Mówi: | Łukasz Górnicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa |
Spółki kolejowe inwestują w zwiększenie bezpieczeństwa pracowników
Ochrona zdrowia pracowników i bezpieczeństwo pracy to dla firm z branży kolejowej trudne zadanie. Wprawdzie kwestie te są regulowane przez bardzo szczegółowe przepisy, ale od spółek wymaga to znaczących inwestycji i starań. Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa jest rutyna.
– Na kolei obowiązuje szereg bardzo szczegółowych przepisów. Mogłoby się wydawać, że to wystarczy, aby praca była bezpieczna – nic bardziej mylnego. Trzeba dbać o bezpieczeństwo każdego dnia i walczyć z największym wrogiem, jakim jest rutyna – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Górnicki, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. – Zarząd LHS w ostatnim czasie podjął bardzo dużo decyzji, które mają się przyczynić do podniesienia bezpieczeństwo.
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa to znaczący pracodawca w południowo-wschodniej Polsce – zatrudnia blisko 1,3 tys. osób. Kwestie bezpieczeństwa dotyczą również kilkuset współpracujących z PKP LHS firm.
– To dbanie o bezpieczeństwo zaczyna się od najprostszych rzeczy, od chodzenia w kasku tam, gdzie jest to wymagane, od używania odpowiednich narzędzi tam, gdzie muszą być one użyte w odpowiedni sposób, aż po inwestycje, które powodują, że praca naszych pracowników jest bezpieczna – wyjaśnia Łukasz Górnicki.
Za te działania i inwestycje spółka została nagrodzona w konkursie organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”. Podczas gali podsumowującej konkurs, która odbyła się na Zamku Królewskim w Warszawie, spółka PKP LHS otrzymała nagrodę i została wpisana na Złotą Listę Pracodawców.
W prace nad zwiększaniem bezpieczeństwa pracy zaangażowani są też sami pracownicy. Jak podkreśla prezes Górnicki, jest to jeden z elementów szeroko prowadzonego wolontariatu pracowniczego. Zatrudnieni w PKP LHS włączają się również w akcje na rzecz ochrony środowiska. Spółka jest organizatorem cyklicznej akcji sprzątania Roztoczańskiego Parku Narodowego – na początku października 2015 roku już po raz czwarty odbyła się akcja wolontariatu pracowniczego o nazwie „EKOlogiczni”. Za swoją aktywność firma otrzymała wyróżnienie w raporcie „Społeczna odpowiedzialność biznesu” przygotowywany cyklicznie przez „Gazetę Finansową” oraz portal RaportCSR.pl.
– Działamy na rzecz przyrody, czyli bierzemy czynny udział w sprzątaniu Roztoczańskiego Parku Narodowego. Podejmujemy też działania, które mają przyczynić się do tego, żeby nasza działalność przewozowa jak najmniej niekorzystnie wpływała na środowisko – mówi prezes zarządu PKP LHS.
W swoich działaniach PKP LHS koncentruje się też na minimalizowaniu wpływu eksploatacji linii kolejowej na przyrodę parku. Jak podkreśla Górnicki, przewóz ciężkich ładunków na linii o długości ponad 400 km może być uciążliwy dla osób mieszkających w jej pobliżu, dlatego spółka inwestuje np. w wyciszanie torów czy bardziej ekologiczne lokomotywy.
Czytaj także
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-03: UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-02-06: Od przyrody zależy połowa światowego PKB. Za mało się mówi o jej roli i konieczności odbudowy ekosystemów
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.