Newsy

Spółki kolejowe inwestują w zwiększenie bezpieczeństwa pracowników

2015-11-30  |  06:50
Mówi:Łukasz Górnicki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa
  • MP4
  • Ochrona zdrowia pracowników i bezpieczeństwo pracy to dla firm z branży kolejowej trudne zadanie. Wprawdzie kwestie te są regulowane przez bardzo szczegółowe przepisy, ale od spółek wymaga to znaczących inwestycji i starań. Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa jest rutyna.

    Na kolei obowiązuje szereg bardzo szczegółowych przepisów. Mogłoby się wydawać, że to wystarczy, aby praca była bezpieczna – nic bardziej mylnego. Trzeba dbać o bezpieczeństwo każdego dnia i walczyć z największym wrogiem, jakim jest rutyna – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Górnicki, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. – Zarząd LHS w ostatnim czasie podjął bardzo dużo decyzji, które mają się przyczynić do podniesienia bezpieczeństwo.

    PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa to znaczący pracodawca w południowo-wschodniej Polsce – zatrudnia blisko 1,3 tys. osób. Kwestie bezpieczeństwa dotyczą również kilkuset współpracujących z PKP LHS firm.

    To dbanie o bezpieczeństwo zaczyna się od najprostszych rzeczy, od chodzenia w kasku tam, gdzie jest to wymagane, od używania odpowiednich narzędzi tam, gdzie muszą być one użyte w odpowiedni sposób, aż po inwestycje, które powodują, że praca naszych pracowników jest bezpieczna – wyjaśnia Łukasz Górnicki.

    Za te działania i inwestycje spółka została nagrodzona w konkursie organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”. Podczas gali podsumowującej konkurs, która odbyła się na Zamku Królewskim w Warszawie, spółka PKP LHS otrzymała nagrodę i została wpisana na Złotą Listę Pracodawców.

    W prace nad zwiększaniem bezpieczeństwa pracy zaangażowani są też sami pracownicy. Jak podkreśla prezes Górnicki, jest to jeden z elementów szeroko prowadzonego wolontariatu pracowniczego. Zatrudnieni w PKP LHS włączają się również w akcje na rzecz ochrony środowiska. Spółka jest organizatorem cyklicznej akcji sprzątania Roztoczańskiego Parku Narodowego – na początku października 2015 roku już po raz czwarty odbyła się akcja wolontariatu pracowniczego o nazwie „EKOlogiczni”. Za swoją aktywność firma otrzymała wyróżnienie w raporcie „Społeczna odpowiedzialność biznesu” przygotowywany cyklicznie przez „Gazetę Finansową” oraz portal RaportCSR.pl.

    Działamy na rzecz przyrody, czyli bierzemy czynny udział w sprzątaniu Roztoczańskiego Parku Narodowego. Podejmujemy też działania, które mają przyczynić się do tego, żeby nasza działalność przewozowa jak najmniej niekorzystnie wpływała na środowisko – mówi prezes zarządu PKP LHS.

    W swoich działaniach PKP LHS koncentruje się też na minimalizowaniu wpływu eksploatacji linii kolejowej na przyrodę parku. Jak podkreśla Górnicki, przewóz ciężkich ładunków na linii o długości ponad 400 km może być uciążliwy dla osób mieszkających w jej pobliżu, dlatego spółka inwestuje np. w wyciszanie torów czy bardziej ekologiczne lokomotywy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.