Newsy

Technologie zmieniają model usług prawniczych. Klienci coraz częściej sięgają po porady online

2019-06-28  |  06:10

Kancelarie zaczynają dostrzegać zalety, jakie daje im możliwość ofertowania i składania klientom zleceń przez internet – mówi Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl. Kanał online i technologie zmieniają model świadczenia usług prawniczych. Na popularności zyskują platformy, które łączą klientów z prawnikami. W Polsce zmiany te zachodzą powoli, ale przykład Zachodu, gdzie tzw. legaltech jest dużo bardziej zaawansowany, pokazuje, że ten rynek ma potencjał.

Rynek usług prawnych w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat bardzo się zmienia. Oczywiście, nie możemy jeszcze mówić o tym, co dzieje się na Zachodzie, w Niemczech czy USA. Tam ta informatyzacja i szeroko pojęty legaltech są już na zupełnie innym poziomie. U nas to dopiero raczkuje, ale adwokaci, radcy prawni czy doradcy podatkowi też powoli przekonują się do tego, żeby korzystać ze specjalnych portali i platform, które w szybki i prosty sposób umożliwiają im pozyskanie klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl.

Jak podkreśla, np. w Niemczech platformy łączące klientów z prawnikami są już bardzo popularne. Wynika to z faktu, że usługi prawne online mają bardziej przystępną cenę w porównaniu z tradycyjnymi poradami. W Polsce natomiast konkurencja wciąż jest niewielka – istnieje tylko kilka platform, poprzez które klienci mogą uzyskać poradę prawną.

– Klienci szukają dziś przede wszystkim prostoty i funkcjonalności. Chcą mieć kontakt z prawnikiem możliwie jak najszybciej i za przystępną cenę. Kiedyś szło się do prawnika po poradę prawną, często klient nie był do końca świadomy tego, z jakimi kosztami będzie musiał się liczyć. Poza tym często szukał prawnika specjalisty z polecenia rodziny czy znajomych. Dzisiaj natomiast siadamy przed komputerem, wpisujemy miejscowość i szukamy adwokata czy radcę prawnego, który działa na danym obszarze. Wyszukiwarka podpowiada nam odpowiednie rozwiązania i klient ma możliwość wyboru – mówi Marta Mierzyńska.

Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych”, opublikowanego przez fundację LegalTech Polska, 87 proc. prawników jest zdania, że nowe technologie będą odgrywać coraz większą rolę w ich pracy. Natomiast ponad połowa polskich kancelarii i działów prawnych wskazuje inwestycje w technologie jako swój priorytet.

Jak podkreśla Marta Mierzyńska, barierą w dotarciu zarówno do klientów indywidualnych, jak i do klientów z sektora MŚP w sieci wciąż pozostaje charakterystyczne dla polskiego rynku przeświadczenie o etosie pracy prawnika.

Klient czuje się po prostu pewniej, idąc na bezpośrednie spotkanie z mecenasem do kancelarii, gdzie faktycznie będzie miał możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania. Mimo ekspansji online’u wciąż nie jest do końca przekonany, obawia się skorzystać z usługi prawnej w internecie, ponieważ boi się, że nie obejmie ona tak szerokiego zakresu, jakiego oczekuje. Tak nie jest i z tym zamierzamy walczyć – mówi Marta Mierzyńska.

TuPrawnik.pl to platforma, która łączy klientów – zarówno osoby indywidualne, jak i firmy – z prawnikami. Osoba zainteresowana usługą wypełnia krótki wniosek z opisem problemu, który w zaszyfrowanej formie trafia do wybranych prawników specjalizujących się w danej dziedzinie. W następnym kroku klient otrzymuje propozycję usługi wraz z wyceną. Ma on również możliwość sprawdzenia danego prawnika. W bazie zarejestrowanych jest ponad 300 ekspertów. TuPrawnik.pl wspólnie z PKO Bankiem Polskim oferuje też usługę e-prawnik dla firm z sektora MŚP, które są klientami banku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.