Mówi: | Olgierd Borówka |
Funkcja: | Marketing & PR Manager |
Firma: | Straal |
Coraz chętniej płacimy za usługi w modelu abonamentowym. Młodzi konsumenci przyspieszą rozwój subskrypcji
Polacy mają średnio po blisko cztery zobowiązania subskrypcyjne. Najczęściej w abonamencie kupujemy usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, opłacamy rachunki za usługi domowe czy dostęp do platform VoD – wynika z raportu „Subskrypcje PL”. Rzadziej subskrybujemy usługi cyfrowe, niewiele osób korzysta jeszcze z abonamentów na produkty spożywcze czy platformy edukacyjne. Znaczenie ekonomii subskrypcji będzie rosnąć. Milenialsi i pokolenie Z przyspieszą rewolucję w handlu.
– Rynek usług abonamentowych w Polsce kwitnie. Ponad 90 proc. dorosłych konsumentów deklaruje, że ma co najmniej jedno zobowiązanie subskrypcyjne – mówi agencji Newseria Biznes Olgierd Borówka, marketing & PR manager w firmie Straal.
Z raportu „Subskrypcje PL”, opublikowanego przez Fundację Digital Poland i firmę Straal we współpracy z Visa, TVN Player, UPC oraz MCI Capital, wynika, że przeciętny polski konsument ma średnio 3,9 zobowiązań subskrypcyjnych. W modelu abonamentowym kupujemy przede wszystkim usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75 proc.), opłacamy rachunki za usługi dla domu (69 proc.), składki na ubezpieczenia (48 proc.) oraz dostęp do platform VoD (42 proc.).
– Drugą grupą są usługi, które na potrzeby raportu określiliśmy mianem usług rozwijających się. To usługi nowe, stosunkowo kosztowne, ale zyskujące w bardzo szybkim stopniu na popularności. W tej grupie przeważają usługi cyfrowe, takie jak oprogramowanie komputerowe, aplikacje mobilne czy bardzo popularne teraz dostępy do platform muzycznych – wymienia Olgierd Borówka.
Subskrypcje na produkty spożywcze (np. dieta pudełkowa), usługi transportowe czy platformy edukacyjne, bardzo popularne na Zachodzie, w Polsce stanowią niewielki odsetek. Zdaniem eksperta ich czas jednak nadejdzie, podobnie jak usług cyfrowych, z których – oprócz VoD – wciąż stosunkowo rzadko korzystamy w modelu abonamentowym.
– Polacy przekonują się coraz bardziej np. do streamingu muzyki, który jest podobny do znanego im VoD, tyle że zamiast treści filmowych uzyskują dostęp do bibliotek muzycznych. Widzimy też, że rośnie stale popularność takich usług, jak dostawy żywności czy pudełka subskrypcyjne. W Stanach Zjednoczonych rosną one w bardzo szybkim tempie i są jednym z najszybciej rozwijających się segmentów gospodarki subskrypcyjnej w ogóle – mówi ekspert firmy Straal.
Z usług subskrypcyjnych najczęściej korzystają osoby w wieku 25–34 lat. Deklarują posiadanie zobowiązań subskrypcyjnych na poziomie powyżej średniej w 8 z 16 kategorii – przede wszystkim te zaklasyfikowane jako rozwijające się i wschodzące: usługi VoD (48 proc. przy 42 proc. ogółem), aplikacje i gry mobilne (27 do 18 proc.), gry online na komputer lub konsolę (20 do 15 proc.) czy subskrypcje spożywcze (9 do 7 proc.). Osoby należące do tej grupy wiekowej będą z czasem konsumować jeszcze więcej i będą bardziej odważnie eksperymentować z nowymi usługami, dlatego w najbliższych latach może nas czekać boom subskrypcyjny.
– Osoby, które mają między 25 a 34 lata, będą korzystały nadal chętnie z tego typu usług, natomiast osoby młode, które dopiero wchodzą na rynek pracy, które dopiero będą zakładały własne gospodarstwa domowe, będą mogły sobie pozwolić na więcej usług subskrypcyjnych – tłumaczy Borówka.
Wraz z rozwojem usług abonamentowych zmieni się też model płatności. Obecnie wciąż jeszcze dominuje ten przystosowany do pojedynczych transakcji, czyli przelewy online (67 proc.) i szybkie przelewy typu pay-by-link (45 proc.). Karty zapisywane w systemie oraz portfele elektroniczne (e-wallety), które są najbardziej naturalnymi sposobami płatności za abonamenty, wybiera dziś stosunkowo niewiele osób. Ma to się jednak zmienić w nadchodzących latach.
– Przewidujemy, że płatności subskrypcyjne będą podążały za najmłodszymi użytkownikami. W kategorii wiekowej 18–24 obserwujemy zdecydowanie największy entuzjazm związany z nowoczesnymi metodami płatności: czy to kart zapisywanych w celu automatycznego obciążania, czy też płatności mobilnych takich jak BLIK czy PeoPay – ocenia Olgierd Borówka.
Czytaj także
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-09-04: Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
- 2024-06-10: W Polsce rusza pilotaż płacenia za zakupy za pomocą spojrzenia. To kolejny etap ewolucji w płatnościach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.