Newsy

Rośnie znaczenie firm rodzinnych na rynku pracy. Co trzecia młoda osoba chce pracować w takiej firmie

2016-11-16  |  06:35
Mówi:Katarzyna Rek, Grupa On Board Think Kong

Sebastian Margalski, Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych

  • MP4
  • Aktualizacja 2016-11-16 godz. 15:13

    Ponad 70 proc. polskich przedsiębiorstw to firmy rodzinne. Jak pokazują wyniki badań, młodzi pracownicy chętnie wybraliby pracę w takim przedsiębiorstwie. Mają one wizerunek pracodawców, którzy dbają o pracownika i u których można liczyć na wysokie zarobki oraz stabilność zatrudnienia.

    Z badania Grupy On Board Think Kong przeprowadzonego przez SW Research wynika, że co trzeci kandydat w grupie wiekowej 25–34 lata chętniej wybrałby pracę w firmie rodzinnej niż innym przedsiębiorstwie.

    – W kampaniach employer brandingowych czy ogłoszeniach rekrutacyjnych przedsiębiorstwa rodzinne powinny podkreślać zaangażowanie założycieli w życie firmy, bliskie relacje z pracownikami, ale również kulturę organizacyjną oraz wartości firmowe, ponieważ te ostatnie są coraz istotniejsze przy wyborze pracodawcy, szczególnie dla młodych pracowników – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Rek, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Grupy On Board Think Kong.

    Jak mówią przedstawiciele firm rodzinnych, jako pracodawcy nadal stoją oni przed wieloma wyzwaniami związanymi z rozwojem swojej działalności i walką o najlepszych pracowników.

    Kandydaci z generacji Y docenią autentyczną komunikację opartą o angażujące treści, budujące społeczność wokół danej marki. A przy tym przedstawienie korzyści wynikających z pracy w firmie rodzinnej w formie emocjonującej opowieści może mieć duże pole rażenia w komunikacji – mówi Katarzyna Rek.

    Aby móc efektywnie konkurować z otoczeniem rynkowym i wzmacniać pozycję atrakcyjnego pracodawcy, przedsiębiorstwa rodzinne powinny sięgać po różne formy pomocy, niezbędne dla ich działalności operacyjnej. Według pracujących Polaków ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój firm rodzinnych jest wsparcie administracji publicznej. Badani uważają, że jego najatrakcyjniejszą formą są ulgi podatkowe. Twierdzi tak 2/5 respondentów. Niewiele mniej, bo 39 proc. Polaków, wskazało na dofinansowanie w obszarze badań i rozwoju.

    37 proc. badanych uznało z kolei, że znaczącą rolą państwa powinno być zaangażowanie w promocję firm rodzinnych na zagranicznych rynkach. 35 proc. respondentów wskazało na przydatne doradztwo biznesowe, a 32 proc. na konsultacje prawne.

    – Jeżeli mówimy o firmach rodzinnych głównie jako reprezentantach środowiska MŚP, to rzeczywiście przedsiębiorcy nie zauważają specjalnego wsparcia ze strony administracji. Wprost przeciwnie, uważają, że pewną niesprawiedliwością społeczną jest to, że rząd wspiera i finansuje często ekspansję zagranicznych firm, nie wspierając w żaden sposób przedsiębiorczości w Polsce, przede wszystkim tej rodzinnej – mówi Sebastian Margalski ze Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

    –  Firmy rodzinne, chcąc ubiegać się o różne formy wsparcia, powinny na bieżąco monitorować zachodzące zmiany legislacyjne, gospodarcze, polityczne, a także decyzje odnośnie do uruchamianych programów rozwojowych. Równolegle warto postawić na budowanie trwałych relacji z władzami poprzez inicjatywy sektorowe, pozycjonowanie eksperckie, debaty czy konsultacje – dodaje Katarzyna Rek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.