Newsy

Rosną wydatki Polaków na hazard w internecie. Co trzecia złotówka trafia do operatorów działających poza polskim prawem

2021-05-19  |  06:20
Wszystkie newsy

Polacy wydają coraz więcej na hazard w internecie. Według analiz EY przeciętne polskie gospodarstwo domowe w 2020 roku wydało na niego blisko 243 zł, o prawie 40 zł więcej niż w 2019 roku. Co istotne, blisko 35 proc. tej kwoty wydano na nielegalny hazard online. – Zwiększające się wydatki gospodarstw domowych na nielegalny hazard to nie tylko problem budżetu państwa, który w ostatnich pięciu latach stracił 2 mld zł, lecz także ważny problem społeczny – mówi Katarzyna Mikołajczyk, prezes Stowarzyszenia Graj Legalnie. Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego wskazują, że w czasie COVID-19 dotychczasowi gracze ponad sześciokrotnie chętniej obstawiali online rezultaty meczów i gier w porównaniu z okresem sprzed pandemii.

Hazard od kilku lat przenosi się do sieci. Pandemia tylko pogłębiła ten trend. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Bristolski wskazuje, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni w Wielkiej Brytanii ogólnie grali rzadziej podczas lockdownu, częściowo z powodu zamknięcia punktów bukmacherskich, ale niektóre formy hazardu w tym czasie się rozwinęły. Na przykład korzystanie z hazardu online, w tym pokera, bingo i gier kasynowych, wzrosło sześciokrotnie wśród dotychczasowych graczy. Respondenci, którzy sporadycznie uprawiali hazard, byli z kolei ponad dwa razy bardziej skłonni do uprawiania hazardu online niż wcześniej.

Również badania prowadzone w Polsce wykazały, że w czasie pandemii wzrosły wydatki na hazard w internecie, a blisko 35 proc. z nich trafia do operatorów nielegalnych usług hazardowych.

– W 2019 roku gospodarstwo domowe w Polsce wydało przeciętnie na gry hazardowe online 206,12 zł, a w 2020 roku – 242,9 zł. Niepokojące jest jednak to, jak istotna część tych wydatków zasila szarą strefę. W 2019 roku było to 80,88 zł, a rok później już 83,78 zł przypadające przeciętnie na jedno gospodarstwo domowe. Coraz więcej pieniędzy znajduje się zatem poza oficjalnym obiegiem gospodarczym – wylicza Katarzyna Mikołajczyk.

Z przygotowanego przez EY raportu dotyczącego szarej strefy w sektorze gier hazardowych online w Polsce wynika, że przychody nielegalnych operatorów w 2020 roku wyniosły na tym rynku 12,6 mld zł, zaś zysk netto – 1,1 mld zł. To oznacza, że przeciętne gospodarstwo domowe w zeszłym roku wydało przeciętnie 83,73 zł na rzecz nielicencjonowanych operatorów. To więcej, niż w 2019 roku przeciętne gospodarstwo wydało na książki (67,14 zł) czy gazety i czasopisma (70,84 zł) oraz tylko nieco mniej niż łącznie na bilety do teatru, kina czy na koncerty (101,72 zł). Jednocześnie budżet państwa stracił z tytułu nieodprowadzonego podatku od gier ok. 600 mln zł.

– Wzrost obrotów nielicencjonowanych podmiotów oraz zwiększające się wydatki gospodarstw domowych na nielegalny hazard to problem budżetu państwa, który w ostatnich pięciu latach stracił 2 mld zł – podkreśla prezes Stowarzyszenia Graj Legalnie.

To także mniejsze zyski legalnie działających na tym rynku firm, a tym samym mniejsze możliwości zatrudniania, inwestowania w rozwój i polski sport poprzez sponsoring. Gracze z kolei tracą ochronę swoich środków, które są transferowane do nielicencjonowanych, działających poza polskim prawem operatorów gier hazardowych. Istotny jest także aspekt społeczny.

– Zagraniczni operatorzy, którzy omijają polskie prawo, nie weryfikują m.in. wieku osób, które korzystają z ich usług. Zatem z witryn hazardowych mogą swobodnie korzystać niepełnoletnie osoby. W przypadku legalnych firm to zjawisko nie występuje, gdyż każdy gracz musi mieć skończone 18 lat – podkreśla Katarzyna Mikołajczyk.

Eksperci EY szacują, że w 2020 roku wartość obrotów w szarej strefie wyniosła 12,6 mld zł, co stanowi 46,7 proc. całego rynku gier hazardowych online. Legalna część branży wygenerowała 14,4 mld zł obrotu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.