Newsy

Świąteczne prezenty od pracodawcy mogą być zwolnione z podatku PIT

2015-12-16  |  06:40

Prezent świąteczny od pracodawcy jest traktowany jako przychód i pracownik musi od niego zapłacić podatek. Wyjątkiem są jednak sytuacje, gdy wartość prezentu nie przekracza 380 zł (w skali roku), a jego zakup był sfinansowany ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Można to zwolnienie zastosować np. do gotówki czy karty przedpłaconej. Zwolnieniu z podatku nie będzie jednak podlegał kupon podarunkowy.

Opodatkowanie prezentów czy upominków dla pracowników jest różne w zależności od tego, jakie jest źródło finansowania tego rodzaju prezentów – mówi agencji Newseria Biznes Kalina Figurska-Rudnicka z Kancelarii MDDP.

Prezenty zakupione ze środków obrotowych firmy będą co do zasady traktowane jako przychód pracownika. Ich wartość powinna więc być doliczona przez pracodawcę do podstawy opodatkowania zatrudnionego i powiększyć należny podatek. Wyjątkiem mogą być prezenty, które będą wykorzystywane przez pracownika podczas wykonywania jego obowiązków służbowych, np. akcesoria biurowe. Wówczas zgodnie z interpretacją organów podatkowych nie ma osobistej korzyści majątkowej po stronie samego pracownika.

Jeżeli środki na zakup prezentów zostaną pobrane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a regulamin ZFSŚ będzie przewidywał taką możliwość, jeżeli wartość tych prezentów zostanie zróżnicowana zgodnie z materialną sytuacją pracowników i w ciągu roku nie przekroczy ona 380 zł na pracownika, to nie dojdzie do powstania przychodu opodatkowanego po stronie pracownika – wyjaśnia Figurska-Rudnicka.

Zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych mogą być nie tylko prezenty, lecz także gotówka i karty przedpłacone. Organy podatkowe odróżniają je od talonów, bonów i voucherów, które nie mogą podlegać zwolnieniu (bez względu na źródło finansowania). Karty pełnią funkcję podobną do gotówki czy karty płatniczej, podczas gdy bony zakupowe służą raczej wymianie na towar w określonym sklepie.

Karty są korzystne również dla pracodawcy z punktu widzenia podatku VAT, ich sprzedaż przez podmiot zewnętrzny nie będzie podlegała podatkowi VAT – mówi ekspertka MDDP.

Zakup prezentów oznacza też określone obowiązki podatkowe dla pracodawcy. Przeznaczone na ten cel środki firma może wrzucić w koszty uzyskania przychodu i tym samym pomniejszyć zobowiązanie wobec urzędu skarbowego z tytułu podatku dochodowego.

Prezenty to budowanie relacji, motywowanie pracowników do dalszej współpracy i to ma związek pośredni z zabezpieczeniem źródła przychodu. W związku z czym tego rodzaju wydatki mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Wyjątkiem są towary wymienione w katalogu w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli np. alkohol. Alkohol nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli jest kupowany przez pracodawcę i przekazywany pracownikom – mówi Kalina Figurska-Rudnicka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.