Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | dyrektor generalny Kapsch Telematic Services |
Równy podział ryzyka ważny w długoterminowych kontraktach infrastrukturalnych
Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, w przypadku wieloletnich inwestycji nie ma możliwości zmiany wyceny kontraktu w trakcie jego trwania bez jego całkowitej renegocjacji. Powoduje to problemy wykonawców, którzy nie są w stanie przewidzieć wahań cen usług i materiałów budowlanych. Całym ryzykiem zmian koniunktury obarczony jest wykonawca, co w skrajnych sytuacjach może doprowadzać do upadłości firm i przerw w inwestycjach.
– Problemem jest niemożność indeksacji cen w przypadku projektów długoterminowych i nie zawsze równy podział ryzyka, mimo, że są standardy europejskie, które wskazują na to, że takie podziały ryzyka są możliwe między inwestorem a wykonawcą – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services i przedstawiciel stowarzyszenia "Inicjatywa dla Infrastruktury".
Stowarzyszenie "Inicjatywa dla Infrastruktury" postuluje, by w prawie zamówień publicznych uwzględnić międzynarodowe normy zarządzania ryzykiem przy długoterminowych inwestycjach. Dzięki zastosowaniu standardów FIDIC – Międzynarodowej Federacji Inżynierów Konsultantów, można podzielić ryzyko pomiędzy wykonawcę, czyli najczęściej firmę prywatną, oraz zamawiającego.
– Celem nie jest przeniesienie ryzyka na stronę państwową i zwiększenie zysków przedsiębiorstw, lecz ustalenie partnerstwa na transparentnych i przewidywalnych warunkach – podkreśla dyrektor Kapscha.
Stowarzyszenie proponuje, by zapisy o równym podziale ryzyka i indeksacji cen zostały zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych.
– Obecnie ustawa podlega pewnej modyfikacji. Będzie bardziej dopasowana do specyfiki długich, skomplikowanych i nie do końca przewidywalnych projektów infrastrukturalnych. W dotychczasowym kształcie była bardziej dostosowana do krótkoterminowych zakupów, materiałów masowych – tłumaczy Cywiński. – W przypadku czegoś, co trudno jest przewidzieć, a wiemy, że będzie ulegać zmianie – chociażby ceny bądź warunki realizacji inwestycji – pewne przepisy uelastyczniające muszą zostać wprowadzone.
Cywiński podkreśla, że obydwu stronom zależy na tym samym – udanych inwestycjach zakończonych w terminie i zgodnych z założonymi, realnymi kosztami.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
5 marca Komisja Europejska przedstawi plan działań dla przemysłu motoryzacyjnego, który ma zapewnić wsparcie dla sektora pozostającego pod dużą presją. Dyskusje na forum UE dotyczą m.in. możliwości rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku, o co wnioskują europosłowie z Europejskiej Partii Ludowej, podkreślając, że cel ten wydaje się trudny do osiągnięcia. Marcin Korolec, prezes zarządu Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, ocenia, że będzie to jednak decyzja szkodliwa dla przyszłości sektora motoryzacyjnego.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu

Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało w ubiegłym tygodniu polski model językowy PLLuM. Polish Large Language Model to rodzina modeli sztucznej inteligencji, która pozwala przetwarzać i generować teksty w języku polskim. Ma to być przełomowy krok w cyfryzacji kraju, który może zmienić sposób funkcjonowania administracji publicznej. PLLuM jako wirtualny asystent w mObywatelu przeprowadzi przez aplikację, a jako inteligentny asystent urzędniczy zautomatyzuje przetwarzanie dokumentów.
Problemy społeczne
Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w ciągu 32 lat działalności zebrała blisko 2,3 mld zł i kupiła ponad 74,5 tys. urządzeń. Fundacja realizuje ogólnonarodowe programy medyczne, uczy pierwszej pomocy i krzewi ideę wolontariatu. W działania organizacji chętnie angażuje się też biznes. Jerzy Owsiak, współzałożyciel i prezes fundacji, otrzymał nagrodę specjalną Business Centre Club, m.in. za wkład w budowanie empatycznego i solidarnego społeczeństwa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.