Newsy

Rośnie popularność pracy tymczasowej. Co dziesiąty pracownik tymczasowy zostaje zatrudniony na etat

2016-03-31  |  06:35

Wartość rynku agencji zatrudnienia w Polsce szacuje się już na 6,5 mld zł. Łączna liczba pracowników tymczasowych przekroczyła 700 tys. Rośnie też liczba przepracowanych przez nich godzin. W ubiegłym roku każdy pracownik tymczasowy w agencjach członkowskich Polskiego Forum HR przepracował średnio 65 dni. Praca tymczasowa otwiera drogę do stałego zatrudnienia – co dziesiąty pracownik tymczasowy zostaje w danej firmie na etacie.

Pracownicy tymczasowi pracują coraz więcej. W zeszłym roku odnotowaliśmy wzrost FTE, czyli liczby przepracowanych godzin w przeliczeniu na pełne etaty, na poziomie 15 proc., co jest ciekawym zjawiskiem, biorąc pod uwagę to, że liczba pracowników tymczasowych nie zwiększyła się aż tak dynamicznie – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Zielińska, kierownik Polskiego Forum HR.

Liczba pracowników tymczasowych utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Zatrudnionych przez agencje członkowskie PFHR było w 2015 roku ponad 254 tys. Całkowitą liczbę w Polsce szacuje się na 708 tys. Z raportu „Rynek Agencji Zatrudnienia w 2015 roku” przygotowanego przez Polskie Forum HR wynika natomiast, że wydłużył się średni okres zatrudnienia pracowników tymczasowych. Jedna zatrudniona osoba pracowała w ubiegłym roku przeciętnie przez około 65 dni. W 2014 roku było to 56 dni.

Agencje już od kilku lat, odkąd wyszliśmy z kryzysu w 2010 roku, odnotowują znaczne wzrosty, zarówno w liczbie pracowników tymczasowych, liczbie przepracowanego przez nich czasu, jak i w obrotach. Wzrosty są kilkunastoprocentowe w ciągu roku – zaznacza Agnieszka Zielińska.

Od 2011 roku liczba agencji zatrudnienia rośnie w bardzo szybkim tempie. W ubiegłym roku powstało 1,6 tys. agencji, łącznie na rynku działa ich blisko 6 tys., o ponad 800 więcej niż rok wcześniej, to jeden z wyższych wyników w Europie. Polski rynek jest jednak bardzo rozdrobnioniony.  

Rośnie również popularność pracy tymczasowej wśród pracodawców. Już co trzeci pracodawca użytkownik w Polsce współpracuje z agencjami członkowskimi PFHR. W 2015 roku z ich usług skorzystało 5,1 tys. firm

Pracodawcy potrzebują elastycznych rozwiązań w zatrudnieniu. Jeśli to nie będzie praca tymczasowa, która jest dość dobrze uregulowana, będą to inne formy, głównie samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne – podkreśla Zielińska. – W przypadku pracy tymczasowej można zawierać umowy cywilnoprawne. W PFHR tylko 8 proc. pracowników tymczasowych jest zatrudnionych na podstawie właśnie takiej umowy, 92 proc. zaś na podstawie umowy o pracę na czas określony.

Jak podkreśla, praca tymczasowa jest szansą dla osób rozpoczynających karierę zawodową i kobiet, które wracają na rynek po przerwie związanej z macierzyństwem.

Praca tymczasowa pozwala wielu osobom na wejście na rynek pracy. Duża część pracowników tymczasowych to osoby do 26 roku życia. Praca tymczasowa jest dla nich pierwszym doświadczeniem zawodowym. Charakterystyką polskiego rynku pracy tymczasowej jest też bardzo wysoki odsetek kobiet – około 47 proc. To pokazuje, że ta praca rzeczywiście pomaga im w wielu przypadkach wrócić na rynek pracy – tłumaczy Zielińska.

Praca tymczasowa pomaga też w znalezieniu stałej pracy. Szacunki PFHR wskazują, że ponad 12–15 proc. pracowników tymczasowych znajduje zatrudnienie na stałe u pracodawcy użytkownika. Jednocześnie zmienia się profil pracownika tymczasowego. Dotychczas dominował on w prostych pracach produkcyjnych. W ubiegłym roku wzrosło natomiast zatrudnienie pracowników tymczasowych w usługach.

W tym roku kondycja branży będzie w dużej mierze zależeć od zmian legislacyjnych. Zapowiadane zmiany prawne w zakresie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych mogą ograniczyć działalności agencji pracy tymczasowej. Konieczność spełnienia większej liczby warunków dla otrzymania certyfikatu agencji, wprowadzenie gwarancji ubezpieczeniowych i finansowych mogą negatywnie wpłynąć na sytuację na rynku.

Rynek pracy od 2015 roku zmienia się dynamicznie pod względem legislacyjnym. Mieliśmy zmianę w Kodeksie pracy dotyczący umów na czas określony, które przyczyniły się do wzrostu zainteresowania usługami agencji zatrudnienia, choć może się to jeszcze zmienić. Z drugiej strony zaczyna się debata na temat zatrudnienia pracowników tymczasowych, która idzie w kierunku porządkującym, ale i ograniczającym możliwości zatrudnienia pracowników – ocenia Agnieszka Zielińska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.