Newsy

Od 1 stycznia firmom będzie łatwiej przekazywać dane do innych państw. Nie będzie konieczna zgoda GIODO

2014-12-11  |  06:35

Przekazywanie danych do państw trzecich, również do tych niezapewniających na swoim terytorium takiego poziomu ochrony danych osobowych jak w Polsce, będzie możliwe bez zgody Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Taką zmianę zakładają przepisy, które wejdą w życie od stycznia 2015 roku. Przekazywanie danych w ramach jednej grupy międzynarodowej będzie odbywać się zgodnie z tzw. wiążącymi regułami korporacyjnymi.

Nie będziemy mieć już obowiązku w każdej sytuacji, kiedy ma dojść do przekazania danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, uzyskiwania zgody Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) – tłumaczy Iwona Kozieł, ekspertka ds. ochrony danych osobowych w kancelarii Lex Artist. – Dzisiaj jest to obowiązek, który spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom i spółkom.

Przez państwo trzecie rozumie się państwo nienależące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Oznacza to, że przepływ danych w obrębie EOG jest traktowany tak samo, jak na terytorium Polski. Przekazywanie danych osobowych do państw trzecich, w szczególności takich, które nie zapewniają na swoim terytorium gwarancji ochrony danych osobowych, jakie obowiązują na terenie Polski, wiąże się z ryzykiem naruszenia praw i wolności osób, których te informacje dotyczą. Dlatego Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych zawiera szczególne wymogi dotyczące przekazywania danych osobowych do tej grupy państw.

Od nowego roku wystarczy zawarcie w umowie o współpracy z podmiotem działającym na terenie państwa spoza EOG zatwierdzonych przez Komisję Europejską standardowych klauzul umownych. Nowela zezwala na przekazywanie wtedy danych bez konieczności każdorazowego uzyskiwania zgody GIODO.

Jest to więc znaczne ułatwienie – ocenia Iwona Kozieł. – Do umów o współpracy będzie można dołączyć jedynie postanowienia standardowych klauzul umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską i w tym momencie bezpiecznie przekazać dane osobowe do państwa trzeciego.

Nowością, jak zauważa ekspertka ds. ochrony danych osobowych w kancelarii Lex Artist, są tzw. wiążące reguły korporacyjne, które będą obowiązywać w przypadku przekazywania informacji między spółkami w ramach jednej grupy działającej również w państwach poza EOG.

Te klauzule muszą być zatwierdzone przez Generalnego Inspektora, ale jeżeli raz zostaną uznane, to przy każdym następnym kontakcie biznesowym, w którym będzie dochodziło do przekazywania danych na teren państwa trzeciego, będzie można się na taką klauzulę powołać bez każdorazowej zgody GIODO. Innymi słowy: raz uzyskujemy zgodę na przekazywanie danych na podstawie klauzul umownych, a dalej już możemy działać w tym obszarze całkowicie bezpiecznie – wskazuje Iwona Kozieł.

Jak podkreśla, nowe zasady będą dotyczyć wszelkiego rodzaju danych, również tych wrażliwych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

Konsument

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

Konsument

Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.