Mówi: | Marta Kaleta-Domaradzka |
Funkcja: | ekspertka ds. komunikacji |
Firma: | Oferteo.pl |
Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
Polacy często poświęcają czas wakacyjnego urlopu na remonty swoich nieruchomości. Jak wynika z analizy ponad 36 tys. zapytań na Oferteo.pl, wakacyjne modernizacje częściej planowane były w mieszkaniach niż w domach (65 proc. vs. 35 proc.) i obejmowały zwykle pojedyncze pomieszczenia, a nie całą nieruchomość jednocześnie. Najczęściej poszukiwane w serwisie usługi to malowanie, układanie płytek i usuwanie starych tapet czy glazury. Szczyt zapytań remontowych przypada w serwisie na I kwartał i początek II, ponieważ użytkownicy zdają sobie sprawę z dłuższych okresów oczekiwania na najlepsze ekipy fachowców.
– Polacy od lat remontują latem, a swój urlop w pewnym procencie poświęcają właśnie na obowiązki stricte domowe. Lato sprzyja remontom, kleje szybciej schną, malowanie idzie gładko, zapachów łatwiej się pozbyć z mieszkania, które jest remontowane właśnie w tym czasie. Druga rzecz, dzieci nie idą do szkoły, mamy trochę więcej czasu, nigdzie się nie spieszymy, więc zaległe tematy związane z remontami realizujemy właśnie latem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Kaleta-Domaradzka, ekspertka ds. komunikacji w Oferteo.pl.
Platforma łącząca online zamawiających z wykonawcami przeanalizowała ponad 36 tys. zapytań, jakie pojawiły się w serwisie od września 2023 roku do czerwca 2024 roku oraz dotyczyły tematów związanych z szeroko rozumianymi pracami remontowymi w domach i mieszkaniach w Polsce. Z analizy wynika, że 65 proc. zapytań dotyczyło mieszkań. Zdecydowanie rzadziej (35 proc.) decydujemy się na remont domów (28 proc. – dom jednorodzinny, a 7 proc. – dom typu bliźniak lub szeregowy).
– Mieszkania przeważnie nabywamy z rynku wtórnego i one też wymagają od razu odświeżenia i dopasowania do naszego stylu i naszego gustu, domy przeważnie budujemy nowe, jeżeli właśnie kupujemy domy z rynku wtórnego, z drugiej ręki, to one wymagają lekkiego odświeżenia, ale ten procent, jak sami widzimy, jest niewspółmierny – tłumaczy Marta Kaleta-Domaradzka.
Z analizy zapytań wynika, że decydując się na remont, rzadko mówimy o generalnych pracach obejmujących całą nieruchomość. Znacznie częściej są to pojedyncze pomieszczenia w mieszkaniach lub domach. Dotyczy to ok. 28 proc. zapytań. Najczęściej remontowanymi pomieszczeniami były pokoje (64 proc.), łazienki (57 proc.) oraz kuchnie (53 proc.).
– W przypadku mieszkań remontujemy powierzchnię do 10 mkw., w przypadku domów są to większe powierzchnie, które wynoszą między 21 a 50 mkw. W przypadku domów jest taki rozstrzał, że na pierwszym miejscu oczywiście mamy to jedno pomieszczenie, natomiast na drugim miejscu, wśród najczęściej zadawanych zapytań i szukanych fachowców, znajdują się minimum trzy pomieszczenia – zauważa ekspertka. – To pokazuje, że skala remontów w domu może być dużo większa niż w mieszkaniu. W domu jest dużo łatwiej przeprowadzić takie modernizacje niż w mieszkaniu, gdzie tego dodatkowego miejsca, żeby przechować czy przesunąć rzeczy, po prostu nie ma. Dlatego tam nie robimy dużych remontów naraz, po prostu dzielimy je na kilka etapów.
Serwis przyjrzał się także rodzajom prac, na które jest największe zapotrzebowanie wśród remontujących. Najczęściej wybieraną usługą jest malowanie (56 proc.).
– Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że latem malujemy, ponieważ powierzchnie szybciej wysychają, łatwiej pozbyć się niechcianych zapachów i po prostu szukamy drobnych motywów do odświeżenia swojej przestrzeni – komentuje Marta Kaleta-Domaradzka.
Na dalszych pozycjach w tej statystyce pojawiają się: układanie płytek (49 proc.), usuwanie starych powierzchni takich jak tapeta czy glazura (46 proc.) czy położenie gładzi (42 proc.). Właściciele domów często zgłaszają także zapotrzebowanie na montowanie gniazdek, remont instalacji elektrycznych oraz hydraulicznych.
W wakacje, nazywane przez branżę „sezonem remontowym”, wydłuża się okres oczekiwania na specjalistyczną ekipę. W przypadku najbardziej polecanych fachowców trwa to nawet pół roku.
– Widzimy, że zainteresowanie usługami remontowymi bardzo mocno zwyżkuje w okresie między styczniem a marcem, kiedy użytkownicy poszukują usług, które zrealizują właśnie latem. Czas oczekiwania wynosi wtedy między jeden a trzy miesiące. Użytkownicy doskonale wiedzą o tym, że im szybciej zaczną szukać wykonawcy, tym perfekcyjniej dopasują sobie czas swojego urlopu do czasu, który wykonawca może poświęcić na remont u nich – twierdzi ekspertka Oferteo.pl. – Dlatego pik przypada u nas właśnie w pierwszym kwartale, zahaczając o początek drugiego.
Widać to również w letnich statystykach. Od czerwca do 21 sierpnia br. zainteresowanie kategorią „malowanie” jest o 28 proc. niższe niż w okresie styczeń–maj.
Większość zlecających prace online (68 proc.) nie posiada konkretnego projektu wykończenia, ale wie, czego oczekuje. Z kolei 19 proc. prosi wykonawcę o sugestie. Tylko 12 proc. posiada gotowy projekt wykończenia.
Patrząc w oficjalne statystyki, trudno mówić o dobrym czasie dla branży budowlanej i firm wykonujących m.in. profesjonalne prace budowlane. Według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego produkcja budowlano-montażowa w cenach stałych zrealizowana w czerwcu br. w Polsce przez przedsiębiorstwa budowlane spadła o 8,9 proc. w porównaniu z czerwcem 2023 roku. Dane te dotyczą wyłącznie dużych firm zatrudniających powyżej dziewięciu osób. To oznacza, że małe firmy i jednoosobowe działalności pozostają poza tymi statystykami.
Czytaj także
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-09-04: Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
- 2024-08-16: Problem głodu i niedożywienia istnieje także w Polsce. Potrzeba poważnej dyskusji o rolnictwie i produkcji żywności
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Sport
Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kobieca siatkówka pod względem popularności nie ustępuje męskiej. W sezonie 2023/2024 mecze ligowe na trybunach oglądało średnio ponad 1,3 tys. widzów, a łącznie całe rozgrywki Tauron Ligi – 212 tys. Sukcesy reprezentacji – ćwierćfinał igrzysk olimpijskich w Paryżu i brązowy medal Ligi Narodów – mają także wpływ na coraz większe zainteresowanie sponsorów, również rozgrywek ligowych. PGE Polska Grupa Energetyczna została właśnie sponsorem tytularnym klubu siatkarskiego Grot Budowlani Łódź. To już trzeci klub siatkarski ze wsparciem PGE w nadchodzącym sezonie.
Transport
Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
– Duoport Lotniczy to szansa na rozwój regionu i całej ściany wschodniej – przekonuje Karol Halicki, prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok, które walczy o powstanie zupełnie nowego lotniska zlokalizowanego ok. 100 km od wschodniej granicy, w pobliżu trasy łączącej Warszawę z Białymstokiem. Jak podkreśla, inwestycja mogłaby obsługiwać transport cargo z Dalekiego i Bliskiego Wschodu i stać się dla tych kierunków bramą na rynki europejskie. Ze względu na położenie mogłaby mieć ogromne znaczenie pod względem bezpieczeństwa dla krajów bałtyckich.
Handel
Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
Najnowsze badania przeprowadzone przez GlobeScan na zlecenie MSC pokazują rosnące zaniepokojenie polskich konsumentów kondycją mórz i oceanów. Niemal 80 proc. z nich uważa, że dla ich ochrony konieczne jest sięganie po ryby i owoce morza pochodzące wyłącznie ze zrównoważonych źródeł. Organizacja MSC, która zajmuje się promowaniem zrównoważonego rybołówstwa, po raz drugi przyznała nagrody polskim firmom wyróżniającym się szczególnym zaangażowaniem na rzecz ochrony zasobów morskich.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.