Newsy

Networking to nie wymiana wizytówek obliczona na zysk. Umiejętnie stosowany pomaga rozwinąć firmę

2017-03-08  |  06:35

Budowanie i podtrzymywanie relacji, czyli networking, to skuteczne narzędzie rozwijania biznesu. Pomaga pozyskiwać klientów i partnerów handlowych. Jego popularność w Polsce rośnie, szczególnie wśród przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają w biznesie pierwsze kroki.

Networking to bardzo ważny element nie tylko relacji biznesowych, lecz także międzyludzkich. Umożliwia nawiązywanie kontaktów, pozyskiwanie informacji, buduje dobrą przestrzeń służącą konfrontowaniu swojego pomysłu biznesowego z kimś bardziej doświadczonym. To taka kompleksowa wymiana wiedzy, szansa na zdobywanie dodatkowych umiejętności, a później solidarne dzielenie się nimi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dorota Czekaj, wiceprezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

Networking, czyli umiejętność nawiązywania i podtrzymywania sieci kontaktów, zyskuje na znaczeniu w kontekście biznesowym. Coraz więcej przedsiębiorców postrzega go jako skuteczne narzędzie rozwijania firmy, ponieważ umożliwia pozyskiwanie klientów, znalezienie partnerów i zwolenników oferowanych usług czy produktów, a przede wszystkim sprzyja tworzeniu się trwałych relacji zawodowych.

Wbrew stereotypom networking ma niewiele wspólnego z kolekcjonowaniem wizytówek. Wymaga za to pewnych umiejętności interpersonalnych. Poznawanie przedsiębiorców, ekspertów i specjalistów z różnych branż dzięki udziałowi w specjalistycznych konferencjach, szkoleniach czy warsztatach należy traktować jako szansę opowiedzenia o swojej koncepcji biznesowej. To także pewnego rodzaju analiza rynku. Często finałem takich rozmów jest deklaracja współpracy i wieloletnie kontrakty, czyli obustronne korzyści. W networkingu ważna rola przypada zasadzie wzajemności.

Celem networkingu jest udzielanie sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Mając w gronie wsparcia znajomego prawnika albo księgowego, można skorzystać z jego pomocy, a później odwdzięczyć się pomocą, informacjami ze swojej sfery działań biznesowych. Dodatkową korzyścią jest wymiana wiedzy, możliwość uzyskania wsparcia i zasięgnięcia dobrej rady osoby bardziej doświadczonej. To istotne zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy w biznesie stawiają dopiero pierwsze kroki.

– Osoby, które zaczynają swoją przygodę z biznesem, często działają samotnie. W odróżnieniu od korporacji i dużych firm, nie mają za sobą wsparcia zespołu. Dlatego możliwość skonfrontowania pewnych opinii, przypuszczeń z kimś, kto przecierał podobne szlaki wcześniej jest bezcenna. Może wzmocnić naszą osobistą barierę ochronną. Czasami skłania do zmodyfikowania pomysłu, bezpieczniejszego osadzenia go w realiach rynku. Ponadto dzięki relacjom networkingowym rodzą się trwałe partnerstwa strategiczne, zyskuje się liczne grono klientów – mówi Dorota Czekaj.

Networking jest przydatny w każdej branży: począwszy od usług, a skończywszy na produkcji. Fundacja Przedsiębiorczych Kobiet od kilku lat organizuje spotkania networkingowe dla kobiet, które prowadzą własne biznesy lub dopiero stawiają w nim pierwsze kroki. Cieszą się one dużym zainteresowaniem i mają wierną grupę zwolenniczek. Zdaniem wiceprezeski organizacji w przeciwieństwie do mężczyzn kobietom dużo łatwiej przychodzi nawiązywanie kontaktów. Trudności sprawia im czasami przekucie relacji o charakterze towarzyskim w relację biznesową.

Myślę, że kobiety bardziej doceniają znaczenie networkingu. Szczególnie w momencie, w którym podejmują decyzję o założeniu własnej firmy. Wtedy potrzeba skorzystania z doświadczeń innych kobiet, którym udało się osiągnąć sukces albo są na podobnym etapie, jest bardzo duża – mówi Dorota Czekaj.

Zdaniem wiceprezeski Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet na networking jest coraz większe zapotrzebowanie, mimo że w Polsce stawia pierwsze znaczące kroki.

Świadczy o tym chociażby popularność naszych spotkań. W ciągu czterech lat naszej pracy zorganizowałyśmy ponad setkę spotkań networkingowych dla kobiet, w których wzięło udział 15 tys. uczestniczek – mówi Dorota Czekaj.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.