Mówi: | Jarosław Matuszewski, rzecznik WSiP Paweł Hajduga, dyrektor handlowy Johnson & Johnson Vision Care |
Brak zasad firmowej etyki hamuje rozwój przedsiębiorstw
Łamanie zasad etycznych w firmie nie tylko źle wpływa na wizerunek firmy, ale również na relacje między pracownikami i kontakty z partnerami biznesowymi – takiego zdania jest większość menadżerów, którzy wzięli udział w badaniach dotyczących etyki biznesu, przeprowadzonych przez Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na stworzenie wewnętrznego kodeksu etycznego.
Potrzebę stworzenia wewnętrznego kodeksu etycznego w firmie widzi większość pracowników. Potwierdza to przykład m.in. Grupy PKP, która może pochwalić się własnym kodeksem, stworzonym w porozumieniu z zatrudnionymi. Aż 78 proc. z nich wskazało w ankiecie, że spółka potrzebuje takiego dokumentu.
Konsekwencje wynikające z łamania zasad etycznych przez członków organizacji zagrażają funkcjonowaniu firmy na wielu płaszczyznach działalności. Ponad 76 proc. uczestników badania Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute uważa, że negatywnie wpływa to na wizerunek firmy. Prawie 60 proc. respondentów wskazało na pogorszenie się relacji pomiędzy pracownikami, a co drugi ankietowany na negatywny wpływ na relacje z partnerami biznesowymi. Zdaniem Matuszewskiego, ważne jest, aby firmowy kodeks etyczny powstawał z udziałem wszystkich pracowników, począwszy od najniższych szczebli po kadrę zarządzającą.
– Jako wydawca edukacyjny nie tylko musimy przedsięwziąć rozmaite starania o to, żeby nasza działalność w sferze biznesowej była etyczna, ale również, żeby nasza działalność trzymała pewien standard w komunikacji z nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Matuszewski, rzecznik Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. – Z naszego punktu widzenia kodeks ładu korporacyjnego był bardzo ważnym dodatkowym elementem do kodeksu dobrych praktyk, który zainicjowaliśmy wspólnie z kilkorgiem innych wydawców w ramach Sekcji Wydawców Edukacyjnych przy Polskiej Izbie Książki – dodaje rzecznik WSiP.
Stosując zasady etyki zawodowej wydawnictwo edukacyjne od dwóch lat czynnie uczestniczy w akcji dobroczynnej Caritas Polska "Tornister Pełen Uśmiechów" przekazując podręczniki szkolne dzieciom z najbiedniejszych rodzin. W tym roku w inicjatywę włączyło się kolejnych ośmiu wydawców (oprócz WSiP, również Nowa Era, Oxford University Press, Pearson, Macmillan, Żak, Zamkor, Cambridge University Press i Lektorklett). Dzięki niej uczniowie otrzymali całe komplety książek na nowy rok szkolny.
W społeczne inicjatywy edukacyjne włącza się również producent soczewek kontaktowych Johnson & Johnson Vision Care. Celem jego działań jest poprawa świadomości pacjentów na temat ochrony wzroku.
– Przede wszystkim to są działania skierowane do konsumentów oraz specjalistów, i mają one na celu zwiększanie świadomości w zakresie ochrony wzroku i korekcji wad wzroku oraz komfortowego i bezpiecznego użytkowania soczewek kontaktowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Hajduga, dyrektor handlowy Johnson & Johnson Vision Care, producenta soczewek ACUVUE.
To ważna inicjatywa, biorąc pod uwagę, że prawie co drugi Polak ma wadę wzroku. Mimo to nadal niewiele osób pamięta o regularnych badaniach okulistycznych.
– Od trzech lat aktywnie promujemy światowy dzień wzroku, który przypada na każdy drugi czwartek października. Co roku przeprowadzamy kampanie edukacyjne i społeczne mające na celu zachęcenie Polaków do regularnego badania wzroku – tłumaczy Paweł Hajduga.
Tegoroczna kampania producenta soczewek nosiła nazwę, ”Zobacz życie w 100 proc.” i miała na celu zachęcenie młodych osób do przyjścia do salonów optyczno–okulistycznych, by skontrolować swój wzrok. Firma prowadzi ponadto szereg lokalnych działań na rzecz ochrony wzroku, w tym również przed szkodliwym promieniowaniem UV.
Inicjatywy społeczne Johnson & Johnson Vision Care zostały docenione w najnowszej edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Firma została wyróżniona za zaangażowanie w popularyzację wiedzy na temat ochrony wzroku, prowadzenie bezpłatnych profilaktycznych badań wzroku oraz organizację Międzynarodowego Sympozjum Naukowego. Wyróżniono również „Caritas Polska” wraz z dziewięcioma wydawcami za wspólną akcję „Tornister Pełen Uśmiechów”. Raport został przygotowany przez tygodnik Gazeta Finansowa, Super Biznes (ekonomiczny dodatek Super Expressu), portale Kurier365.pl oraz RaportCSR.pl.
Czytaj także
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2025-01-15: Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2025-01-03: W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.