Newsy

Aż 65 proc. Polaków ogranicza konsumpcjonizm ze względu na drożyznę w sklepach. Tylko co szósta osoba robi to z pobudek ekologicznych

2022-07-28  |  06:25

Aż 65 proc. Polaków deklaruje, że ogranicza konsumpcjonizm i kupuje mniej ze względu na panującą w sklepach drożyznę. Tylko 15 proc. robi to z pobudek proekologicznych – wynika z badania zrealizowanego dla KRUK SA. Ograniczenie zakupów, nadmiernego zużycia wody czy energii może się okazać korzystne nie tylko dla portfela, ale i dla planety. Dobrą ku temu okazją jest przypadający w tym roku 28 lipca Dzień Długu Ekologicznego. To ruchoma data wyznaczająca moment, w którym zapotrzebowanie ludzkości na zasoby planety w danym roku przekroczyło możliwości ich regeneracji. Z badania KRUK SA wynika jednak, że Polacy nie mają prawie żadnej świadomości, jak szybko ludzkość zużywa roczne zasoby planety.

Świadomość ekologiczna Polaków jest dość wysoka. Natomiast z działaniami ekologicznymi w praktyce bywa już różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa KRUK SA.

Z majowego badania, przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie KRUK SA, wynika, że Polacy są świadomi tego, jakie działania pozytywnie wpływają na środowisko naturalne. Jednak niekoniecznie wdrażają je we własnych gospodarstwach domowych. Dla przykładu aż 81 proc. Polaków uważa, że oszczędzanie wody jest korzystne dla środowiska, ale tylko 75 proc. robi to w swoim domu. Sytuacja wygląda podobnie w kwestii ograniczania kupna produktów w plastikowych opakowaniach 68 proc. Polaków jest „za”, ale w praktyce tylko 25 proc. rezygnuje z produktów zapakowanych w plastik.

– Między świadomością ekologiczną i działaniami proekologicznymi Polaków są pewne rozbieżności – mówi Agnieszka Salach. – Kolejny przykład dotyczy podróżowania samochodem: 58 proc. Polaków uważa, że to negatywnie wpływa na środowisko naturalne, ale w praktyce już tylko 41 proc. ogranicza jazdę samochodem.

Są też jednak pozytywy, ponieważ o ile 69 proc. Polaków uważa, że oszczędzanie energii elektrycznej jest korzystne dla środowiska o tyle 80 proc. faktycznie robi to w swoim domu. To prawdopodobnie efekt rosnących cen, bo jak pokazuje badanie zrealizowane dla KRUK SA  to właśnie wymierne oszczędności finansowe są czynnikiem, który jest w stanie skłonić Polaków do działań proekologicznych.

– Dla 35 proc. Polaków „ekologicznie” oznacza też „ekonomicznie”. Tutaj respondenci wskazali głównie na to, że oszczędzanie prądu, wody czy gazu przynosi im oszczędności w postaci niższych rachunków. 20 proc. badanych wskazywało też na aspekt racjonalnych zakupów, tzn. skrupulatne planowanie posiłków i przygotowywanie listy zakupów, dzięki czemu marnują mniej pieniędzy i jedzenia – mówi rzeczniczka prasowa KRUK SA.

Badanie zrealizowane dla KRUK SA pokazuje też, że aż 65 proc. Polaków ogranicza w tej chwili konsumpcjonizm i kupuje mniej przede wszystkim ze względu na panującą w sklepach drożyznę. Tylko 15 proc. robi to z pobudek proekologicznych.

Ograniczenie zakupów, nadmiernego zużycia wody czy energii może się okazać korzystne nie tylko dla portfela, ale i dla planety. Dobrą ku temu okazją jest przypadający w tym roku 28 lipca (a więc o jeden dzień wcześniej niż przed rokiem) Dzień Długu Ekologicznego. To ruchoma data wyznaczająca moment, w którym zapotrzebowanie ludzkości na zasoby planety w danym roku przekroczyło możliwości ich regeneracji. 

– Jest to dzień, od którego w zasadzie cała ludzkość zaczyna żyć na kredyt naszej planety i na kredyt przyszłych pokoleń – mówi Agnieszka Salach. – Co ciekawe, jeszcze 20 lat temu Dzień Długu Ekologicznego przypadał dużo później, około 21 września. To pokazuje, że ludzkość z roku na rok coraz szybciej wykorzystuje wygenerowane przez Ziemię zasoby naturalne.

Co ciekawe, z badania KRUK SA wynika, że Polacy nie mają prawie żadnej świadomości tego, jak szybko ludzkość zużywa zasoby planety. Aż 95 proc. uważa, że naturalne, odnawialne zasoby, które planeta wytwarza w ciągu roku, wystarczają globalnej populacji na około pięć lat.

– Tylko 1 proc. badanych wskazał, że tych odnawialnych zasobów produkowanych przez planetę wystarcza nam na mniej niż jeden rok. I jest to zgodne z prawdą, ponieważ Dzień Długu Ekologicznego przypada 28 lipca, więc w tym roku wystarczyło nam tych zasobów tylko na siedem miesięcy – mówi rzeczniczka prasowa KRUK SA.

Jak podkreśla, te wyniki pokazują, że w polskim społeczeństwie zdecydowanie potrzebna jest dalsza edukacja, a dług ekologiczny – podobnie jak każdy inny – wymaga wzięcia odpowiedzialności w swoje ręce. Nawet drobny wysiłek i zmiana nawyków mogą się przyczynić do wyjścia na prostą.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Prawo

Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy

Rząd chce ulżyć prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i wprowadzić nowe regulacje poboru i naliczania składki zdrowotnej. Zamierza wprowadzić zmiany, które poprawią sytuację przedsiębiorców, zwiększą pewność rozliczeń i pozwolą na sfinansowanie wydatków systemu ochrony zdrowia. Zdaniem szefa związku zawodowego skupiającego samozatrudnionych w obliczu zmian demograficznych i istniejących obciążeń publicznoprawnych rozwiązań należy szukać w budowaniu na nowo relacji społecznych. W przeciwnym razie powiększą oni szarą strefę i grono wykluczonych.

Konsument

Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki

Nawet 50 proc. deklaracji środowiskowych, z którymi spotykają się konsumenci w Europie, jest niepełnych lub wprowadzających w błąd. Teraz Bruksela chce uszczelnić prawo, aby wyeliminować zjawisko, w którym firmy pozycjonują się jako ekologiczne, choć faktycznie nie podejmują żadnych działań poza pustymi deklaracjami. Już wiadomo, że na przedsiębiorców nałożone będą nowe obowiązki. Stanie się to prawdopodobnie już od 2026 roku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.