Newsy

KNF chce obniżyć opłaty za nadzór pobierane od Giełdy i KDPW

2012-06-12  |  08:39
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce znacznie obniżyć opłaty ponoszone na rzecz KNF przez GPW i KDPW. Nadzór zamierza do końca czerwca przygotować projekty rozwiązań ustawowych. Nowy model finansowania obejmie opłatami za nadzór także m.in. TFI, domy maklerskie i spółki giełdowe. Szef KNF ma nadzieję, że nowy system będzie obowiązywał od początku 2013 r.

    Komisja Nadzoru Finansowego proponuje, by udział w opłatach z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ponoszonych rocznie przez GPW i KDPW spadł do ok. 41 proc. z około 88 proc. obecnie.

    - Nasza propozycja zakłada obniżenie opłat wnoszonych zarówno przez Giełdę jak i KDPW o ponad 50%. Więc wydaje nam się, że to jest, z punktu widzenia przynajmniej tych dwóch instytucji, propozycja interesująca – mówi przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak.

    Nowy model finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ma objąć też bezpośrednimi opłatami m.in.: domy maklerskie i towarowe domy maklerskie, TFI, spółki publiczne, spółki prowadzące pozagiełdowy rynek regulowany ASO, izby rozliczeniowe i rozrachunkowe.

    - Chcielibyśmy, żeby docelowo, w ostatecznych kształcie te rozwiązania dotyczące całego rynku kapitałowego weszły w życie 1 stycznia 2013 roku. Tak, aby nowy rok budżetowy został rozpoczęty według nowych zasad – dodaje szef KNF.

    Zgodnie z planami opłaty z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym mają być wnoszone co miesiąc. Planowane koszty nadzoru nad rynkiem finansowym w 2012 roku wynoszą około 39 mln zł.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.