Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo szuka 5 tys. nowych pracowników
W ciągu następnych 4 lat przewoźnik chce zwiększyć zatrudnienie do 25,5 tys. osób. Plan jest taki, żeby odmłodzić dotychczasową kadrę, dlatego oferty mają być kierowane głównie do osób młodych, które wiążą przyszłość z pracą na kolei.
Najtrudniejszą część restrukturyzacji PKP Cargo ma już za sobą.
- Zmniejszyliśmy przecież zatrudnienie z prawie 45 tys. do 24,5 tys. osób. Natomiast uwzględniając model biznesowy, który przyjęliśmy i prognozy przewozów do 2016 roku, zakładamy, że w tym czasie będziemy musieli trochę zwiększyć zatrudnienie - zapowiada Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
W ciągu 4 lat zatrudnienie ma wzrosnąć do 25,5 tys. osób. Biorąc pod uwagę fakt, że w tym czasie na emeryturę odejdzie ok. 4 tys. pracowników, PKP Cargo zatrudni łącznie ok. 5 tys. osób.
- Te 5 tys. osób to mają być osoby młode, do 30 roku życia, które chcemy zatrudnić po to, aby odmładzać kadrę, budować stabilną przyszłość dla spółki - podkreśla Wojciech Balczun.
I jednocześnie zapowiada, że przygotowane są różne działania motywujące.
- To m.in. tworzenie systemu stypendialnego, który powinien pozwolić nam na przyciągnięcie chętnych do tego, aby kiedyś związać się z pracą na kolei - mówi prezes spółki. - PKP Cargo staje się coraz bardziej atrakcyjnym pracodawcą.
Nowych pracowników ma zachęcić również model biznesowy spółki. PKP Cargo jest drugim co do wielkości, po Deutsche Bahn, przewoźnikiem w Europie. Dzięki uzyskanym certyfikatom może realizować już samodzielne przewozy na rynkach austriackim, niemieckim, czeskim i słowackim. Stara się o kolejne, m.in. na Węgrzech, w Belgii i Holandii.
Dzięki europejskiej ekspansji i coraz lepszym wynikom finansowym spółka może też zaoferować wyższe wynagrodzenia.
- Średnie wynagrodzenie w spółce jest wyższe niż średnia krajowa po raz pierwszy w historii. Do tej pory było tak przyjęte, że wynagrodzenie w PKP Cargo było na poziomie 80-85% średniej krajowej. Dużo się zmienia, dużo się poprawia, także dla pracowników - zapewnia Wojciech Balczun.
I dodaje, że nie obawia się braku chętnych do pracy. Procesowi rekrutacji sprzyjać będzie to, że przewoźnik potrzebuje ludzi do pracy w całej Polsce i na różne stanowiska.
- Mogą zdarzyć się nam lokalne problemy i o tym rozmawiamy z partnerami społecznymi, że musimy być elastyczni, dostosowywać się do potrzeb rynku, optymalizować naszą strukturę. Wiemy, że w niektórych miejscach będziemy likwidowali zbędne punkty utrzymywania taboru. To być może będzie wymuszało takie lokalne programy dobrowolnych odejść, które będziemy wdrażali. Podkreślam, że to ma charakter jednostkowy, a nie systemowy - zapewnia prezes PKP Cargo.
Czytaj także
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.