Newsy

Kończą się prace nad ustawą wprowadzającą centra usług wspólnych. Mają dać nawet 1 mld zł oszczędności rocznie

2013-11-15  |  06:50

Jeszcze około dwóch miesięcy potrwają prace resortu administracji i cyfryzacji nad tzw. ustawą samorządową. Jej wdrożenie, które nastąpi prawdopodobnie na początku 2015 roku, może przynieść samorządom nawet 1 mld zł oszczędności rocznie. M.in. dzięki centrom usług wspólnych, umożliwiającym samorządom wspólną obsługę administracyjną, finansową czy IT.

 – Wychodzimy z tą ustawą do konsultacji społecznych, do konsultacji ze stroną samorządową, komisji wspólnej rządu i samorządu. W ciągu miesiąca, dwóch będzie odbywała się faza konsultacji, po czym trafimy na Komitet Stały i Radę Ministrów – mówi Magdalena Młochowska, wiceminister administracji i cyfryzacji.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, ustawa wejdzie w życie za niespełna półtora roku. 

 – Centra usług wspólnych umożliwią samorządom wspólną obsługę – mówi Młochowska. – Od samorządów zależało będzie, czy stworzą wspólną obsługę dla wszystkich jednostek organizacyjnych w ramach danego samorządu, czy też pójdą szerzej i będą tworzyć centra usług wspólnych, obsługujących kilkanaście czy kilkadziesiąt samorządów.

W ramach centrów możliwe będą np. wspólne usługi finansowe, administracyjne czy informatyczne. Samorządy samodzielnie określą zakres kompetencyjnych centrów – Młochowska podkreśla, że resort nie zamierza tego regulować odgórnie w ustawie. 

 – My likwidujemy niektóre istniejące do tej pory bariery prawne, jak np. to, że w każdej jednostce organizacyjnej zatrudniony musiał być główny księgowy. Jeżeli będziemy mieć teraz centrum usług wspólnych, to dana jednostka, obsługiwana przez to centrum, nie będzie musiała sama zatrudniać osoby na tym stanowisku – wyjaśnia wiceminister.

Resort ma nadzieję, że samorządy zdecydują się na ściślejszą współpracę. Młochowska przypomina, że 46 proc. samorządów korzysta dziś ze wspólnych centrów dla jednostek oświatowych. Gdyby taki sam odsetek zdecydował się na łączenie sług w ramach centrów, to przełożyłoby się to na konkretne oszczędności. 

 – Przy założeniu, że tyle samo jednostek samorządu terytorialnego korzystałoby z centrów usług wspólnych i oszczędnościach z tego tytułu, wynoszących między 5 a 15 proc. kosztów obsługowych, mamy oszczędności w wysokości między 350 mln a 1 mld złotych rocznie – mówi Magdalena Młochowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.