Mówi: | Tomasz Misiak |
Funkcja: | prezydent rady nadzorczej |
Firma: | Work Service |
Sezon wakacyjny generuje nowe miejsca pracy. Pracodawcy kuszą wyższymi stawkami
W wakacje pojawia się nawet o 80 proc. więcej stanowisk pracy niż w miesiącach poza sezonem, większość z nich w turystyce i gastronomii. To przede wszystkim usługi (w restauracjach, brach, hotelach), ale i produkcja (np. w browarach). Pracodawcy, którzy pilnie potrzebują pracowników sezonowych, kuszą ich nawet o 20-30 proc. wyższymi stawkami. Jednak wciąż często w poszukiwaniu wyższych zarobków, Polacy wyjeżdżają pracować za granicą.
– Stawki pracowników sezonowych są z reguły są o 20-30 proc. wyższe niż zatrudnionych na stałe – mówi Misiak. – W zależności od miejsca pracy w Polsce możemy liczyć na stawki 10-15 zł brutto przy prostych pracach typu kelner, obsługa hotelowa, recepcja, praca w magazynie czy przy produkcji. Zagranicą stawki są znacznie atrakcyjniejsze. Możemy liczyć na kwoty od 8 do 20 euro, w zależności od tego, w jak prestiżowym i obleganym przez turystów miejscu pracujemy.
Przedstawiciel Work Service radzi traktować prace sezonowe nie tylko jako krótkotrwałą przygodę, ale szansę na nawiązanie kontaktu z firmą, które może skutkować trwałym zatrudnieniem. Poza tym dla młodych ludzi często jest szansą na zdobycie cennego doświadczenia.
– Praca sezonowa pozwala osobom starszym dorobić sobie do emerytury, a osobom młodym zdobyć doświadczenie, oderwać się od codzienności, nauki czy szkoły – podkreśla Tomasz Misiak.
Tym bardziej, że możliwości jest wiele. Zapotrzebowanie na pracowników sezonowych występuje nie tylko w okresie wakacji, ale również np. przed świętami.
– Lepiej nie odrzucać takich prac tylko dlatego, że mają krótkotrwały charakter. Gdyby ktoś mądrze podszedł do sprawy i był elastyczny, mógłby podejmować prace i zatrudnienie właściwie w całym roku, korzystając z różnych firm, różnych możliwości sezonowego zatrudnienia – twierdzi ekspert.
Wyjazdy po pracę za granicę
– W tej chwili ulubionym kierunkiem wyjazdów Polaków na prace sezonowe są Niemcy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Misiak, prezydent rady nadzorczej firmy Work Service. – Polacy często wyjeżdżają także do krajów śródziemnomorskich, gdzie podejmują pracę w HO-RE-CA, czyli Międzynarodowym Związku Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych.
Kiedyś dominowały prace w rolnictwie, dziś Polacy znajdują zatrudnienie głównie w usługach. Podobnie jest w Polsce. Pracownicy sezonowi potrzebni są np. w obsłudze hotelowej czy, w restauracjach jako kucharze bądź kelnerzy.
– Nie należy zapominać o firmach, które mają w tym okresie wzmożone zapotrzebowanie na produkcje. Wypijamy hektolitry piwa w czasie wakacyjnym i to piwo ktoś musi wyprodukować. Nie mówiąc już o zimnych lodach, które każdy Polak kocha podczas upałów, a wzmożona produkcja wymaga większego zatrudnienia – zauważa Misiak.
Czytaj także
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.