Newsy

W Polsce przybywa inicjatyw na rzecz poprawy sytuacji osób LGBT+. Dużą rolę odgrywają w tym firmy

2022-10-27  |  06:05
Mówi:Alex Bielecki, NatWest Group, współorganizator konkursu LGBT+ Diamonds Award
Karolina Kędziora, prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego
  • MP4
  • 43 proc. społeczeństwa w Polsce jest życzliwie nastawione wobec osób LGBT+ – wynika z ubiegłorocznego badania Funduszu dla Odmiany. Kiedy jednak osoby sojusznicze są pytane o to, jak dużą stanowią grupę, odpowiadają, że ok. 5–10 proc. – To pokazuje, że wciąż za mało o tym mówimy – podkreśla Alex Bielecki z NatWest Group, firmy inicjującej konkurs LGBT+ Diamonds Awards. Celem tej inicjatywy jest nagradzanie osób i instytucji zaangażowanych w tworzenie inkluzywnego otoczenia, a także firm za ich działania na rzecz różnorodności. Takie inicjatywy mają w pewnym sensie rekompensować braki w polskim prawie.

    – Na przestrzeni kilku lat widzimy pozytywne zmiany dotyczące sytuacji osób LGBT+ w Polsce, natomiast niestety ostatnie badania też wskazują na to, że 43 proc. osób LGBT nadal czuje się wykluczone i dyskryminowane w społeczeństwie. Tak wynika z badań Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Z innych badań wynika też niestety, że na tle innych państw europejskich Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc pod względem równouprawnienia osób LGBT. Dlatego wniosek z tych wszystkich badań jest taki, że jest ogrom jeszcze nadal pracy przed nami – mówi agencji Newseria Biznes Alex Bielecki.

    Sytuację w Polsce może zobrazować ranking ILGA-Europe, w którym w tym roku po raz trzeci z rzędu nasz kraj znalazł się w europejskim ogonie i na ostatniej pozycji w UE pod względem poziomu równouprawnienia osób LGBT+. Gorsze oceny zgarnęło pięć krajów szeroko rozumianej Europy: Białoruś, Rosja, Armenia, Turcja i Azerbejdżan.

    Przedstawione w 2020 roku badanie Agencji Praw Podstawowych UE („A long way to go for LGBTI equality”) pokazało, że w Polsce na przestrzeni pięciu lat przemoc i dyskryminacja wobec osób LGBT+ wzrosły. Jako główną przyczynę badani wskazali negatywny stosunek polityków i rządzących. 96 proc. odpowiedziało, że uprzedzenia wobec osób LGBTI nie są zwalczane przez organy władzy publicznej. To powoduje duże poczucie osamotnienia, zagrożenia, a także strach przed ujawnieniem swojej orientacji. Przykładowo w Polsce 60 proc. osób LGBT+ boi się trzymać partnera lub partnerkę za rękę w miejscu publicznym, podczas gdy w Finlandii odpowiedziało tak 13 proc. badanych.

    To też przekłada się na osamotnienie osób, które są życzliwe wobec społeczności LGBT+, ale jednocześnie obawiają się deklaracji swoich przekonań. Chociaż 43 proc. polskiego społeczeństwa uważa się za takie osoby, to są przekonani, że należą do wąskiej grupy 5–10 proc. (dane z badań „Narracje dla odmiany. Badanie potencjału sojuszniczego” Funduszu dla Odmiany przytaczane przez NatWest Group). Jak podkreślają inicjatorzy konkursu LGBT+ Diamonds Awards, jednym ze sposobów przełamania tych obaw jest współpraca z osobami, które działają w podobnym obszarze.

     Liczne osoby, które działają społecznie, ale również firmy i organizacje pozarządowe wdrażają działania, które budują inkluzywność i tolerancję w miejscach pracy i przestrzeniach społecznych. W konkursie LGBT+ Diamonds Awards nagradzamy je m.in. za wdrażanie inkluzywnych szkoleń w miejscach pracy czy oferowanie benefitów, które nie wykluczają nikogo ze względu na orientację seksualną czy tożsamość płciową – mówi współorganizator konkursu.

    W tym roku do konkursu LGBT+ Diamonds Awards wpłynęła rekordowa liczba – 160 zgłoszeń. Rekordowa była też liczba wspierających tę inicjatywę partnerów. To pokazuje, że nie tylko zaangażowanie w działania na rzecz osób LGBT+ rośnie, lecz także coraz częściej się o tym mówi i się tym chwali. Robią to również firmy, które budują u siebie kulturę różnorodności.

     Zaangażowanie rośnie na wielu płaszczyznach. Zostały nagrodzone działania związane z szeroko pojętą edukacją również w miejscach pracy, ze wsparciem rodzin dzieci transpłciowych, z reprezentowaniem osób LGBT w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji, działania związane z organizacją marszów równości i wyjazdów aktywistycznych dla młodzieży. I to pokazuje, że największą siłę mamy w momencie, kiedy działamy razem – podkreśla przedstawiciel NatWest Group.

    Jednym z laureatów tegorocznej edycji konkursu – w dziedzinie Partnerstwo Roku – zostało Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego. To stowarzyszenie prawników i prawniczek, które od początku swojej 15-letniej działalności pomaga osobom LGBT+ walczyć w sądach o swoje prawa.

    – Nominacja dla naszej organizacji do nagrody LGBT+ Diamonds jest bardzo ważna i oznacza, że nasza wieloletnia praca jest dostrzegana i doceniana. Nasza praca polega na często wieloletniej batalii, bardzo długo musimy często czekać na jakiś sukces, na wygraną, niektóre sprawy trwają nawet 10 lat – mówi Karolina Kędziora, radczyni prawna i prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego.

    10 lat PTPA czekało na wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie kobiety, która została pozbawiona prawa do opieki nad dzieckiem z tego powodu, że po rozwodzie z mężem związała się z inną kobietą. Sprawa rozstrzygnęła się we wrześniu ub.r. z korzyścią dla skarżącej się mamy.

    – Inna sprawa sprzed paru dobrych lat, ale pierwsza, precedensowa w orzecznictwie krajowym, to dyskryminacja mężczyzny w zatrudnieniu, który został zwolniony z pracy tylko dlatego, że jego pracodawca zobaczył w relacji telewizyjnej, że bierze on udział w krakowskim marszu równości na rzecz praw osób LGBT+. To była pierwsza sprawa w Polsce, w której sąd zastosował definicję dyskryminacji przez asocjację, czyli nie interesował się orientacją seksualną naszego klienta, tylko tym, że ze względu na uczestnictwo w marszu, powiązanie go z osobami LGBT+ został wyrzucony z pracy – mówi Karolina Kędziora. – Obecnie zajmujemy się bardzo ciekawą sprawą mężczyzny, który był szykanowany ze względu na przesłankę LGBT+ w działalności związku zawodowego. Takiej sprawy jeszcze też w Polsce nie było.

    Jak podkreśla, rzeczywistość prawna w przypadku osób LGBT+ jest bardzo trudna. Z jednej strony w kwestii zatrudnienia społeczność tę chronią przepisy przyjęte na forum unijnym, z drugiej strony jej przedstawiciele boją się walczyć o swoje prawa w przypadku jakichś naruszeń w obawie przed wystawieniem się na ocenę opinii publicznej, stygmatyzacją, krytyką czy wykluczeniem. Tym bardziej inicjatywy firm tworzących inkluzywne miejsca pracy, w których osoby LGBT+ czują się dobrze, są tak istotne.

     Prawo krajowe wciąż nie chroni osób LGBT+ przed mową nienawiści, przestępstwami motywowanymi nienawiścią na tle orientacji seksualnej, transpłciowości. I to jest ogromny problem, chociaż my, prawnicy i prawniczki, szukamy w przepisach rozwiązań, żeby jak najefektywniej chronić naszych klientów i klientki przed dyskryminacją. To jest duże wyzwanie – mówi prezeska PTPA. – Dzięki temu, że wygrywamy postępowania, przekonujemy opinię publiczną do tego, że warto chodzić do sądu, że warto zaufać wymiarowi sprawiedliwości.

    Rozdanie nagród LGBT+ Diamonds 2022 odbyło się 26 października w Teatrze Studio w Warszawie. Przyznano je w sześciu kategoriach. Poza PTPA wśród nagrodzonych znaleźli się bank BNP Paribas jako Pracodawca roku wspierający osoby LGBT+ oraz Place of Pride z firmy SKANSKA jako Pracownicza sieć LGBT+ roku. Ambasadorką osób LGBT+ została Ewelina Negowetti, edukatorka i mediatorka szkolna, pomagająca rodzicom dzieci transpłciowych w internecie. Inicjatywą roku wspierającą osoby LGBT+ wybrano Koalicję Miast Maszerujących po Równość Osób LGBTQ. Nagrodę w kategorii Lokalna inicjatywa roku zdobyło Koło Naukowe MyGender z Uniwersytetu SWPS, a Nagrodę specjalną odebrała Lambda Warszawa.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.