Newsy

Polska lokalnym liderem nowoczesnych centrów usług. Rozwijamy się szybciej niż Indie.

2013-08-29  |  06:00
Mówi:Joanna Mroczek
Funkcja:Director, Head of Consultancy & Research
Firma:CBRE
  • MP4
  • Polska jest najpopularniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej dla inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BPO). Zatrudnienie rośnie średnio o 20 proc. rocznie. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach ten rynek będzie się wciąż dynamicznie rozwijał.

    – BPO to są centra usług, skrót BPO znaczy Business Process Outsourcing czyli to wszystko, co przenosimy z własnego kraju za granicę, ta część działalności firmy, której nie możemy się pozbyć, ale którą możemy przenieść i uzyskać korzyści niższych kosztów, czy też korzyści skali – mówi Joanna Mroczek dyrektor, Head of Consultancy & Research w CBRE, firmie, która przy współpracy z agencją doradztwa personalnego Hays i Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych przygotowała raport „BPOland Potential and Prospects”.

    Takie centra usług mogą zajmować się praktycznie każdą częścią działalności firmy, która decyduje się na outsourcing. Może to być też własna firma, otwierana w Polsce specjalnie do obsługi danej gałęzi przedsiębiorstwa.

    To może być działalność informatyczna, księgowa, bankowa, to mogą być fundusze, które przenoszą część obsługi do innych firm czy to może być np. zarządzanie umowami najmu – wyjaśnia Joanna Mroczek. – Banki, których kluczową działalnością są finanse, niekoniecznie muszą się zajmować wynajmem powierzchni biurowej, a ponieważ wynajmują jej dużo, przenoszą obsługę i zarządzanie tymi umowami najmu do innej firmy.

    Polski rynek BPO rozwija się bardzo dynamicznie, szybciej niż w Indiach, które przez lata stały się symbolem outsourcingu. Większość zachodnich korporacji tam właśnie prowadzi część swojego biznesu.

    – Cała gospodarka indyjska czy chińska w dużej mierze opiera się na świadczeniu usług dla Europy Zachodniej, dla Stanów Zjednoczonych, natomiast zauważamy, że w Polsce otwiera się znacznie szybciej i znacznie więcej tego typu przedsięwzięć – mówi ekspertka CBRE. – Roczny wzrost zatrudnienia to jest ponad 20 proc., podczas gdy wzrost zatrudnienia w Indiach już trochę słabnie, więc to jest bardzo dobra informacja dla nas. W tej chwili centra usług zatrudniają ponad 110 tys. ludzi, to jest rzeczywiście dużo.

    W maju 2013 roku 43 krakowskie centra outsourcingu oferowały ponad 25 tys. miejsc pracy a 55 warszawskich ośrodków miało w tym czasie prawie 19 tys. pracowników. W 38 centrach położonych we Wrocławiu liczba miejsc pracy wynosiła ponad 18 tys. W tym ostatnim przypadku roczny wzrost sięgnął 46 proc.

    To, że tak dużo firm wchodzi do Polski i one przede wszystkim zwiększają swoje zatrudnienie, to jest bardzo dobry sygnał dla nas. Nawet jeżeli nigdy nie będziemy konkurować z Indiami i Chinami, bo tam stawia się na ilość, u nas coraz częściej na jakość. To jest dobry sygnał - mówi Joanna Mroczek.

    Jakość usług i edukacji najważniejsza dla rozwoju

    Wszystkie firmy, które decydują się przenieść część biznesu do Polski łączy to, że potrzebują dobrze wyszkolonych pracowników. Liczy się znajomość języków obcych, w cenie są absolwenci kierunków inżynieryjnych i związanych z nowoczesnymi technologiami. Tych u nas jest coraz więcej, między innymi dzięki wprowadzeniu tzw. kierunków zamawianych na polskich uczelniach. Polskie centra BPO mają też już kadrę wykształconą przez siebie w ciągu ostatnich lat rozwoju firm, co sprawia, że atrakcyjność naszego kraju jest jeszcze wyższa.

    - Firmy poświęciły dużo czasu i energii na wykształcenie tych ludzi, na wprowadzenie tych procesów, co nie jest takie łatwe i oczywiste, poświęciły sporo czasu na współpracę z uczelniami, żeby te uczelnie kształciły ludzi, których oni oczekują – mówi Mroczek.

    Dlatego też przyszłość polskiego sektora BPO jest w najbliższych latach niezagrożona – nawet przez tańszych pracowników, np. z Ukrainy.

    - Oczywiście wiadomo, być może za 20 lat firmy dojdą do wniosku, że tak jak szybko otworzyły się w Polsce, tak szybko otworzą na Ukrainie, gdzie będą o 30 proc. niższe koszty. Ponieważ dużo zainwestowały już w Polskę, myślę, że będą nadal się rozwijać. Bardziej bym powiedziała, że pójdziemy w jakość, a nie w ilość – przewiduje ekspertka CBRE

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.