Mówi: | Andrzej Malinowski |
Funkcja: | prezydent |
Firma: | Pracodawcy RP |
Pracodawcy RP: dzięki funduszom unijnym w Polsce nie było kryzysu gospodarczego
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta organizacji Pracodawcy RP, fundusze unijne uchroniły Polskę od kryzysu gospodarczego. Już wkrótce do Polski popłynie kolejny strumień unijnych pieniędzy. Z nowej perspektywy do kraju trafi 85,5 mld euro. Dużą rolę podczas aplikowania o środki unijne przez małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
– To, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, w dużym stopniu jest zasługą funduszy unijnych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski.
Prezydent organizacji Pracodawcy RP pozytywnie ocenia sposób korzystania z funduszy unijnych zarówno w skali kraju, jak i przez poszczególnych przedsiębiorców.
– Spójrzmy na to, co się dzieje dookoła, na te wszystkie zmiany w infrastrukturze i w poszczególnych firmach – wskazuje Andrzej Malinowski. – Dosyć dużo jeżdżę po Polsce, oglądam i przecieram oczy ze zdumienia. Unia Europejska to szansa, z której polscy przedsiębiorcy skorzystali. Więc niewątpliwie to, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, że miała tylko miejscami osłabienia, to w dużym stopniu zasługa funduszy unijnych.
Bardzo dużo rolę w wykorzystaniu funduszy europejskich zdaniem prezydenta organizacji Pracodawcy RP odgrywa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
– To jedna z bardzo ważnych agencji ukierunkowanych na sól polskiej gospodarki, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa – zauważa Malinowski. – Mam wrażenie, że nastąpiły w niej bardzo duże zmiany. Na początku, kiedy była organizacją czysto administrującą, odnosiliśmy często wrażenie, że nie rozumie potrzeb polskich przedsiębiorców. Ostatnie lata jednak były zdecydowanie pozytywne.
Jak zapewnia Andrzej Malinowski, organizacja Pracodawcy RP jest w stałym kontakcie z szefową PARP Bożeną Lublińską-Kasprzak. Na bieżąco przekazywane są jej docierające do organizacji opinie dotyczące funduszy unijnych oraz relacji agencji z przedsiębiorcami.
– Muszę powiedzieć, że pani Lubińska-Kasprzak bardzo szybko na te sugestie reaguje – chwali Malinowski. – Nie zawsze się oczywiście z nimi zgadza, ale reaguje i zdecydowanie próbuje zmieniać funkcjonowanie agencji na lepsze. PARP dysponuje już odpowiednim doświadczeniem. Myślę więc, że będzie bardzo istotną agencją w nowej perspektywie finansowej.
Zgodnie z Umową Partnerstwa, dokumentem określającym strategię wykorzystania pieniędzy z nowej perspektywy unijnej, w ramach poszczególnych funduszy Polska otrzyma ogółem 85,5 mld euro (blisko 360 mld zł według obecnego kursu przeliczeniowego). Największa część (23,8 mld euro, czyli prawie 100 mld zł) trafi na zrównoważony transport i poprawę infrastruktury. Kolej otrzyma ogółem 10,2 mld euro (42,7 mld zł), prawie dwa razy więcej niż w latach 2007-2013.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.