocławskim Centrum Badań, Rozwoju i Jakości firmy Mondelēz International tworzone są nowe produkty kultowych marek słodyczy lubianych na całym świecie – to tutaj powstają m.in. receptury czekolad Milka czy ciastek Oreo. W kilkanaście miesięcy po otwarciu wrocławskiego ośrodka globalny potentat zdecydował o jego rozbudowie. Za 5 mln dol. stworzona zostanie nowa przestrzeń technologiczna i pilotażowa fabryka dla nowych kategorii produktowych. Oprócz czekolady i ciastek we Wrocławiu będą powstawać też nowe receptury gum do żucia i cukierków znanych brandów. Stąd trafią m.in. na rynki Europy Zachodniej, do Rosji, Afryki i na Bliski Wschód.
– Innowacje mają dla nas ogromne znaczenie. Nasi klienci cały czas szukają nowych doznań i wariacji na temat ich ulubionych produktów. Staramy się wyprzedzać trendy w branży spożywczej i łączymy to z możliwościami, jakie stwarzają nowe technologie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kevin Powell, wiceprezydent ds. jakości, badań i rozwoju kategorii ciastek, gum i cukierków w Mondelēz International. – Wrocław centrum ma kluczowe znaczenie dla naszych inwestycji, ponieważ zbiegają się w niej różne kategorie produktów – czekolada, gumy i cukierki oraz ciastka. To ważne, bo świetne pomysły rodzą się, gdy łączymy pozornie odmienne rzeczy.
Uruchomione wiosną ubiegłego roku w Bielanach Wrocławskich warte 17 mln dol. Centrum Badań, Rozwoju i Jakości Mondelēz International jest częścią globalnej sieci i jednym z trzech tego typu ośrodków firmy w Europie. W tutejszych laboratoriach tworzone są nowe produkty kultowych marek słodyczy, testowane są także nowe, innowacyjne technologie ich wytwarzania. We wrocławskim centrum pracuje zespół ok. 200 specjalistów (eksperci 28 narodowości, pochodzący z czterech kontynentów) – poczynając od technologów żywności, przez ekspertów z zakresu prawa żywnościowego, testów konsumenckich, badań jakościowych, projektów opakowań, po inżynierów procesu produkcyjnego.
W specjalnym Centrum Badań Sensorycznych starannie dobrani testerzy tworzą swego rodzaju kartę identyfikacyjną produktu, za pomocą której precyzyjnie opisuje się ponad parametrów dotyczących smaku, zapachu czy tekstury produktu.
– Centrum zajmuje się pracami badawczo-rozwojowymi w czterech kategoriach produktowych, a mianowicie w czekoladzie, ciastkach, gumach do żucia i cukierkach. Mamy tutaj zespoły projektowe złożone z wielu specjalistów, które kreatywnie tworzą nowe produkty dla tych kategorii i udoskonalają obecne procesy produkcyjne – mówi Adam Gajewski, dyrektor Centrum Badań, Rozwoju i Jakości w Mondelēz International.
– Kategoria gum i cukierków jest dla nas bardzo istotna. To jeden z naszych filarów, obok którego mamy jeszcze ciastka i czekoladę. Należą do nas największe światowe marki, jak np. Trident, Dirol, Sour Patch Kids, Swedish Fish i Halls. Są to duże i prężnie rozwijające się marki, obecne w rosnących kategoriach produktów – dodaje Kevin Powell.
Kilkanaście miesięcy po otwarciu wrocławskiego ośrodka globalny potentat zdecydował o jego rozbudowie. Kosztem dodatkowych 5 mln dol. stworzona zostanie nowa przestrzeń technologiczna (1,2 tys. mkw.) i pilotażowa fabryka dla nowych kategorii produktowych. W Centrum mają być prowadzone prace nie tylko nad produktami z segmentu czekolady i ciastek, lecz także nad innowacyjnymi recepturami gum do żucia i cukierków marek znanych na całym świecie. Priorytetem będą prace nad rozwojem produktów dla rynków Europy, z Francją, Wielką Brytanią, Rosją i Turcją na czele, oraz dla Bliskiego Wschodu i Afryki. Do rynków o dużym potencjale zalicza się również Europa Centralna, w tym Polska.
– Dzięki ostatniej inwestycji, która pozwoliła skompletować portfolio produktowe, to centrum stanie się holistycznym ośrodkiem badawczo-rozwojowym dla szeroko rozumianej kategorii przekąsek. Będziemy pracować już nie tylko nad innowacjami w tych poszczególnych kategoriach, lecz także będziemy starali się tworzyć innowacje wynikające z połączenia, z przenikania się tych technologii i receptur, które tutaj zainstalowaliśmy – mówi Adam Gajewski.
Jak podkreśla, nowa inwestycja we Wrocławiu to kolejny wkład Mondelēz w innowacyjność polskiej gospodarki, która jest dla firmy strategiczną lokalizacją. Sieć produkcyjna firmy na terenie kraju obejmuje siedem zakładów, w tym m.in. fabrykę wyrobów czekoladowych w Skarbimierzu, która – wraz z otwartą trzy lata temu tzw. Linią Przyszłości – jest jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych w Europie.
– We Wrocławiu możemy liczyć na wspaniałe zaplecze naukowo-intelektualne w postaci uniwersytetów i placówek naukowych, które budują potencjał kreatywności. Możemy liczyć na przyjazną atmosferę biznesową, tworzoną na wszystkich szczeblach władzy – począwszy od lokalnej, a skończywszy na administracji centralnej. Stworzyliśmy tutaj ok. 250 miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Są to osoby, które ukończyły studia wyższe i mają doświadczenie naukowe związane z technologią żywności, inżynierią procesu, jakością, bezpieczeństwem żywności czy doświadczenie prawne związane ze znakowaniem produktu – mówi dyrektor wrocławskiego Centrum Badań, Rozwoju i Jakości.
– Takie inwestycje mają kolosalne znaczenie dla miasta i całej aglomeracji wrocławskiej. Pomagają nam budować gospodarkę opartą na wiedzy i umacniają naszą pozycję jako lidera w zakresie nowych technologii, miasta, które ma największą liczbę centrów rozwojowo-badawczych w Polsce. Mondelēz oferuje fantastyczne możliwości rozwoju zawodowego dla młodych ludzi, a my się staramy być atrakcyjnym miastem dla mieszkańców i ściągać talenty z zewnątrz. Dzięki takim inwestycjom jesteśmy wysoko pozycjonowani jako atrakcyjne miasto do rozwoju kariery zawodowej – dodaje Ewa Kaucz, prezes zarządu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.