Newsy

4xP, czyli jak nie marnować żywności

2012-04-06  |  06:35
Mówi:Marek Borowski
Funkcja:Prezes
Firma:Federacja Polskich Banków Żywności
  • MP4

    Co czwarty Polak przyznaje, że wyrzuca jedzenie. Łącznie w Polsce marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Najczęstsze błędy Polaków to przegapianie terminów przydatności, zbyt duże porcje i zakupy. Federacja Polskich Banków Żywności w kwietniu prowadzi kampanię "Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie", której główną zasadą jest 4xP: planuj, przetwarzaj, podziel się, posegreguj.

    To ostatnie chwile na przedświąteczne zakupy. Wypełnione po brzegi jedzeniem sklepowe koszyki i reklamówki pokazują, że nieodłącznym elementem Wielkanocy jest suto zastawiony stół. A zbyt duże i nieprzemyślane zakupy to pierwszy krok do marnowania żywności.

     - Idąc na zakupy nie powinniśmy być głodni. Jeśli jesteśmy głodni to kupujemy więcej żywności. A czas Świąt Wielkanocnych jest specjalnym czasem, kiedy i tak kupujemy jej więcej - mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

    W przedświątecznej gorączce powinniśmy znaleźć trochę czasu na planowanie: co gotujemy, ile porcji, jakie składniki i w jakich ilościach są nam do tego potrzebne.

     - Warto planować zakupy: najlepiej iść do sklepu z listą i kupować tylko to, co jest nam potrzebne, a do kosza nie dokładać wielu produktów, które mogą okazać się potem zbędne, minie termin przydatności i będziemy musieli je wyrzucić. Kolejna kwestia to jest planowanie posiłków: ile osób będzie, jak posiłek będzie wyglądał, jakie przygotować porcje - radzi Marek Borowski.

    Powinniśmy również zwracać uwagę na to, jak szybko te potrawy się psują. Nawet jeśli kupiliśmy lub przygotowaliśmy za dużo jedzenia możemy je później przerobić na coś innego.

     - Możemy ją zamrozić albo zakonserwować. Kiedyś było bardzo modne konserwowanie, zamykanie w słoikach, a tak naprawdę to jest tzw. pasteryzowanie żywności, która później będzie przydatna do spożycia - podkreśla prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

    Równie ważne jest odpowiednie przechowywanie żywności.

     - Jeżeli przygotowujemy dania wielkanocne, to zwróćmy uwagę, z jakich składników one są przygotowane i jakich temperatur potrzebują do przechowywania. Zastanówmy się też, czy mamy miejsce, żeby to wszystko przechować, bo czasem jedna lodówka nie jest w stanie pomieścić tych wszystkich potraw - mówi Marek Borowski.

    Nadwyżki dobrej żywności można również oddać najbardziej potrzebującym, osobom, które żyją w skrajnym ubóstwie lub organizacjom, które takim osobom pomagają. W Polsce problem ten dotyczy 2 mln osób. Kolejne 10 mln jest zagrożonych ubóstwem.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.