Newsy

Według prognoz za 5 lat polski sektor informatyczny podwoi swój udział w PKB. Brakuje mu jednak globalnej marki

2014-05-27  |  06:50

Polscy informatycy należą do światowej czołówki. To na Dolnym Śląsku powstała używana na całym świecie technologia 4G, a zagraniczne koncerny zaciekle walczą o informatyków z Wrocławia czy Krakowa. Mimo to na razie nie udało się zbudować znanej na całym świecie polskiej marki. Powoli zaczynają się jednak pojawiać pewne nisze, jak np. gry komputerowe. Znacznie branży teleinformatycznej w gospodarce będzie wciąż rosło – za 5 lat będzie wytwarzać 1/10 polskiego PKB.

 – Mamy najlepszych informatyków na świecie. To nad czym ubolewam, to fakt, że nie mamy polskiej marki informatycznej, ale cały czas nad tym pracujemy. Kadry menadżerskie kształcimy od 25 lat i myślę, że jednak to pozwoli nam na wytworzenie zarówno własnej marki teleinformatycznej, jak i na posiadanie menadżerów na wysokich stanowiskach w firmach matkach, w firmach korporacyjnych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Ciepluch, szef centrum technologicznego Nokia Solutions and Networks.

W 2013 r. sektor teleinformatyczny wytworzył 5 proc. polskiego PKB. Branża odpowiadała też za 7,5 proc. wartości eksportu i 3 proc. miejsc pracy – wynika z danych Ministerstwa Gospodarki. Co roku sektor rośnie o blisko 8 proc., dzięki czemu w 2020 r. ma generować od 9 proc. do 13 proc. polskiego PKB. Działa w nim ok. 1,5 tys. dużych firm i 50 tys. z sektora MŚP. Koncentrują się one głównie w największych miastach: Warszawie, Krakowie, a przede wszystkim w stolicy Dolnego Śląska.

Takie miasto jak Wrocław, które potocznie jest też nazywane IT hubem Polski, ciągle poszukuje pracowników w obszarze teleinformatycznym. Firmy muszą ze sobą konkurować, żeby przyciągnąć jak najlepszych pracowników. Polska ma ku temu potencjał. Dla firmy takiej jak Nokia Solutions and Networks decyzja, dlaczego wchodzimy do Polski, była podjęta pod wpływem informacji o łatwym dostępie do kadr – wyjaśnia Bartosz Ciepluch.

Obecnie we Wrocławiu coraz trudniej jest znaleźć informatyków. Dzięki temu mogą oni dyktować warunki na rynku pracy. Wysokie płace, atrakcyjne pakiet socjalne itp. sprawiają, że niekiedy koszty pracy są tu wyższe niż w Niemczech. To problem dla mniejszych, polskich firm, których nie stać na zaoferowanie takich warunków, jakie dają zagraniczne koncerny.

– Konkurencja i walka o pracownika jest dość duża. Rynek IT, rynek teleinformatyczny jest rynkiem pracownika. To pracownik decyduje, dlaczego przychodzi do firmy. I bardzo często obserwuję, że wypłata wcale nie jest tego powodem, a raczej to, czy może pracować nad innowacyjnymi projektami –  uważa Ciepluch.

To właśnie wysokie kwalifikacje miejscowych pracowników zadecydowały o tym, że to tutaj stworzono i rozwinięto technologię 4G. Sieć 4G umożliwiała rozwój szybkiego internetu, w tym mobilnego, co ma szczególne znaczenie dla korzystania z usług online, multimediów czy gier. 

Nokia Solutions and Network (NSN) jest jednym z trzech dostawców takich rozwiązań na świecie. Wszyscy operatorzy w Polsce korzystają z rozwiązań NSN. Można powiedzieć, że technologia 4G od szkiców, od specyfikacji, poprzez rozwój, testowanie, została zrobiona we Wrocławiu. Teraz główną technologią, która jest w rozwoju, w badaniach, jest to technologia 5G. Technologia, która wejdzie pod strzechy w 2020 roku – wyjaśnia dyrektor w Nokia Solutions and Networks.

Nic nie wskazuje na to, żeby popyt na innowacje projekty ICT miał spadać w najbliższym czasie. Rosnące znaczenie tej branży wynika wprost ze zmian technologicznych, jakie przechodzi obecnie polska gospodarka. Polskie firmy działające w warunkach otwartej gospodarki oraz wspólnego rynku UE są zmuszone inwestować w nowy sprzęt, oprogramowanie i usługi, by utrzymywać konkurencyjność. Ważnym klientem sektora ICT jest także administracja, która stopniowo przechodzi proces informatyzacji.

Wysokie zamówienia ze strony firm i sektora publicznego częściowo są zasługą środków unijnych. W latach 2007-2013 PARP przeznaczyła na wsparcie projektów ICT ponad 15 mld zł. Obecnie obowiązujący Program Operacyjny Inteligentny Rozwój ma zwiększyć potencjał innowacyjny polskich firm i ułatwić im zagraniczną ekspansję. To będzie sprzyjało dalszemu wzrostowi zatrudnienia i płac, jakie dostają informatycy.

 Dwa lata temu liczba pracowników we Wrocławiu wynosiła około 1,3 tys. ludzi. Aktualnie jest ich ponad 1,9 tys. i cały czas ta liczba rośnie w zależności od potrzeb biznesowych. Strategia firmy mówi o tym, żeby rozwijać się w Polsce, rozwijać się we Wrocławiu, rozwijać się w Krakowie, bo doświadczenia, które zostały zdobyte na przestrzeni ostatnich 11 lat, mówią o tym, że to jest dobry rynek, żeby tu można rosnąć, rozwijać się   uważa Bartosz Ciepluch. 

Wielu informatyków lub analityków biznesowych nie pracuje w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony, lecz w trybie projektowym. To dlatego pojawia się także wiele ofert pracy na 3 lub 6 miesięcy, które są związane z konkretnymi zamówieniami ze strony klientów. Duża elastyczność rynku pracy dla informatyków to większy wybór projektów, które pozwalają im się lepiej rozwijać czy też realizować własne ambicje. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.